۵ مهر ۱۳۹۷، ۸:۲۴
کد خبر: 83045854
T T
۰ نفر
فرصت طلایی اجماع مسوولان برای توسعه گردشگری

تهران- ایرنا- این روزها همه مسوولان نظام درباره ضرورت استفاده از ظرفیت های گردشگری اتفاق نظر دارند؛ فرصتی كه باید از آن به بهترین شكل بهره گرفت.

به گزارش پنجشنبه ایرنا، سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد از سال 1980 میلادی تاكنون 27 سپتامبر را به عنوان روز جهانی گردشگری جشن می‌گیرد كه این رویداد در تقویم خورشیدی همزمان با پنجم مهرماه است.
توسعه صنعت گردشگری یكی از مهمترین راه های عملیاتی كردن اقتصاد مقاومتی است.
مهم ترین تاكید رهبر معظم انقلاب در بحث گردشگری معطوف به استفاده كردن از ظرفیت های اقتصادی گردشگری، اولویت دادن به گردشگری برای پیشرفت استانی و توسعه مناطق كمتر برخوردار، بهره گرفتن از آن به عنوان ابزاری برای معرفی فرهنگ غنی كشور، اهمیت دادن به حفظ و نگهداری میراث فرهنگی و شناساندن جاذبه های گردشگری برای مسافران خارجی و داخلی است؛ اصلی كه می تواند برای عملیاتی كردن اقتصاد استان ها و استقلال مالی شان با برنامه ریزی و استفاده از امكانات و جاذبه های هر منطقه از خاك ایران اسلامی پیاده شود.
گردشگری، امروزه بیش از هر صنعت دیگری در دنیا مورد تاكید دولتهاست و بنا به آمار سازمان جهانی گردشگری، بودجه ای كه مردم دنیا برای مسافرت و تفریح اختصاص داده اند سه برابر بودجه ای است كه دولتها صرف امور دفاعی و امنیتی می كنند. این رقم 11 درصد درآمد ناخالص (GDP) كل جهان است.
گردشگری بین المللی به طور شتاب آمیزی به دلیل ارزآوری، اشتغال زایی و ویژگی های ارتباط میان فرهنگی رو به گسترش است.
در ایران نیز بازنگری در سیاستهای كلان گردشگری و اسناد بالادستی در این زمینه می تواند درآمدهای ارزی منابع غیرنفتی ما را افزایش داده و به تصویرسازی خوب و امن از كشورمان در ذهن جهانیان بینجامد.
كشور پهناور ایران با تاریخ و پیشینه كهن و برخورداری از تمدن باستانی و مواهب طبیعی بیشمار توانایی بالایی در توسعه گردشگری دارد و از نظر وجود ظرفیت های میراث فرهنگی كشورمان را در زمره 10 كشور اول دنیا قلمداد می كنند.
آنطور كه علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاكید دارد با وجود سیاه نمایی گسترده علیه ایران در عرصه بین المللی توسط دشمنان، توسعه صنعت گردشگری زمینه ساز رونق دیپلماسی فرهنگی، صدور فرهنگ ایرانی به دیگر كشورها و خروج از اقتصاد متكی به درآمد نفتی خواهد بود و انجام این كار ناممكن نیست.
ضرورت همگانی با تغییرات پرشتاب و فزاینده جهانی، ما را بر آن وا می دارد كه در شرایط رقابتی كنونی دست به اقدامات منطقی و متناسب، از جمله تدوین استراتژی صنعت گردشگری بزنیم تا در عرصه تحولات جهانی از حالت انفعالی بیرون بیاییم.
توسعه گردشگری در ایران شاید نیازمند تحقق مولفه های گوناگونی باشد اما اعتنا به ماهیت فرا سازمانی صنعت گردشگری، بین دستگاه‌های مرتبط در قالب یك رویكرد نظام‌مند و سیستمی با نگاهی واحد و یكپارچه و به‌دور از برخوردهای سلیقه‌ای درخصوص گردشگری و عزمی ملی می تواند نسخه نجات بخش و احیاگر این صنعت سبز و پردرآمد برای ما باشد.
علاوه بر دستیابی به یك اراده واحد و متحد در پیشبرد اهداف گردشگری و تامین زیرساختها كه بزرگترین نقص صنعت گردشگری ما محسوب می شود، فقدان تبلیغات خارجی و بین المللی از ظرفیتها و جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری ایران كاسته و ضعف بزرگی برای ما محسوب می شود كه می توان به آن اهتمام ویژه نشان داد.
ما امروز شاهد یك ظرفیت بسیار مناسب در حوزه گردشگری هستیم و اگر بتوانیم این ظرفیت‌ها را كنار هم بنشانیم به نتایج دلخوهی خواهیم رسید البته مشروط بر اینكه برنامه ریزی درست و اجرای دقیقی داشته باشیم.
برنامه‌ریزی در صنعت گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار است و با یك برنامه ریزی منبعث از آرای عقلای گردشگری و مشورت بخش خصوصی به عنوان متولیان و صاحبان اصلی این صنعت و آموزش عمومی و حمایت حكومتی می توانیم از ظرفیت‌های عظیم كشورمان در حوزه های مختلف گردشگری اعم از زیارتی، سلامت، اقتصادی، ورزشی و تاریخی استفاده كنیم؛ امری كه در صورت تبدیل شدن سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه و تغییرات عمده ساختاری باید آن را به طور جدی تر در اولویت قرار داده و دنبال كنیم.

فراهنگ**3079** 1055*1961*
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ