۱۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۸:۴۸
کد خبر: 83029248
T T
۰ نفر
جابجایی 19 پادگان كشور در دستور كار شورای عالی شهرسازی است

تهران- ایرنا- معاون وزیر راه و شهرسازی از برنامه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران برای جابجایی 19 پادگان در سراسر كشور خبر داد كه زمین های آن برای استفاده عمومی اختصاص داده می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمدسعید ایزدی» امروز (دوشنبه) در نشست خبری افزود: تاكنون برای پادگان‌های 7 نزاجای لرستان، پادگان 64 ارومیه، پادگان 04 بیرجند، پادگان های اصفهان و لشگر 21 تبریز طرح تهیه شده و در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به تصویب رسیده است.
ایزدی تصریح كرد: بر اساس قانون در پی انتقال پادگان ها، شهرداری ها می توانند با یك نسبتی (به طور معمول 60 به 40 یا 70 به 30) امكان استفاده عمومی برای شهرها را فراهم كنند.
به گفته وی، مساحت پادگان های در دست بررسی به قرار زیر است:
در بوشهر 105 هكتار، زاهدان 52 هكتار، مشهد 187 هكتار، اهواز 270 هكتار، لشگر30ساری 9.2 هكتار، لرستان 15.5 هكتار و خرم آباد 42 هكتار پادگان مشمول این طرح می شود.
مساحت دیگر پادگان ها در تبریز 100 هكتار، مشهد 400 هكتار، بجنورد 20 هكتار، ارومیه 74 هكتار و بیرجند 1030 هكتار است.

** پادگان های تهران
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره پادگان های تهران گفت: در منطقه13 شهرداری 8 هكتار، جی 35 هكتار، شرق صیاد شیرازی 9.8 هكتار، پادگان 06 49 هكتار، منطقه یك وزارت دفاع 4.5 هكتار، قلعه مرغی 300 هكتار و باتری سازی منطقه 4 وزارت دفاع یكصد هكتار در دستور كار بررسی شورای عالی شهرسازی و معمار ایران قرار دارد.
ایزدی بیان كرد: در سند طرح جامع شهر تهران برای پادگان های پایتخت پیش بینی‌های لازم شده است كه در این زمینه نیازمند تعامل با ارتش جمهوری اسلامی ایران بودیم كه خوشبختانه در چند سال اخیر با ارتش برای انتقال و جابجایی پادگان ها در شهرها تعاملات خوبی داشتیم.
به گفته وی، در جلسه یازدهم شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران مقرر شد جلسه ای اختصاصی به موضوع روددره ها برای تدوین سیاست‌ها اختصاص یابد.
معاون معماری و شهرسازی وزیر راه وشهرسازی گفت: پادگان 06 تهران و همچنین پادگان لشگر 77 مشهد در دستور كار شورای عالی معماری و شهرسازی است و بزودی در این مورد تصمیم گیری خواهد شد.
وی افزود: در مشهد ساخت پادگان جدید با پیشرفت 90 درصدی ادامه دارد و همه توافق ها با شهرداری به صورت كاربری خدماتی و فرهنگی برای استفاده عموم مردم در حال نهایی شدن بوده و پادگان ارومیه، اهواز، مشهد و بیرجند برای كاربری های خدماتی به وزارت راه و شهرسازی واگذار شده است.
به گفته ایزدی، هنوز هیچ مذاكره ای با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی در مورد واگذاری پادگان های این نهادها و جابجایی آنها از شهرها صورت نگرفته است، ضمن آنكه انتقال این پادگان ها باید با كسب موافقت و صدور مجوز از سوی ستادكل نیروهای مسلح صورت گیرد.
در مجموع، 28 هزار و 325 مترمربع از زمین های پادگان های ارتش جمهوری اسلامی ایران در 19 شهر كشور، در اختیار وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها قرار می گیرد.

** روددره فرحزاد
دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران گفت: امروز در یازدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با كلیات طرح ساماندهی محدوده فرحزاد موافقت شد و به دلیل برخی دغدغه‌های اعضای اصلی شورا برای حفاظت از روددره فرحزاد مقرر شد طرح از سوی دبیرخانه با لحاظ موارد درخواستی تكمیل و به شهرداری تهران ابلاغ شود.
وی گفت: باید در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مورد روددره فرحزاد از ابتدا تا انتهای آن (سرچشمه تا آخرین نقطه‌ای كه جاری است) تصمیم‌گیری كنیم و در این رابطه شهرداری تهران، مسوولیت جدی دارد.
«با طرح شهرداری تهران برای روددره فرحزاد كه با 220 هكتار در سه پهنه سكونتگاهی قرار دارد، پیوست زیست محیطی در نظر گرفته شد».
به گزارش ایرنا، محله فرحزاد از بخش‌های خوش آب و هوای شمال تهران به حساب می‌آید كه در منطقه۲ شهرداری تهران واقع شده است.
ضلع شمالی این محدوده به دامنه‌های رشته كوه البرز منتهی می‌شود.
فرحزاد از سه محله تشكیل شده‌است: فرحزاد بالا (شمال اتوبان یادگار امام)، فرحزاد پایین (جنوب اتوبان یادگار امام) و محله امامزاده.
سازمان زیباسازی شهرداری تهران در طرحی با عنوان «ساماندهی تفرجگاه‌های تهران» از بیست و نهم آبان ۱۳۸۶ در حال محوطه سازی و ساخت باغ تراس در قسمتی از این منطقه‌ است.

اقتصام**1108*1961*
۰ نفر