۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۵:۲۵
کد خبر: 83045251
T T
۰ نفر
رویكرد حقوقی و منطقی روحانی در تقابل با مشی تهاجمی ترامپ

تهران - ایرنا - كارشناس مسائل بین الملل گفت: جهت گیری حقوقی رییس جمهوری در صحن عمومی سازمان ملل متحد در تقابل كامل با رویكرد تهاجمی دونالد ترامپ بود و جامعه جهانی باید نشان دهد كه با رویكرد اقتدارگرایانه محور آمریكا چه خواهد كرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، مهدی مطهرنیا جهت گیری رییس جمهوری آمریكا در صحن علنی سازمان ملل را در حد یك «بیزینس من» سیاستمدار توصیف كرد و گفت: ترامپ با رویكرد واقع گرای تهاجمی نسبت به مسائل بین المللی وارد عمل شد و حسن روحانی در همان روز با توجه به مركزیت موضوع ایران در سخنرانی ترامپ، در هیبت یك سیاستمدار حقوقدان با گزاره های مطرح شده درقالب حقوقی در عرصه سیاسی، با جهت گیری ایده آلیسیتی و آرمان طلبانه موضوع را دنبال كرد.
مطهرنیا افزود: این دو جهت گیری به نوعی در تقابل با هم در صحن عمومی سازمان ملل مطرح شد و سخنان رییس جمهوری با وجود تعداد كمتر مستمعین بازتاب بسیار بیشتری در مجامع بین المللی پیدا كرد.
وی خاطرنشان كرد: نشانه هایی از اجماع بین المللی علیه آمریكا، پیش از این در زمان بوش پسر هم در فضای جامعه ایران، از منظر نخبگان حكومتی و توده های مردم تا حدودی قابل ردیابی بود. به دلیل چنین تقابلی بود كه جرج فرای و آرمیتاژ در سال 2006 ماموریت پیدا كردند تا پروژه قدرت هوشمند آمریكایی را شكل دهند كه از دل همان پروژه باراك اوباما قدرت را به دست می گیرد تا چهره مخدوش شده آمریكا در جهان بازسازی شود.
كارشناس مسائل بین الملل تاكید كرد: امروز آمریكا و دولت ترامپ در پی ایجاد یك چهره دموكراتیك در نظام بین الملل نیستند، بلكه چهره مقتدر و هژمونیك را در حوزه امنیتی و اقتصادی را برای آمریكا طلب می كنند و گزاره های موجود در سخنرانی ترامپ هم از همین معنا حكایت می كرد. جهان در وهله نخست به صحبت های ترامپ پوزخند می زند ولی نباید فراموش كرد كه در عمل 30 درصد از قدرت جهان در اختیار ایالات متحده آمریكاست و بازارهای مالی و تجاری تحت تاثیر سخنان ترامپ قرار دارند.
مطهرنیا تصریح كرد: در عرصه واقعیت سیاسی ایجاد اجماع جهانی علیه ترامپ به اندازه خنده حضار در صحن مجمع عمومی سازمان ملل آسان نخواهد بود. جهان باید در عمل نشان دهد كه در برابر سیاست های آتوریته طلبانه دولت ترامپ چه خواهد كرد.ترامپ بر اساس سخنان سال گذشته خود، كره شمالی را پای میز مذاكره آورد و مجبور كرد تاسیسات هسته ای خود را نابود كند بنابراین باید در عمل مشخص شود پیامد سخنرانی های رییس جمهوری ایالات متحده برای جهان چه خواهد بود.
رییس جمهوری شامگاه روز سه شنبه در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل بی‌تفاوتی و بی‌اثری نهادهای بین‌المللی در برابر اقدامات یكجانبه آمریكا را خطری برای صلح جهانی توصیف كرد. حجت الاسلام حسن روحانی در واكنش به نقض پیمان های بین المللی از سوی رییس جمهوری آمریكا گفت: دولتی كه هنوز به دولت بودن خود آگاه نیست و عهد و پیمان سلف خود را نقض می‌كند و اصل حقوقی مسؤولیت دائمی دولت‌ها را نمی‌شناسد، از ایران می‌خواهد با او گفت ‌وگو كند!
دیگر سخنران روز گذشته مجمع عمومی سازمان ملل ترامپ بود كه اظهارات او درباره ایران تكرار مكرر اتهاماتی بود كه بارها از زبان او و دیگر دولتمردان آمریكا شنیده شد. او كوشید بار دیگر پیمان شكنی خود در موضوع توافق هسته ای را با حضور ایران در منطقه و قدرت نظامی كشورمان توجیه كند. توجیهی كه با واكنش چندان مطلوبی از سوی جامعه جهانی روبرو نشد.
‌سیام**9402**1535

سرخط اخبار سیاست