۲۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۴:۰۶
کد خبر: 83031272
T T
۰ نفر
بیش از 3 میلیارد یورو ارز پتروشیمی در بازار عرضه شد

تهران -ایرنا- دبیر كل انجمن كارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: از ابتدای سال 97 تا 19 شهریور امسال حدود سه میلیارد و 321 میلیون یورو معادل 69 درصد درآمد ارزی صادرات پتروشیمی به بازار عرضه شده كه یك میلیارد و 76 میلیون یورو از آن به بازار ثانویه اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، احمد مهدوی ابهری امروز (چهارشنبه) در نشست خبری با تشریح جزییات عرضه ارز پتروشیمی ها در بازار ثانویه، افزود: اكنون حدود 73 درصد از ارز عرضه شده در بازار ثانویه مربوط به پتروشیمی ها است.
دبیر كل انجمن كارفرمایی صنعت پتروشیمی با انتقاد از رسیدگی نشدن به وضعیت عرضه ارز توسط سایر صنایع، گفت: صنایع غیر پتروشیمی از عرضه كافی ارز به بازار خودداری می كنند، آنها پس از تذكر چندی پیش رئیس جمهوری اقدام به افزایش عرضه ارز به بازار كرده اند.
مهدوی ابهری یادآور شد: در حالی كه پتروشیمی ها یك میلیارد و 76 میلیون یورو ارز به بازار ثانویه (از 16 مرداد تا 19 شهریور) تزریق كرده اند، سایر صنایع از جمله فولاد، مس و ... مبلغ 391 میلیون یورو در این بازار عرضه كرده اند.
وی به جزئیات عرضه ارز پتروشیمی ها از ابتدای سال 97 اشاره كرد و افزود: از آغاز امسال تا زمان اعلام سیاست جدید ارزی دولت (1 فروردین تا 21 فروردین) مبلغ 219 میلیون یورو و از زمان اعلام سیاست تك نرخی ارز تا زمان عملیاتی شدن سامانه نیما (از 22 فروردین 97 تا 15 اردیبهشت) مبلغ 181 میلیون یورو به بازار تزریق شد.
دبیر كل انجمن كارفرمایی صنعت پتروشیمی ادامه داد: همچنین از زمان راه اندازی سامانه نیما تا راه اندازی بازار ثانویه ( 16 اردیبهشت تا 15 مرداد) مبلغ یك میلیارد و 844 میلیون و 450 هزار یورو بر پایه ارز 4200 به فروش رسید.
مهدوی ابهری با بیان این كه عرضه ارز پتروشیمی به بازار در نیمه دوم امسال افزایش بیشتری می یابد، اضافه كرد: با اخذ مجوز از دولت و وزیر نفت، بخشی از درآمد ارزی پتروشیمی ها صرف خرید تجهیزات، كاتالیست ها و پرداخت بدهی شده است.
وی با بیان اینكه ارز عرضه شده توسط پتروشیمی ها در بازار ثانویه نسبت به عرضه سایر صنایع ارزان تر است ادامه داد: میانگین یورویی عرضه شده توسط پتروشیمی ها در بازار ثانویه هشت هزار و 995 تومان و میانگین قیمت یورو عرضه شده توسط سایر صنایع در این بازار 9 هزار و 310 تومان بوده است.

**نظارت وزیر نفت بر اجرای تعهدات ارزی پتروشیمی ها
دبیر كل انجمن كارفرمایی صنعت پتروشیمی با بیان این كه بیژن زنگنه وزیر نفت از طرف رئیس جمهوری ماموریت یافته تا بر وضعیت عرضه ارز توسط پتروشیمی ها نظارت كند، گفت: وی اجرای تعهدات ارزی پتروشیمی ها را تایید كرده است.
وی با بیان این كه زنگنه بر وضعیت عرضه ارز، پرداخت بدهی، خرید تجهیزات و غیره نظارت می كند، یادآور شد: پتروشیمی ها اكنون حتی برای تامین ارز مورد نیاز كشور، اجرای پروژه های دارای پیشرفت اندك را متوقف كرده اند.
دبیر كل انجمن كارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: به دلیل تحریم های پیشرو واردات برخی تجهیزات و كاتالیست ها را افزایش داده و با مجوز وزیر نفت و دولت بخشی از منابع ارزی را به آن اختصاص داده ایم.
وی تصریح كرد: در صورت وضعیت تحریم‌ها و عدم تامین تجهیزات مورد نیاز امكان دارد فعالیت برخی واحدهای تولیدی متوقف شوند كه خسارت سنگینی را به كشور وارد می كند بنابراین باید اقدام به تامین تجهیزات می كردیم.

**علت تفاوت آمار صادرات پتروشیمی با گمرك
دبیر كل انجمن كارفرمایی صنعت پتروشیمی به تفاوت آمار گمرك با آمار رسمی صادرات پتروشیمی اشاره كرد گفت: بر اساس آمار گمرك، شركت های پتروشیمی در سال 96 حدود 39 میلیون تن كالا به ارزش 14 و نیم میلیارد دلار صادر كردند در حالی كه بر اساس آمار شركت ملی صنایع پتروشیمی میزان صادرات 22 میلیون تن به ارزش 12 میلیارد دلار بوده است.
مهدوی ابهری یادآور شد: علت اصلی این اختلاف آمار این است كه گمرك برخی كالاهایی كه توسط غیر پتروشیمی‌ها تولید و صادرات می‌شود مانند ال.پی.جی را در آمار محصولات پتروشیمی ثبت می‌كند.
وی اضافه كرد: به عنوان مثال ال.پی.جی را شركت‌های پالایش گاز نیز صادر می‌كنند اما گمرك، آن را جزو عملكرد صادرات پتروشیمی قرار می دهد.
دبیر كل انجمن كارفرمایی صنعت پتروشیمی ادامه داد: در 6 ماه گذشته حدود 157 میلیون یورو صادرات به افغانستان و عراق داشته ایم كه بر اساس قرارداد، ارزی بابت آن دریافت نمی‌كنیم بلكه تبدیل به ریال می شود، بنابراین از محل صادرات به این 2 كشور ارزی عرضه نمی‌شود.
وی به كارشكنی و رقابت مخرب عربستان با ایران اشاره كرد و گفت: شركت سابیك عربستان كه رقیب ایران به شمار می رود نمایندگانی را سراغ مشتریان پتروشیمی ایران فرستاده و خواستار آن شده است كه شركت های عربستانی را جایگزین شركت‌های ایرانی كنند.

**افزایش 300 درصدی تقاضای كاذب محصولات پتروشیمی
دبیر كل انجمن كارفرمایی صنعت پتروشیمی به وضعیت عرضه محصولات در بورس كالا اشاره كرد و گفت: بر اساس قانون، شركتهای پتروشیمی باید كف عرضه را برای تامین نیاز داخل رعایت كنند كه مازاد آن صادر می شود.
وی به افزایش تقاضای محصولات پتروشیمی در بورس كالا پس از نوسانات نرخ ارز اشاره كرد و افزود: از ابتدای سال 96 تا 20 شهریور پارسال تقاضای محصولات پتروشیمی 2 میلیون و 622 هزار تومان بود اما در مدت مشابه امسال به 7 میلیون و 704 هزار تومان رسیده كه رشد حدود 300 درصدی را نشان می دهد. وی ادامه داد: مگر چه اتفاقی در كشور افتاده كه این میزان تقاضا بالا رفته است؟ آیا كارخانه های جدیدی افتتاح شده و یا ظرفیت تولید بالا رفته است؟
مهدوی ابهری اضافه كرد: بررسی ها نشان می دهد كه چنین اتفاقی نیفتاده و دلالان اقدام به خرید محصولات از بورس و فروش چند برابری آن در بازار آزاد می كنند.
وی اضافه كرد: پتروشیمی ها حتی برای تامین نیاز داخل از صادرات برخی محصولات مانند پت (ماده اولیه بطری آب معدنی و بسته بندی) خودداری كردند.

** پتروشیمی ها خواهان خروج از بورس نیستند
دبیر كل انجمن كارفرمایی صنعت پتروشیمی با بیان اینكه ما مخالف بورس و خروج از این بازار نیستیم گفت: ما خواستار ساماندهی وضعیت عرضه محصولات در بورس كالا هستیم، باید تقاضا در این بازار واقعی شود و قراردادهای بلندمدت به امضا برسد.
مهدوی ابهری با بیان اینكه میزان معاملات در بورس كالا 26 درصد افزایش یافته است، ادامه داد: پارسال در 6 ماه نخست سال یك میلیون و 200 هزار تن كالای پتروشیمی خرید و فروش شد اما امسال به یك میلیون و 500 هزار تن رسیده است.
وی به برخی ادعاها مبنی بر كمبود مواد اولیه پتروشیمی در بازار اشاره كرد و گفت: امسال در بخش های مختلف، سهمیه ها، رعایت شده و حتی در برخی موارد بیشتر از سهمیه در نظر گرفته شده در بورس كالا عرضه كرده‌ایم اما متاسفانه دلالان اقدام به جمع آوری این محصولات می كنند.
مهدوی ابهری گفت: اقداماتی مانند برداشته شدن از سقف معاملات پتروشیمی می‌تواند جلوی فعالیت دلالان را بگیرد.

**مشكلی در تامین اوره كشاورزان نیست
دبیر كل انجمن كارفرمایی صنعت پتروشیمی با انتقاد از رسیدگی نكردن به وضعیت درآمدهای ارزی صنایع مختلف گفت: بر اساس ادعاها بیش از 40 میلیون دلار صادرات داریم كه 12 میلیارد یورو از آن به پتروشیمی ها اختصاص دارد، باید مشخص شود كه بقیه این ارز صادراتی به كجا رفته و چگونه هزینه شده است.
وی درباره تامین اوره مورد نیاز كود كشاورزی نیز گفت: اكنون هیچ مشكلی در تامین كود اوره وجود ندارد و هر میزان تقاضا كه وزارت جهاد كشاورزی تقاضا كرده تامین شده است.
اقتصام**2022**1535
۰ نفر