۲۲ شهریور ۱۳۹۷، ۸:۳۹
کد خبر: 83031964
T T
۰ نفر

گلستان، بهشت تولید گیاهان دارویی

۲۲ شهریور ۱۳۹۷، ۸:۳۹
کد خبر: 83031964
گلستان، بهشت تولید گیاهان دارویی

گرگان -ایرنا - استان مرزی گلستان واقع در شمال كشور با جای دادن هفت اقلیم از 13 اقلیم دنیا و خاك مناسب، زمینه را برای رشد همه نوع گیاه به ویژه گیاهان دارویی فراهم كرده و شناسایی یكهزار و 700 گونه نشان دهنده این فرصت است.

به گزارش ایرنا طبق گزارش دستگاه های مرتبط با گیاهان دارویی در گلستان، از مجموع گیاهان شناسایی شده دراستان 409 گونه آن دارویی است كـه 156 گونه درجنگل ها، 98 گونه در مراتـع، 47 گونه درحاشیه مزارع و 108 گونه دیگر به صورت مشترك در اراضی جنگلی، مرتعی و زراعی رشد می‌ كند.
به گفته مسوولان حوزه باغبانی جهاد كشاورزی گلستان هم اینك سطح زیر كشت گیاهان دارویی استان (به جز گونه های خودرو) افزون بر 2هزار و 200هكتار بوده كه بیشتر آن مربوط به زیره است.
كارشناسان و دست اندركاران حوزه گیاهان دارویی در گلستان معتقدند: این استان با داشتن شرایط اقلیمی و آب و هوای مناسب می تواند به قطب گیاهان دارویی كشور تبدیل شود زیرا بسیاری از گونه های آن به صورت خود رو وجود دارد.
این كارشناسان در شرایط كنونی بر اولویت بندی طرح توسعه كشت گیاهان دارویی متناسب با شرایط آب و هوایی و خاك استان و بویژه برای مقابله با فرسایش خاك در اراضی جنوبی و ممانعت از گسترش بیایان در اراضی مناطق شمالی و تحول در اقتصاد ساكنان آنها تاكید دارند.
در این راستا، نشست تخصصی فرصت ها و چالش های تولید و تجاری سازی زیره سبز و گل گاوزبان به همت بنیاد نخبگان استان با حضور مسوولان، دست انداركاران و شماری از فعالان بخش خصوصی، كارشناسان و محققان دانشگاهی و مراكز تحقیقاتی در راستای بررسی راهكارهای استفاده از ظرفیت كشت در گرگان برگزار شد.

**گلستان بهشت گیاهان دارویی كشور است
عضو هیات مدیره اتحادیه صادر كنندگان گیاهان دارویی و مواد غذایی در این نشست گفت: این استان با داشتن تنوع آب و هوایی و خاك مناسب، بهشت گیاهان دارویی در كشور است، چون گونه های دارویی خود رو یا كشت شده در این خطه بالاترین اسانس و ماده موثره را دارند.
جمال الدین جلالی افزود: سرمایه گذاری در حوزه گیاهان دارویی از ضرورت هایی است كه باید بیش ازگذشته مورد توجه در زمینه حمایت از تولید تا فرآوری گیاهان دارویی به منظور بازاریابی قرار گیرد.
وی به زیره سبز تولید شده در ایران از جمله گلستان اشاره كرد و گفت: قیمت این محصول تا 15 درصد نسبت به تولیدات سایر كشورها بالاتر است و تركیه، هند، سوریه، افغانستان، مصر و یونان از رقبای اصلی در صادرات این محصول به شمار می روند.
این صادر كننده گیاهان دارویی همچنین ابراز نگرانی كرد كه تولید زیره سبز در ایران از جمله گلستان به دلیل كاهش نزولات جوی و بروز خشكسالی، به 9 هزار تن كاهش یافته است.
جلالی بر سرمایه گذاری در توسعه كشت زیره و سایر گونه های گیاه دارویی متناسب با اقلیم و خاك در استان ها تاكید كرد.

**ضرورت بازاریابی گیاهان دارویی
رییس كارگروه گیاهان دارویی بنیاد نخبگان گلستان گفت: موضوع بازاریابی تولید گیاهان دارویی در این استان به منظور كوتاه كردن دست واسطه ها و فراهم سازی زمینه صادرات محصول باید جدی گرفته شود
خدایار همتی اظهارداشت: همچنین راه اندازی میدان فروش گیاهان دارویی در استان پیشنهاد می شود تا استفاده از این ظرفیت رونق یابد.
به گفته وی، گلستان زمینه مناسبی برای پرورش گیاهان دارویی دارد و تاكنون 22 گونه آن و از جمله زیره سبز و گل گاوزبان شناسایی و جهت توسعه كشت به بهره برداران منطقه معرفی می شود.
همتی اضافه كرد: زمین های مناطق شمالی استان برای توسعه كشت زیره سبز و مناطق جنوبی برای رونق كشت گل گاوزبان مستعد هستند كه این اقدام باعث می شود تا ضمن كمك موثر به اقتصاد ساكنان آنها، از فرسایش خاك و تهدید به بیابانی شدن این اراضی در آتی ممانعت شود.

**گیاهان دارویی ظرفیت گلستان
رییس بنیاد نخبگان گلستان بر توجه به توسعه كشت گیاهان دارویی تاكید كرد و گفت: سرمایه گذاری در این حوزه، كمك به تحقق اقتصاد مقاومتی بوده و باید از این ظرفیت استفاده بهینه شود.
ابوالقاسم خزائیان افزود: نخبگان در حوزه تولید گیاهان دارویی می توانند دانش خود را در اختیار دستگاه های مرتبط و بهره برداران در استان قرار دهند تا از این ظرفیت برای توسعه كشت گیاهان دارویی و رونق اقتصادی ساكنان استان استفاده شود.

**زمین های شمال گلستان مستعد كشت زیره
رییس سازمان جهادكشاورزی گلستان گفت: زمین های شمال گلستان به ویژه در منطقه گنبدكاووس مستعد كشت زیره سبز به شمار می رود و در گذشته بیشترین سطح كشت گیاهان دارویی استان را این محصول به خود اختصاص می داد.
مختار مهاجر افزود: تولید زیره سبز در سال های گذشته حدود 25 هزار تن بود كه به دلیل مشكلات و مسائل مختلف امسال به حدود 2 هزار تن كاهش یافته است.
وی اظهار داشت: 21 گونه گیاه دارویی شناسایی شده و برای توسعه كشت در استان در اولویت بوده كه زیره، زعفران و شیرین بیان از جمله هستند.
مهاجر اضافه كرد: همچنین توسعه كشت گیاهان دارویی در این استان در قالب برنامه ششم توسعه دیده شده است كه طی پنج سال اجرا و سطح زیركشت به 10 هزار هكتار می رسد.
به گفته وی، این استان زمینه كاشت، داشت و فرآوری 400 گونه گیاه دارویی را با داشتن شرایط اقلیمی و خاك مرغوب دارد.
مهاجر همچنین سرمایه گذاری بیش از گذشته در توسعه كشت گیاهان دارویی، استاندارد سازی، فرآوری و بازاریابی را ضروری دانست.
مجری طرح كشت گیاهان دارویی وزارت جهادكشاورزی نیز پیشنهاد كرد كه با توجه به سیاست مد نظر مسوولان و دست اندركاران گلستان؛ انجمن زیره سبزه و گل گاوزبان در استان تشكیل شود.
حسین زینلی افزود: توسعه كشت گیاهان دارویی در استان ها به ویژه گلستان متناسب با اقلیم و خاك آنها جزو اولویت ها به شمار می رود كه برنامه ریزی به صورت استانی برای توسعه و استفاده از این ظرفیت با فعال كردن شورای راهبردی در دست پیگیری است.
به گزارش ایرنا درمجموع شركت كنندگان در این نشست بر ارایه الگوی كشت زیره سبز، پیگیری مكانیزه شدن عملیات كاشت، داشت و برداشت محصول، استاندارد سازی روش های تولید زیره سبز و گل گاوزبان، انجام مطالعات تحقیقاتی و ترویج بهترین روش كاشت و جلوگیری از آفات این گونه ها، توانمندسازی بهره برداران، راه اندازی بازارچه و عمل به اجرای اولویت كشت گیاهان دارویی در استان گلستان تاكید كردند.
اقتصاد اصلی ساكنان گلستان با یك میلیون و 869 هزار نفر جمعیت بر پایه كشاورزی استوار است.
6204/1648
۰ نفر