۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۱۷
کد خبر: 83046328
T T
۰ نفر
خسارت جنگ تجاری بر اقتصاد جهان 430 میلیارد دلار است

پكن- ایرنا- تازه ترین بررسی های آماری نشان می دهد كه میزان خسارت اقتصادی وارده به جهان و رشد تولید ناخالص داخلی دنیا به علت جنگ تجاری چین و آمریكا به بیش از 430 میلیارد دلار می رسد.

به گزارش ایرنا روزنامه ساوت چاینا هنگ كنگ روز پنجشنبه گزارش كرد این در شرایطی است كه 'وانگ یی' وزیر خارجه چین در نیویورك از آمریكا خواسته است بسرعت به جنگ سردی كه در حال شكل گیری پس از شروع مناقشات تجاری دو كشور است، پایان دهد.
كارشناسان بر این باورند كه جنگ تجاری چین و آمریكا بتدریج اقتصاد جهانی را به زیر می كشد و نزدیك به نیم درصد از رشد تولید ناخالص داخلی دنیا را كاهش خواهد داد و به نظر می رسد چالش های بیشتری در پیش رو است.
دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریكا در سخنرانی خود در سازمان ملل اعلام كرد كه كشورش آماده پایان دادن به این جنگ تجاری نیست و عقب نشینی نخواهد كرد و دوران تحت فشار بودن اقتصاد آمریكا گذشته است.
در شرایطی كه وزارت خزانه داری آمریكا بتدریج در تلاش بود تا مسیر گفت و گوها با چین را باز كند ، اظهارات ترامپ و اعمال 10 درصد تعرفه بر روی 200 میلیارد دلار از كالاهای چین باعث لغو گفت و گوهای برنامه ریزی شده دو كشور از سوی چین شد و كاخ سفید نشان داد آماده مذاكره نیست.
نشریه هنگ كنگی می نویسد كه بدترین كابوس ها در انتظار بازار است چین هم مقابله به مثل كرده و بر روی كالاهای آمریكایی به ارزش 60 میلیارد دلار بین 5 تا 10 درصد تعرفه اعمال كرده است.
'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق چین گفته است كشورش برای مقابله با باج خواهی آمریكا خیز برداشته است و به اقدامات مقابله جویانه اش در برابر واشنگتن افتخار می كند.
كارشناسان می گویند اقتصاد آمریكا هم شاهد پسرفت خواهد بود رشد تولید ناخالص داخلی این كشور نزدیك به نیم درصد كمتر خواهد شد و در دو سال آینده این رقم به 1 درصد خواهد رسید.
نشریه هشدار داده است كه در بدترین شرایط پیش بینی می شود جنگ تجاری دو كشور باعث بروز بحرانی بانكی و مالی در جهان مشابه بحران سال 2008 میلادی شود.
آساق**231**904**

سرخط اخبار جهان