۱۳ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۱۸
کد خبر: 83022205
T T
۰ نفر
بحران مالي آرژانتين و تدابير جديد براي خروج از شرايط اضطراري

تهران -ايرنا - آرژانتين به عنوان يكي از اقتصادهاي نوظهور جهان اين روزها با چالش هاي جدي اقتصادي روبرو شده كه اتخاذ نكردن تدابير كارآمد مي تواند منجر به بروز بحران در اين كشور شود.

به گزارش ايرنا، كاهش ارزش پزو( واحد پول آرژانتين) در حالي اخيرا تا بيش از 50 درصد كاهش يافته كه دولت براي حل اين معضل سود بانكي را به 60 درصد افزايش داد.
پزو از ابتداي سال جاري ميلادي تاكنون 53 درصد از ارزش خود را از دست داده است. در ابتداي سالجاري هر دلار آمريكا با 18 پزو مبادله مي شد كه اين رقم اكنون به 39.87 پزو در برابر هر دلار رسيده است.
'ماركوس پنا' دبير كابينه دولت اخير گفته بود كه بحران مالي آرژانتين ناشي از «آسيب پذيرهاي ساختاري» است كه در پي خشكسالي گسترده در اين كشور رخ داده و توليدات كشاورزي را تحت تاثير قرار داده است. كشاورزي مهمترين منبع درآمد ارزي آرژانتين است.
وي همچنين «تغيير در چارچوب مالي و تجاري دنيا به ويژه به دليل تنش ها ميان آمريكا و چين» را نيز يكي ديگر از عوامل بروز بحران در كشورش عنوان كرد.
آرژانتين به عنوان سومين اقتصاد بزرگ امريكاي لاتين و دومين اقتصاد بزرگ آمريكاي جنوبي در سال 2018 به دليل مواجهه با بحران كاهش شديد ارزش واحد پولي اش با شرايط اضطراري روبرو شده است.
اين شرايط باعث شده تا 'مائوريسيو مكري' رئيس جمهوري آرژانتين روز گذشته( دوشنبه) تدابير رياضتي جديدي را اعلام كند.
وي تصريح كرد كه كشورش به دليل مواجهه با اين شرايط بحراني در راستاي كاهش هزينه هاي بزرگ و اعمال ماليات بر امور كشاورزي گام برمي دارد. مكري هدف اجراي اين سياست ها را احياي ثبات در اقتصاد آرژانتين اعلام كرد.
وي افزود: ما بايد با يك مشكل بنيادين مقابله كنيم. نبايد بيش از آنچه داريم، هزينه كنيم و تعادل را در اقدام مان رعايت كنيم.
شرايط ويژه اقتصاد آرژانتين باعث شده تا مقامات اين كشور از صندوق بين المللي پول درخواست كنند پرداخت وام از سوي اين نهاد را تسريع بخشند. در ماه ژوئن صندوق بين المللي پول موافقت كرد تا 50 ميليارد دلار وام به آرژانتين پرداخت كند.
رئيس جمهوري آرژانتين اعلام كرده كه با هدف اطمينان دادن به مردم اين كشور در مورد عدم نگراني درباره تدابير رياضتي جديد، دولت كمك هاي بيشتري به فقرا كه آشكارا تورم بالا تاثير زيادي در زندگي روزمره شان داشته، اختصاص خواهد داد.
وي همچنين از كاهش شمار وزارتخانه هاي كابينه با هدف كاهش هزينه هاي دولت خبر داد.
كاهش ارزش پزو در برابر دلار موجب افزايش تورم آرژانتين به بيش از 30 درصد شده است. تورم بالا در بحبوحه يكي از بدترين دوران خشكسالي در آرژانتين و اعمال يكي از بالاترين نرخ هاي سود بانكي در اين كشور عملا اقتصاد اين كشور آمريكاي جنوبي را به عقب رانده است.
مردم آرژانتين در حالي اين روزها شرايط بي ثبات اقتصادي را تجربه مي كنند كه مقامات اين كشور اوايل سال جاري ميلادي وعده رشد اقتصادي قوي و تورم پايين را مطرح كرده بودند اما اتخاذ يكسري سياستهاي آشفته اين كشور را در مسير ركود اقتصادي و افزايش تورم قرار داد.
ماه اوت( مرداد- شهريور) بدترين ماه وضعيت پولي آرژانتين از بحران بدهي تاريخي اين كشور در سال 2001 تاكنون محسوب مي شد.
كاهش ارزش پزو منجر به افزايش تورم و در نهايت ايجاد وضعيت بي ثبات مالي در آرژانتين شده است. اين شرايط باعث شده تا نياز اجراي تدابير رياضتي در اين كشور بيش از پيش احساس شود به همين دليل شرايط رئيس جمهوري فعلي ارژانتين در محاصره قرار مي گيرد و حزب حاكم عملا با اوضاع دشواري در انتخابات سال آينده روبرو خواهد شد.
در حالي وزير اقتصاد ارژانتين براي ديدار با مقامات صندوق بين المللي پول به آمريكا سفر كرده كه اين ديدارها براي روشن شدن وضعيت آتي اقتصاد آرژانتين مهم به شمار مي رود.
روزهاي آينده مشخص مي كند كه آيا دولت 'بوئنوس آيرس' مي تواند از اين بحران مالي جان سالم به در ببرد و يا بايد منتظر تزلزل بيشتر در يكي از اقتصادهاي مهم آمريكاي لاتين بود.
اروپام**9234* 1546

سرخط اخبار جهان