۳۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۳۵
کد خبر: 83038793
T T
۰ نفر

تعزيه با حمايت مردمي به حيات خود ادامه مي دهد

۳۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۳۵
کد خبر: 83038793
تعزيه با حمايت مردمي به حيات خود ادامه مي دهد

تهران- ايرنا- اشقيا خوان تعزيه هاي امام حسين (ع) گفت: اين هنر مورد حمايت مردمي است و هميشه با استقبال بسيار مواجه مي شود.

تعزيه از هنرهاي اصيل و قديمي ايراني است كه در مورد واقعه كربلا و مصائب بعد از آن اجرا مي شود و در جايگاه هاي اشقيا خواني، شهادت خواني و مقتل خواني و موارد ديگر بازي مي شود و تاكنون مقاتل به صورت نسل به نسل به دست هنرمندان امروزي رسيده است. حسين حيدري 35 سال است كه در تعزيه، اشقيا خواني را برعهده دارد.
حيدري روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اينكه از هنر تعزيه در هر زماني استقبال مردمي زيادي مي شود تصريح كرد: در هر مكاني كه تعزيه اجرا مي شود جمعيت بسياري براي تماشا جمع مي شوند.
وي با اشاره به اينكه اجراي تعزيه بسيار حرفه اي انجام مي شود اظهار داشت: تعزيه خوان ها عموما قديمي هستند يا شامل كساني مي شوند كه اين هنر را سينه به سينه از پدران خود فرا گرفته اند.
وي با بيان اينكه حمايت دولتي براي تعزيه وجود ندارد، تاكيد كرد: خواستگاه هنر تئاتر مردمي است و شهرهاي بسياري از جمله تهران، اصفهان و تفرش از اجراي تعزيه خواني استقبال مي كنند.
اين تعزيه خوان پيشكسوت با بيان اينكه در اين ايام، جمعيت حاضر در تعزيه خواني بسيار بيشتر از مجالس ديگر ايام محرم است عنوان كرد: بعد از اجرا بسياري از جوانان علاقه مند براي فراگيري اين هنر به سراغ ما مي آيند تا در زمينه هاي مختلف اشقيا خواني و شهادت خواني آموزش ببيند.
حيدري با تاكيد بر اينكه تعزيه هنري آييني، مذهبي و سنتي است كه در جهان به ثبت رسيده است خاطر نشان كرد: تنها پنج هنرمند قديمي و پيشكسوت كه صاحب نام در اين عرصه هستند وجود دارند كه بايد به آنها اهميت بيشتري شود.
وي همچنين افزود: يكي از راه هاي آموزشي تعزيه اين است كه يك گروه از جوانان دورهم جمع مي شوند و از يك هنرمند تعزيه خوان آموزش مي بينند.
فراهنگ**7561**2017

سرخط اخبار فرهنگ