از سوی وزیر آموزش و پرورش

جدیدترین برنامه های تحول در مدارس و نظام آموزشی تشریح شد

تهران - ایرنا - وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حرکت جدید آموزش و پرورش مستلزم ایجاد و ترویج یک گفتمان در سطح استان‌ها و جامعه است، جدیدترین برنامه های تحول آفرین در مدارس و نظام آموزشی کشور را برای استانداران تشریح کرد.

به گزارش ایرنا از وزارت کشور، سید محمد بطحایی روز یکشنبه در همایش استانداران سراسر کشور در محل در وزارت کشور با اشاره به حجم و گستره آموزش و پرورش، افزود: امسال بیش از 14 میلیون دانش آموز سال جدید تحصیلی را در مدارس کشور آغاز خواهند کرد که این آمار نشانگر رشد شش درصدی تعداد دانش آموزان کشور نسبت به سال گذشته است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در واقع سال تحصیلی 97-98 آغاز شیب افزایش جمعیت دانش آموزان خواهد بود که تا شش سال شاهد این روند افزایشی خواهیم بود.
بطحایی ادامه داد: افزایش جمعیت دانش آموزان صرفا به دلیل ساختار جمعیتی نیست و بخشی از آن متاثر از تغییرات ساختاری نظام آموزشی است. پایه دوازدهم امسال برای اولین بار پس از اصلاحات ساختاری جای پیش دانشگاهی را خواهد گرفت، سال گذشته فنی و حرفه‌ای و کار و دانش تنها 11 سال درس می‌خواندند، اما امسال این تعداد نیز وارد پایه دوازدهم خواهند شد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: از طرف دیگر ساعات تحصیل دانش آموزان در پایه دوازدهم 24 ساعت در هفته بود که از سال جدید به 35 ساعت خواهد رسید که همین موضوع 22 هزار نیروی انسانی را بر نیاز ما اضافه می کند.
وی افزود: هر ساله حدود 800 عنوان کتاب درسی به صورت متمرکز تولید می‌کنیم که در واقع 138 میلیون جلد کتاب درسی چاپ و توزیع می‌شود.
بطحایی با بیان اینکه سند تحول بنیادین نقشه تحول در آموزش و پرورش است، گفت: از دو مسیر تحول را آغاز کرده‌ایم. مسیر اول روش اداره و مدیریت آموزش و پرورش است، تمرکز در آموزش و پرورش بهره وری را پایین آورده و خلاقیت و نوآوری را در بدنه آموزش و پرورش تقریبا به صفر رسانده است، همه دستورات از بالا ابلاغ می‌شود و این تصمیمات در مدارس باید اجرا شود.
وی با اشاره به اینکه ما همواره مدرسه را به عنوان موجودی کر و کور و لال تصور کرده‌ایم که باید راه را به آن نشان دهیم و ذره‌ای امکان تصمیم گیری به آن نداده‌ایم، گفت: براساس سند تحول به دنبال تغییر این روش اداره هستیم و سیاست مدرسه محوری مهمترین برنامه وزارت آمورش و پرورش در دولت دوازدهم است.
بطحایی افزود: در مدرسه محوری، مدرسه به عنوان موجودی زنده باید توانایی تصمیم گیری در حل مشکلات خود را داشته باشند و سازمان‌های غیر از مدرسه مانند اداره آموزش و پرورش استان و وزارتخانه باید سازمان پشتیبانی کننده باشند نه سازمان های دستور دهنده.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در همین زمینه چهار برنامه مشخص داریم که گام اول را در جهت شایسته سالاری در انتخاب و انتصاب مدیران مدارس برداشته‌ایم. برای سنجش صلاحیت مدیران به مدیر هر مدرسه‌ای گواهینامه صلاحیت داده می‌شود تا در مدرسه متناسب با رتبه صلاحیت مدیریت کند. همچنین به صورت مداوم دوره های ارتقای شایستگی برای مدیران برگزار خواهد شد.
وی سومین برنامه وزارت آموزش و پرورش را که از سال جدید اجرا خواهد شد، کنترل و تضمین کیفیت مدارس اعلام کرد و گفت: براساس شاخص‌های تعیین شده مدارس ارزیابی و رتبه بندی می‌شوند و وضعیت مدارس و میزان پیشرفت آنها به صورت مداوم بررسی خواهد شد.
بطحایی ادامه داد: چهارمین برنامه، بحث تفویض اختیارات به مدارس است که این مورد نیز از سال جدید اجرایی خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش مسیر دوم تحول را تحول در محتوا و متن برنامه دانست و گفت: در یک سالی که تیم جدید آموزش و پرورش دولت مستقر شده است، این موضوع را زیاد شنیده‌اید که آموزش و پرورش و مدرسه ما به عنوان محلی برای تمرین زندگی بچه‌ها نیست و با تحولی که در محتوای برنامه‌ها ایجاد می‌کنیم مدرسه را تبدیل به کارگاهی برای تمرین مهارتهایی که بچه‌ها برای زندگی فردی و اجتماعی شان نیاز دارند، خواهیم کرد و این سرآغاز یک موضوع جدید است که باید برنامه‌های درسی، آموزشی و روش‌های ما براین اساس تغییر یابد و این اتفاقات به تدریج در حال صورت گرفتن است.
بطحایی اظهار داشت: یکی از مهمترین برنامه‌هایی که امسال اجرا خواهد شد این است که برای اولین بار در پایه های چهارم تا نهم دو ساعت از برنامه رسمی مدرسه را در اختیار مدرسه قرار دادیم و این اختیار داده شده است که بخشی از محتوای درسی را حذف کرده و براساس چارچوبی که داده شده است، محتوای موردنظر خود را تهیه و ارائه کنند. البته به دلیل اینکه ممکن است هنوز این توانایی در برخی از معلمان و مدیران نباشد، برنامه های پیشنهادی خود را نیز تدوین و به آنها داده ایم تا در صورت نیاز استفاده کنند.
وی تاکید کرد: سعی داریم بچه ها از بودن در مدرسه احساس رضایت بیشتری کنند، به شدت برای رسیدن به هدف های پرورشی و تربیتی و سازشی بچه ها تلاش می شود تا سازگاری و آستانه تحمل آنها بالا رود و پایداری برابر سختی ها و شکست های زندگی افزایش یابد. اینها همه مواردی است که در بخش دوم به سمت آن می رویم.
وی افزود: ما ناچاریم زمان مباحث آموزشی و درسی را کم کنیم و به مسائل تربیتی و سازشی کودکان بپردازیم.
بطحایی گفت: نیاز به تجهیز و بسیج امکانات استان ها در مدارس داریم. از استانداران تقاضای بسیج امکانات و فضای ورزشی را داریم تا بتوانیم شرایط بهتری برای تربیت بدنی و سلامت دانش آموزان فراهم کنیم.
وی یکی از مهمترین کاستی های آموزش و پرورش دوری از جامعه دانست و افزود: شوراهای آموزش و پرورش که قریب به 25 سال پیش به تصویب رسیده است، مهمترین بستر گسترش ارتباط و تعامل آموزش و پرورش و جامعه است.
بطحایی ضمن تشکر از استانداران برای حضور و جدیت بیش از پیش برای برگزاری شوراهای آموزش و پرورش در سال گذشته گفت: حضور شما می تواند در تحقق مفاد شورای آموزش و پرورش بسیار موثر باشد.
وی ادامه داد: شورای آموزش و پرورش فصل مشترک مردم و آموزش و پرورش است که سال ها از ظرفیت آن مغفول مانده ایم و با کمک شما استانداران می توانیم از آنها استفاده کنیم.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: یکی از سیاست های ما این است که دانش آموزان رقابت های فردی را کنار بگذارند و جای آن را به رقابت های گروهی و جمعی بدهند که شرط اول رقابت های جمعی فضا و مکان است و خوشبختانه بسترها و ظرفیت های خوبی داریم که می توانیم از آنها استفاده کنیم و با تغییر کاربری فضاهای موجود در استان ها در این راستا از آنها استفاده کنیم.
بطحایی تاکید کرد: حرکت جدید آموزش و پرورش مستلزم ایجاد و ترویج یک گفتمان در سطح استان ها و جامعه است. اگر این سیاست در آموزش و پرورش ترویج نیابد و از زبان شما استانداران در جلسات مرتبط تکرار نشود، نمی تواند به عنوان موضوع نهادی جایگاه خود را باز کند.
وی خاطرنشان کرد: یکی از کارهای مهم در شوراها، شفاف سازی عوارض دریافتی شهرداری ها برای مدارس است که باید با کمک استانداران به صورت تمام و کمال به آموزش و پرورش اختصاص یابد تا شرایط بهتری برای آموزش فزرندان کشور فراهم کنیم.
سیام**1751**1535

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال