۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۱۰
کد خبر: 83044734
T T
۰ نفر
اردوغان: به خريد گاز طبيعي ايران ادامه مي دهيم

تهران- «رجب طيب اردوغان» رئيس جمهوري تركيه گفت كه كشورش به رغم تحريم هاي آمريكا، به واردات گاز طبيعي از ايران ادامه مي دهد.

اردوغان كه به منظور شركت در هفتاد و سومين نشست مجمع عمومي سازمان ملل درنيويورك بسر مي برد، روز سه شنبه در مصاحبه اختصاصي با رويترز ضمن تاكيد بر ادامه خريد گاز طبيعي از ايران با وجود تحريم هاي آمريكا، به موضوعات ديگري از جمله سرنوشت كشيش بازداشت شده در آمريكا، وضعيت اقتصادي دركشورش و مسائل سوريه پرداخت.
وي گفت: دادگاه هاي تركيه، و نه سياستمداران، درباره سرنوشت «آندرو برونسون» كشيش آمريكايي كه به اتهام تروريسم در تركيه بازداشت و روابط آنكارا و واشنگتن را آشفته كرده است، تصميم گيري مي كنند.
«مايك پمپئو» وزير امور خارجه آمريكا روز دوشنبه گفت اميدوار است تركيه اين كشيش انجيلي را در ماه جاري آزاد كند. وي بعد از 21 ماه بازداشت در ژوئيه گذشته، تحت بازداشت خانگي قرار گرفت.
اردوغان گفت: اين يك مساله قضايي است. برونسون به اتهامات تروريسم بازداشت شد... 12 اكتبر (20 مهر) جلسه محاكمه ديگري برگزارخواهد شد و ما نمي دانيم دادگاه چه تصميمي درباره او اتخاذ خواهد كرد و سياستمداران درباره اين حكم دخالتي ندارند.
رئيس جمهور تركيه افزود: به عنوان رئيس جمهوري حق ندارم دستور آزادي او را بدهم. دستگاه قضايي ما مستقل است بايد منتظر تصميم دادگاه باشيم.
رويترز نوشت: اگر برونسون محكوم شود ممكن است 35 سال حبس شود. او اتهاماتش را رد كرده است.
«دونالد ترامپ» رئيس جمهوري آمريكا كه از بازداشت برونسون عصباني است دستور افزايش دوبرابري تعرفه واردات فولاد و آلومينيوم از تركيه را در ماه آگوست (مرداد) داد. تركيه دراقدامي تلافي جويانه تعرفه هاي خودرو، الكل و تنباكو از آمريكا را افزايش داد.
ليره، (پول تركيه) امسال و به دليل سياست مالي اردوغان و اختلافات ديپلماتيك بين آنكارا و واشنگتن 40 درصد از ارزش خود را از دست داد.
اردوغان دراين زمينه به رويترز گفت: پرونده برونسون ارتباطي با اقتصاد تركيه ندارد. درباره چالش هاي اقتصادي كنوني بيش از حد مبالغه شده است و تركيه با منابع خود بر چنين چالش هايي غلبه خواهد كرد.
بانك مركزي تركيه ماه جاري در راستاي افزايش ارزش پول ملي اين كشور و رفع نگراني سرمايه گذاران از نفوذ سياست مالي اردوغان نرخ بهره بانكي را با 625 امتياز رشد افزايش داد.
اردوغان گفت، اين تصميم نشانه روشني براي استقلال بانك مركزي است و به عنوان رئيس جمهور مخالف افزايش نرخ بهره است.
اردوغان در مصاحبه با رويترز همچنين به مسائل سوريه پرداخت و گفت: خروج «گروه هاي راديكال» تاكنون ازيك منطقه غيرنظامي جديد در منطقه ادلب سوريه شروع شده است.
به گزارش ايرنا، اردوغان طي سخنراني در مجمع عمومي گفت: از همه طرف هاي درگير در تحولات سوريه دعوت مي كنم كه از روند سياسي عادلانه و پايدار براي حل مساله اين كشور به شكلي سازنده حمايت كنند.
اردوغان با انتقاد تلويحي از اقدام آمريكا در ارسال سلاح به گروه هاي جنگجوي حاضر در شمال سوريه و با تروريستي خواندن آنها بيان كرد: بدون ترديد كساني كه در راستاي اهداف تاكتيكي خود، هزاران محموله سلاح از راه زمين و هوا براي تروريست هاي شمال سوريه مي فرستند، پيامد دردناك اين اقدام را خواهند ديد.
اروپام**9158 ** 1546
۰ نفر

سرخط اخبار جهان