۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۲۱
کد خبر: 83046335
T T
۰ نفر

520 ناشنوا در قزوين صاحب شغل هستند

۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۲۱
کد خبر: 83046335
520 ناشنوا در قزوين صاحب شغل هستند

قزوين - ايرنا - مديركل بهزيستي قزوين اشتغال را يكي از مهم ترين نيازهاي ناشنوايان دانست و گفت: در حال حاضر از جمعيت 2 هزار و 529 ناشنواي در سن اشتغال استان، 520 تن مشغول كار هستند.

به گزارش ايرنا، عليرضا وارثي روز پنجشنبه در نشست خبري كه به مناسبت روز جهاني ناشنوايان و همچنين هفته سالمندان برگزار شد،افزود: اين افراد در ادارات، صنايع و يا به صورت خود اشتغالي مشغول كار هستند.
وي اضافه كرد: بهزيستي آمادگي دارد با ارايه تسهيلات بانكي ارزان قيمت با كارمزد چهار درصد براي اين قشر اشتغال ايجاد كند.
وارثي ادامه داد: چنانچه كارفرماياني نيز آمادگي ايجاد اشتغال داشته باشند، سازمان بهزيستي 23 درصد سهم بيمه كارفرما را پرداخت مي كند.
اين مسئول اظهار داشت: بهزيستي قزوين همچنين در حال حاضر كمك هزينه دانشجويي براي 111 كم شنوا و ناشنواي تحت پوشش را پرداخت مي كند.
وارثي خاطر نشان كرد: در راستاي پيشگيري از معلوليت ناشنوايي، در سال جاري بيش از 9 هزار كودك غربالگري شده اند كه از اين تعداد بيست نفر دچار مشكل بودند كه به مراجع تخصصي ارجاع شدند.
وي، ارايه سمعك و جراحي كاشت حلزون را از ديگر خدمات بهزيستي به ناشنوايان عنوان كرد و اظهار داشت:عمل كاشت حلزون 100ميليون ريال هزينه دارد كه بهزيستي 30ميليون ريال از آنرا پرداخت مي كند.
وارثي يادآور شد: هم اكنون 10نفر در نوبت كاشت حلزون و 30 نفر در نوبت سمعك قرار دارند.
معاون توانبخشي اداره كل بهزيستي قزوين نيز در اين نشست از اجراي طرح رابط ناشنوا در آينده خبر داد و گفت: اين طرح هم اكنون در صدا و سيما به صورت اجراي زبان اشاره در زيرنويس برنامه هاي صدا و سيماي قزوين اجرا مي شود و در آينده نيز با آموزش نفرات دوره ديده در بخش هاي ديگر اجرايي خواهد شد.
راحله جاتن افزود: برنامه هاي روز جهاني ناشنوايان با شعار 'زبان من را بشناس تا در كنار هم بهتر زندگي كنيم' اجرا مي شود.
وي، ارايه خدمات رايگان شنوايي سنجي در اين هفته در مركز دولتي نواب و بازديد از مركز روزانه توانبخشي پرنيان كه 45 تن از معلولان ناشنوا را تحت پوشش دارد از جمله برنامه هاي هفته ناشنوايان در قزوين اعلام كرد.
جاتن به حوزه سالمندان نيز اشاره كرد و گفت: در حال حاضر هفت مركز نگهداري شبانه روزي، چهار مركز روزانه نگهداري سالمندان ويژه زنان و يك مركز ويزيت در منزل ويژه سالمندان در قزوين فعال است و در نبمه دوم سال جاري نيز يك مركز روزانه توانبخشي ويژه مردان نيز ايجاد مي شود.
معاون توانبخشي بهزيستي قزوين با بيان اينكه سالمندان 10درصد از جمعيت استان را تشكيل مي دهند،افزود: يك هزار و 271 نفر از اين سالمندان از بهزيستي قزوين مستمري دريافت مي كنند.
7388*3013

سرخط اخبار استان‌ها