۲ مهر ۱۳۹۷، ۱۹:۱۳
کد خبر: 83042917
T T
۰ نفر
11 توصیه بانك مركزی برای پرداخت های الكترونیكی شهروندان

تهران- ایرنا- بانك مركزی از مردم خواست در پرداخت های الكترونیكی به موضوع هایی همچون، توجه به «درگاه پرداخت اینترنتی»، «برنامه های معتبر پرداخت»، «عدم انتشار اطلاعات بانكی در فضای مجازی»، «حفاظت از رمز كارت»، «خرید اینترنتی از فروشگاه‌های مطمئن» و دیگر موارد امنیتی توجه كنند.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی بانك مركزی، با توجه به استفاده قابل توجه از كارت های بانكی، پیش بینی می شود كه جرائم و كلاهبرداری‌ های مرتبط با «خدمات پرداخت الكترونیكی» نیز افزایش یابد. بر این مبنا ضروری است تا دارندگان كارت های پرداخت، ضمن حفظ هوشیاری در استفاده از این خدمات، توصیه های امنیتی لازم را در نظر قرار دهند.
این بانك 11 توصیه را برای انجام پرداخت های امن الكترونیك ارایه كرده كه به شرح زیر است:

1- هنگام انجام خرید اینترنتی، پیش از وارد كردن اطلاعات كارت، از اینكه به «درگاه پرداخت اینترنتی»معتبر هدایت شده اید، اطمینان حاصل كنید. هنگام خرید از فروشگاه های اینترنتی از معتبر بودن آدرس نمایش داده‌ شده در مرورگر با درج عبارت https در ابتدای آن و وجود علامت تأیید سرویس دهنده (معمولاً به صورت قفل سبز رنگ) اطمینان یابید.
همچنین آدرس معتبر درگاه های پرداخت اینترنتی باید زیردامنه ای از دامنه Shaparak.ir باشد. هرگونه تركیب دیگری از كلمه Shaparak و هر پسوند دامنه دیگری به غیر از ir . غیرمجاز است. به عنوان نمونه تركیب هایی همچون Shapaarak یا Shaparack نامعتبرند.
برای اطلاع از آدرس اینترنتی درگاه های پرداخت اینترنتی معتبر، به پورتال كاشف به آدرس www.kashef.ir و پورتال شاپرك به آدرس www.shaparak.ir مراجعه كنید. توصیه می شود از صفحه كلید مجازی برای ورود اطلاعات كارت خود استفاده‌ كنید.

2. برنامك های همراه فراهم كننده خدمات پرداخت را فقط از مراجع معتبر بارگیری، نصب و استفاده كنید.
مراجع معتبر به معنای پورتال رسمی بانك/ موسسه اعتباری مجاز یا فراهم‌ كننده مجاز خدمات پرداخت(PSP) است. برای مشاهده آدرس پورتال بانك ها و موسسه های اعتباری و همچنین شركت های ارائه دهنده خدمات پرداخت كه فراهم كننده برنامك های همراه معتبر هستند، به پورتال كاشف به آدرس www.kashef.ir مراجعه كنید.

3. از درج اطلاعات كارت خود در كانال ها و گروه‌ های تلگرامی یا صفحات اینستاگرامی یا هر شبكه اجتماعی كه توسط بانك یا شاپرك تأیید نشده باشند، خودداری كنید.

4. كارت و رمز كارت خود را تا آنجا كه می شود، در اختیار دیگران قرار ندهید. در فروشگاه‌ ها شخصاً اقدام به ورود رمز كرده و از ارائه آن به فروشنده یا علنی كردن آن به هر شیوه دیگری خودداری كنید. برای انتقال وجه، فرد دریافت‌كننده وجه، باید فقط شماره كارت خود را ارائه كند و نباید دیگر اطلاعات كارت ارائه شود.

5. خریدهای اینترنتی خود را از فروشگاه های مطمئن انجام دهید. در خرید های اینترنتی به وجود «نماد اعتماد الكترونیك» دقت كرده و از اعتبار آن اطمینان حاصل كنید. (با كلیك روی نماد به سایت enamad.ir هدایت خواهید شد؛ مسیر و اطلاعات ارائه‌ شده باید با مشخصات فروشگاه اینترنتی منطبق باشد). از انجام خرید در سایت‌ های اینترنتی، كانال های تلگرامی یا صفحات اینستاگرامی كه خلاف موازین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می كنند یا تخفیف ها و شرایط فروش غیرمتعارف و جذاب پیشنهاد می دهند، خودداری كنید.

6. از امنیت رمزهای خود اطمینان یابید. توصیه می شود رمز اول و دوم كارت را به صورت دوره ای تغییر دهید. از روال های تغییر رمز و مسدودسازی كارت كه توسط بانك شما ارائه شده است مطلع باشید، تا بتوانید در مواقع ضروری رمز خود را به سرعت تغییر یا كارت خود را مسدود كنید. در انتخاب رمز كارت از به كارگیری اعداد مرتبط با داده‌ های شخصی (مانند سال تولد، شماره شناسنامه و ....) كه قابل حدس هستند، اجتناب كنید. از یادداشت كردن اطلاعات كارت از جمله رمز اول یا دوم در مكان های ناامن خودداری كنید.

7. تا آنجا كه می توانید از ارائه اطلاعات كارت خود در بسترهای ارتباطی پرخطر نظیر تلفن ثابت، پیامك و كد های دستوری *...# (USSD) خودداری كنید. در صورت ضرورت، صرفاً از كارت هایی در این كانال های پرخطر استفاده كنید كه موجودی قابل توجهی ندارند.
8. از ابزارهای شخصی امن برای انجام تراكنش‌ های بانكی استفاده كنید. مطمئن شوید كه ابزارهای شخصی (تلفن همراه، تبلت، رایانه شخصی و غیره) مورد استفاده در تراكنش‌ های بانكی از امنیت كافی برخوردار باشند.
در این خصوص از نصب آنتی‌ویروس به روز روی ابزار خود مطمئن شوید؛ از نصب برنامه‌ های غیرضروری روی ابزار خودداری كنید؛ در استفاده از شبكه های اجتماعی و وب سایت ها از دریافت فایل یا كلیك روی لینك های نامطمئن كه عموماً شامل پیشنهادهایی همچون شارژ رایگان، جوایز و سایر پیشنهادهای جذاب هستند، اكیداً خودداری كنید.
همچنین، علاوه بر برنامك‌ های مورد استفاده برای انجام خدمات پرداخت، دیگر برنامه‌ های نصب‌شده روی ابزارهای مورد اشاره نیز باید سازندگان معتبری داشته باشند.

9. درصورتی ‌كه از اینترنت WiFi اماكن عمومی مانند رستوران ها، فروشگاه ها، مراكز خرید و ... استفاده می كنید، تا آنجا كه می توانید تراكنش مالی یا خرید اینترنتی انجام ندهید و با استفاده از آن به برنامه های همراه بانك و اینترنت بانك خود وصل نشوید.

10. هنگام استفاده از دستگاه خودپرداز یا پایانه فروش، از عدم وجود تغییرات/دستكاری یا نصب تجهیزات اضافی غیرمجاز در بخش‏ های مختلف آن اطمینان حاصل كنید. چنانچه در استفاده از خودپرداز ها با مشكلی روبه رو شدید برای رفع مشكل از افراد ناشناس كمك نگیرید، در این صورت در روزهای كاری به نزدیك‌ترین شعبه مراجعه كرده یا و در روزهای غیركاری با مركز امداد مشتریان تماس بگیرید.

11. تا آنجا كه می توانید از مراجعه به دستگاه‏ های خودپردازی كه در مكان‏ های تاریك، نقاط خارج از دید و كم رفت‌وآمد نصب شده اند، خودداری كنید.
بانك مركزی از هموطنان خواست در صورت وجود هرگونه ابهام و نیاز به راهنمایی های بیشتر به وب سایت پلیس فتا به نشانی https://www.cyberpolice.ir/ مراجعه كنند.
اقتصام*2025 ** 2023
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد