۲۳ شهریور ۱۳۹۷، ۸:۰۸
کد خبر: 83032768
T T
۰ نفر
8 كشور آسه آن در زمره اقتصادهای پویای نوظهور قرار گرفتند

كوالالامپور- ایرنا- گزارش نهادهای جهانی حاكی است؛ هشت كشور عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا ' آسه آن' در زمره 18 كشور با اقتصادهای پویا و بهترین عملكرد در عرصه اقتصادهای نوظهور قرار گرفتند.

به گزارش روز جمعه ایرنا، مركز تحقیقات جهانی 'مك كنزی' با انتشار گزارشی اعلام كرد: اندونزی، مالزی، سنگاپور، تایلند، كامبوج، لائوس، میانمار و ویتنام از منطقه جنوب شرق آسیا در فهرست كشورهای با اقتصاد برتر و نوظهور قرار دارند.
طبق این گزارش با این وجود، این منطقه همچنان دارای مشكلات اقتصادی مانند نابرابری درآمدها و حفظ رشد اقتصادی سریع است كه باید آنها را حل و فصل كند.
گزارش این مركز كه روز گذشته منتشر شد 71 كشور با اقتصاد نوظهور در سراسر جهان را از نظر اقتصادی و رونق كسب و كار مورد تجزیه و تحلیل قرار داد كه نتایج آن نشان می دهد 18 كشور در میان آنها دارای رشدی قوی تر و سازگار تر از همتایان خود هستند.
برابر این گزارش، اندونزی، مالزی، سنگاپور و تایلند در طول 50 سال گذشته به طور متوسط حداقل 3.5 درصد سرانه رشد سالانه تولید ناخالص داخلی (GDP) را در اقتصاد خود به ثبت رسانده اند.
اما كشورهای كامبوج، لائوس و میانمار و ویتنام در جنوب شرق آسیا در دو دهه اخیر 'پیشرفت های چشمگیر اقتصادی' را تجربه كردند.
طبق این گزارش، آذربایجان، تركمنستان، بلاروس، هنگ كنگ، هند، قزاقستان و ازبكستان در زمره فهرست این 18 كشور قرار دارند.
گزارش مك كنزی حاكی است؛ اگرچه فیلیپین در زمره هشت كشور یاد شده قرار ندارد اما رشد اقتصادی سال های اخیر این كشور، چشم انداز قرار گرفتن در این فهرست را برای مانیل فراهم ساخته است.
طبق گزارش این موسسه جهانی، تأكید بر دو عامل مهم و برنامه ها و سیاست های اقتصادی مستمر حمایت از رشد و تقویت شركت های پویای اقتصادی و تجاری عامل رشد مستمر اقتصادی این كشور بوده است.
علاوه بر این، این كشورها چرخه افزایش بهره وری و تناسب درآمد و تقاضا را حفظ كرده اند.
حضور شركت های بزرگ اقتصادی نیز در این كشورها به افزایش تولید ناخالص داخلی كمك كرده و باعث بهبود بهره وری و افزایش رقابت ها در میان شركت های كوچكتر و داخلی نیز شده است.
طبق این گزارش، درآمد حاصل از این شركت های بزرگ 37 درصد از تولید ناخالص داخلی كشورهای آسه آن برآورد شده كه این رقم در مقایسه با سایر كشورهای با اقتصادهای در حال رشد 27 درصد بوده است.
تحول دیجیتالی در اقتصاد، كاهش نابرابری های درآمد، گسترش روابط اقتصادی و تجاری در میان اعضای بلوك آسه آن و هماهنگ نگه داشتن اقتصادهای منطقه از دیگر عوامل رشد سریع این كشورها بوده است.
گزارش مركز جهانی مك كنزی در جریان بیست و هفتمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد با موضوع اتحادیه جنوب شرق آسیا 'آسه آن'، كارآفرینی و انقلاب چهارم صنعتی در هانوی ویتنام منتشر شد.
این مجمع از روز سه شنبه گذشته به مدت سه روز در هانوی پایتخت ویتنام گشایش یافت.
در این اجلاس حدود یكهزار نفر از مسؤولان، متخصصان ارشد اقتصادی، صاحبان صنایع و تولید كنندگان كشورهای عضو اتحادیه آسه آن و كشورهای دیگر جهان حضور داشتند. شركت كنندگان در خصوص موضوع آسه آن و فعالیت های آن در بخش كارآفرینی و توسعه صنعتی بحث و بررسی داشتند.
ویتنام میزبان این اجلاس بین المللی اقتصادی به همراه اندونزی، مالزی، تایلند،برونئی، فیلیپین، كامبوج، لائوس، میانمار و سنگاپور از اعضای 'آسه آن' با جمعیتی افزون بر 650 میلیون نفر هستند.
شبس**آساق**1599**1504

سرخط اخبار جهان