۲۹ شهریور ۱۳۹۷، ۲۲:۲۵
کد خبر: 83038667
T T
۰ نفر

نداي 'يا حسين' در خيابان‌هاي لندن طنين‌انداز شد

۲۹ شهریور ۱۳۹۷، ۲۲:۲۵
کد خبر: 83038667
نداي 'يا حسين' در خيابان‌هاي لندن طنين‌انداز شد

لندن - ايرنا - هزاران تن از شيعيان و عاشقان اهل‌بيت عصمت و طهارت (ع) بعدازظهر روز پنجشنبه برابر با دهم ماه محرم‌الحرام و روز عاشورا در سوگ شهداي كربلا در خيابان‌هاي مركزي لندن، راهپيمايي كردند.

به گزارش ايرنا، عزاداران از مليت‌هاي مختلف بعدازظهر امروز در 'هايد پارك كورنر' لندن تجمع و سپس به سمت مجمع جهاني اسلامي راهپيمايي كردند. در جريان تجمع سوگواران حسيني در 'هايد پارك كورنر'، سخنرانان درباره قيام اباعبدالله الحسين (ع) و اهداف آن امام همام براي حفظ قرآن ودين و امربه‌معروف ونهي از منكر و مصيبت آن حضرت و خانواده وياران ايشان در روزهاي تاسوعا و عاشورا سخن گفتند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمين محمدعلي شمالي رئيس مركز اسلامي انگليس طي سخناني به زبان انگليسي، ويژگي‌هاي شخصيت حضرت امام حسين (ع) را برشمرده و عنوان كرد: ارزش‌هايي كه ايشان براي آن مبارزه كردند متعلق به دين اسلام و مذهب تشيع نيست، بلكه ارزش‌هاي جهاني است.
وي بادآور شد كه حضرت امام حسين (ع) در واقعه عاشورا نشان داد كه براي مبارزه با ظلم و بي‌عدالتي بايد تا پاي جان ايستادگي كرد، نبايد جزئي از نظام ظلم بود و درراه تحقق عدالت، بايد ايثار كرد.
شمالي عنوان كرد كه هرچند براي امام حسين روشن بود كه قادر به پيروزي در برابر سپاهيان لشكر يزيد نيست اما با ايستادگي و ازجان‌گذشتگي خود ثابت كرد كه چنانچه صبر پيشه كنيد پيروزي از آن‌ها كساني است كه طرف حق خواهند بود.
پس‌ازآن عاشقان اباعبدالله الحسين (ع) در مسير حركتشان به سمت مجمع جهاني اسلامي در نزديكي 'هلند پارك 'با نوحه‌خواني و سردادن شعارهاي لبيك يا حسين (ع )، خاطره قيام باشكوه امام حسين ( ع ) را گرامي داشتند.
هيات هاي عزاداري و سوگواري اباعبدالله الحسين (ع) در حالي كه لباس سياه به تن كرده بودند و پرچم هاي سبز و سياه و علم و كتل هاي سنتي مزين به نام امام حسين(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) را با خود حمل مي كردند، در قلب پايتخت انگليس نداي الله اكبر، ياحسين، يا ابوالفضل، لبيك يا حسين، يا شهيد وهيهات من الذّله سرمي دادند.
مداحان اهل بيت عصمت و طهارت (ع) در طول مسير به زبان هاي فارسي، عربي ، اردو و انگليسي براي عزاداران حسيني(ع) نوحه سرايي مي كردند.
علاوه بر هموطنان ايراني مقيم لندن، حضور شيعيان افغاني، عراقي، پاكستاني، لبناني و بحريني در اين مراسم بسيار چشمگير بود.
هم زمان دسته ديگري از شيعيان پس از تجمع در ميدان ماربل آرچ واقع در مركز لندن، به سمت خيابان دفتر نخست وزيري (داونينگ استريت) راهپيمايي كردند. شركت كنندگان در اين راهپيمايي علاوه بر پرچم هاي مزين به نام امام حسين(ع)، شعارنوشته هايي را در دست داشتند كه بر روي آنها ضمن محكوم كردن جنايات گروه تروريستي داعش، از اين گروه به عنوان يزيد زمان ياد شده بود.
بر اساس اين گزارش، مراسم روز عاشوراي حسيني نيز پيش از ظهر روز امروز با حضور گسترده شيعيان و دوستداران اهل بيت عصمت و طهارت(ع) درمساجد، حسينيه ها و تكاياي شهرهاي انگليس برگزار شد.
شيعيان وسوگواران حسيني مقيم لندن در روز عاشورا، با اجتماع در مركز اسلامي انگليس، ضمن برگزاري مراسم عزاداري و نوحه خواني ، نماز ظهر وعصر را به امامت حجت الاسلام والمسلمين شمالي رييس مركز اسلامي انگليس اقامه كردند.
بسياري از مراكز اسلامي، مساجد، حسينيه ها و تكايا و برخي از مراكز فرهنگي انگليس از آغاز ماه محرم برنامه هاي ويژه اي را شامل سخنراني هاي مذهبي، قرائت زيارت عاشورا، سينه زني و نوحه خواني و توزيع غذاي نذري ميان عزاداران حسيني، به مورد اجرا گذاشتند و همه روزه ميزبان هزاران تن از عاشقان سرور و سالار شهيدان بودند.
مركز اسلامي انگليس، مجمع جهاني اسلامي، مسجد آيت الله خويي و مجمع امام حسين(ع) از جمله مراكز اصلي حضور عزاداران حسيني از مليت هاي مختلف در شهر لندن هستند كه امشب نيز برنامه هاي ويژه اي را به مناسبت شام غريبان برگزار مي كنند.
ساير هيئت هاي عزاداري امام حسين (ع) نيز در دهه هاي دوم و سوم ماه محرم الحرام برنامه هايي را برگزار خواهند كرد.
اروپام ** هـ ن **3404

سرخط اخبار جهان