افزايش قيمت ارز تاثيري بر الگوي مصرف معتادان نداشت

تهران- ايرنا- سخنگوي ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: شرايط اقتصادي و افزايش قيمت ارز بر قيمت مواد مخدر و الگوي مصرف مواد تاثير چنداني نداشته است.

پرويز افشار روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي ايرنا، درباره تاثير شرايط اقتصادي بر تغيير الگوي مصرف مواد مخدر افزود: تغيير سريع و ناگهاني در الگوي مصرف مواد مخدر روي نداده و البته مطالعه جامعي نيز در اين زمينه انجام نشده است.
وي اظهار داشت: زماني كه قدرت خريد مردم ضعيف مي شود، برخي با نرخ هاي قبلي هم توان خريد ندارند و از اين رو به عنوان يك كارشناس پيش بيني من اين است كه گرايش مصرف كنندگان از مواد گرانتر به سمت مواد ارزانتر مانند ماده مخدر «گل» سوق مي يابد هرچند ممكن است به دليل تقاضاي زياد، قيمت «گل» هم افزايش پيدا كند.
سخنگوي ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان كرد: توليد مواد مخدر در كشور همسايه، افغانستان به عنوان بزرگترين منبع توليد اين مواد در دنيا از چهار هزار و 500 تن به 9 هزار تن رسيده است كه البته اين ميزان افزايش از سوي افغان ها و مجامع بين المللي اعلام مي شود و بررسي هاي ما در ايران حاكي از آن است كه سطح توليدات به 10 تا 12 هزار تن رسيده است بنابراين با توجه به افزايش عرضه قيمت مواد تغيير محسوسي ندارد.
افشار گفت: معتادان به طور كلي سه دسته مواد شامل مواد مخدر (ترياك و مشتقات آن مانند هروئين، كراك و مرفين)، مواد محرك (شيشه و داروهاي محرك) و مواد توهم‌زا مصرف مي كنند؛ اما ترياك و مشتقات آن بالاترين ميزان مصرف مواد را در كشور ما به خود اختصاص داده‌ است و 65 درصد معتادان در ايران ترياك و مشتقات آن را مصرف مي‌كنند.
وي اضافه كرد: در حال حاضر مصرف شيشه كم و مصرف گل جايگزين آن شده است و گل رتبه دوم مصرف را پس از ترياك دارد مصرف شيشه نيز از 36 درصد به 8.2 درصد رسيده است.
پيش از اين سعيد صفاتيان، رئيس كارگروه كاهش تقاضاي اعتياد كميته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخيص مصلحت نظام به ايرنا گفته بود كه اخيرا با وجود نوسانات ارزي، در حالي كه همه انتظار داشتند قيمت مواد مخدر حداقل دو برابر شود اما اين اتفاق رخ نداد زيرا قاچاقچيان مواد مخدر قيمت ها را هدفمند كنترل مي كنند و كاري به نابساماني اوضاع اقتصاد ايران ندارند. آنان با پايين نگه داشتن قيمت و عرضه زياد، سود بيشتري مي برند.
بر اساس آخرين آمار شيوع شناسي اعتياد در ايران، ٢ ميليون و ٨٠٨ هزار نفر مصرف كننده مستمر مواد مخدر در كشور هستند.
اجتمام*٣٢٢٩* 3063

سرخط اخبار جامعه