۱۲ شهریور ۱۳۹۷، ۱۷:۳۲
کد خبر: 83021639
T T
۰ نفر
اروپا براي حفظ برجام اقدام عملي و جدي انجام دهد

تهران- ايرنا- رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به لزوم اقدام جدي اروپا براي حفظ برجام، عنوان كرد: اروپا براي حفظ برجام گام‌هايي عملي در اين زمينه بردارد و تنها به شعار اكتفا نكند تا ماندن جمهوري اسلامي ايران در اين توافق منطقي باشد.

به گزارش ايرنا، كاظم جلالي كه به منظور ديدار و گفت وگو با مقامات سياسي و مسئولان پارلمان اروپا،‌ بلژيك و لوكزامبورگ، به اين منطقه سفر كرده است، امروز- دوشنبه- در ديدار «گيرت بورژوا» نخست وزير منطقه فلاندر بلژيك افزود: 12 گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نشان مي‌دهد جمهوري اسلامي ايران به تمامي تعهداتش در برجام عمل كرده و به طور واقعي بر اين تعهد پايبند بوده است.
وي با اشاره به روابط تاريخي همكاري‌هاي ايران و بلژيك، ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران همكاري‌هاي خوب و گسترده‌اي با بلژيك دارد كه اميدواريم با برنامه‌ريزي مدون روند اين همكاري‌ها عليرغم بدعهدي و ميل آمريكا،‌ گسترش پيدا كند.
جلالي با اشاره به زمينه‌هاي موجود همكاري‌ ميان ايران و بلژيك در حوزه‌هاي مختلف، با توجه به ظرفيت‌هاي منطقه فلاندر بلژيك برايجاد و گسترش همكاري‌هاي دوجانبه در بخش‌هاي گوناگون تاكيد كرد.
نماينده مردم تهران، ري، شميرانات، ‌اسلامشهر و پرديس در مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به روند توافق هسته‌اي ميان جمهوري اسلامي ايران و 5+1 و امضاي برجام و بدعهدي آمريكا در اين زمينه، تصريح كرد: با وجود كارشكني‌ها و پيمان‌شكني آمريكا در برجام، اروپا بايد به تعهداتش در اين زمينه پايبند باشد و براي اجراي آن اقدامات عملي و جدي انجام دهد.
رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس با بيان اينكه پيمان‌شكني آمريكا در برجام موجب شد تا بار اجراي اين توافق بر دوش اروپا بيفتد، تاكيد كرد: اقدام آمريكا در برجام نشان داد كه قابل اعتماد نيست و نمي‌شود با اين كشور مذاكره كرد.
رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس با تاكيد براينكه اكنون در مسير حفظ برجام بار سنگيني بر دوش اروپا است، خاطرنشان كرد: ما به عنوان نمايندگان ملت بزرگ ايران اسلامي اكنون در مقابل سوال برحقي از سوي مردم قرار داريم كه چرا اقدامات عملي و درخور شاني از سوي اروپا براي حفظ برجام صورت نمي‌گيرد؟
نايب رييس اتحاديه بين‌المجالس جهاني در ادامه با اشاره به لزوم اقدام جدي اروپا براي حفظ برجام، عنوان كرد: اروپا براي حفظ برجام گام‌هايي عملي در اين زمينه بردارد و تنها به شعار اكتفا نكند تا ماندن جمهوري اسلامي ايران در اين توافق منطقي باشد.
رييس هيات روابط پارلماني جمهوري اسـلامي ايـران با پارلمان اروپا تاكيد كرد: اتحاديه اروپا اگر مي‌خواهد هويت مستقلي از آمريكا داشته باشد، اكنون و در زمان عهدشكني آمريكا در برجام، بهترين فرصت براي اين كار است.

**برجام را به هيچ‌ عنوان ترك نخواهيم كرد
«گيرت بورژوا» نخست وزير منطقه فلاندر بلژيك نيز در اين ديدار با ابراز خرسندي از حضور هيات روابط پارلماني جمهوري اسلامي ايـران با پارلمان اروپا در اين منطقه،‌ اين حضور را فرصتي مغتنم براي مسئولان منطقه فلاندر بلژيك دانست و بر لزوم ايجاد و توسعه همكاري‌هاي دوجانبه در بخش‌هاي مختلف تاكيد كرد.
نخست وزير منطقه فلاندر بلژيك با اشاره به حضور در ايران، يادآور شد: جمهوري اسلامي ايران كشوري متمدن با مردماني با تحصيلات و فرهنگ بالا هستند و از همين‌رو ما علاوه بر روابط اقتصادي، خواهان گسترش روابط همكاري‌هاي دوجانبه در حوزه فرهنگ و تمدن با جمهوري اسلامي هستيم.
بورژوا در اين نشست، اين منطقه را موتور اقتصادي كشور بلژيك دانست و بر لزوم گسترش همكاري‌هاي جمهوري اسلامي ايران و بلژيك تاكيد كرد.
وي توضيح داد: منطقه فلاندر بلژيك با درآمد ساليانه 317 ميليارد يورو بالاتر از آلمان قرار دارد و نقش مهمي در اروپا اقتصاد و توسعه اروپا برعهده دارد.
نخست وزير منطقه فلاندر بلژيك، خروج آمريكا از برجام را اقدامي نامناسب دانست و يادآور شد: ما برجام را به هيچ‌ عنوان ترك نخواهيم كرد.
بورژوا با اشاره به نقش اروپا در حفظ برجام، تصريح كرد: ما درباره حفظ برجام به تكرار به اتحاديه اروپا تاكيد كرده‌ايم.
نخست وزير منطقه فلاندر بلژيك، با تاكيد براينكه بانك سرمايه‌گذاري اروپا از سرمايه‌گذاري در ايران حمايت مي‌كند،‌ گفت: در راستاي حفظ برجام به دنبال تقويت قانون مسدودسازي در اروپا در برابر اقدامات آمريكا هستيم.
وي با اشاره به اينكه شركت‌هاي اروپايي از تحريم‌ها و مجازات آمريكا رنج برده‌اند،‌ تصريح كرد: آمريكا از دلار به عنوان سلاحي براي مجازات كشورها استفاده مي‌كند.
نخست وزير منطقه فلاندر بلژيك با ابراز علاقمندي نسبت به تعميق همكاري‌ها با جمهوري اسلامي ايران با اشاره به برنامه افق 2020 بلژيك،‌ توضيح داد: اميدواريم تا همكاري با جمهوري اسلامي اسلامي ايران در بخش‌هاي تحقيق و توسعه، فناوري ديجيتال و حوزه نفت و انرژي ايجاد و گسترش پيدا كند و براين اساس به دنبال تشكيل اتحاديه‌هاي اقتصادي مشترك با جمهوري اسلامي ايران هستيم.
در اين ديدار پيمان سعادت سفير ايران در بلژيك،‌ غلامرضا تاجگردون رييس كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، مهدي فرشادان عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس و ‌ زهرا ساعي عضو كميسيون اجتماعي مجلس و همچنين دبير روابط خارجي، ‌مدير بخش روابط تجاري و اقتصادي و مشاور ارشد نخست وزير منطقه فلاندر حضور داشتند.
هيات روابط پارلماني جمهوري اسـلامي ايـران با پارلمان اروپا كه به رياست كاظم جلالي رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس و نايب رييس اتحاديه بين‌المجالس جهاني به منظور ديدار و گفت وگو با مقامات سياسي و مسئولان پارلمان اروپا،‌ بلژيك و لوكزامبورگ، به اين منطقه سفر كرده است، امروز (دوشنبه 12 شهريورماه) با گيرت بورژوا نخست وزير منطقه فلاندر بلژيك ديدار و گفتگو كرد.
سيام*3061*
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست