۶ شهریور ۱۳۹۷، ۲۱:۲۵
کد خبر: 83015708
T T
۰ نفر
عراق درباره تعامل مالی با ایران با آمریكا مذاكره می كند

بغداد - ایرنا -'حیدر العبادی' نخست وزیر عراق گفت كه كشورش قصد دارد هیاتی را برای انجام تفاهم بر سر تعاملات مالی با ایران راهی آمریكا كند.

به گزارش ایرنا، العبادی عصر سه شنبه در كنفرانس خبری هفتگی خود پس از نشست هیات دولت عراق همچنین از تشكیل یك كمیته عالی به ریاست رئیس كل بانك مركزی عراق برای نوع تعامل با تحریم های آمریكا علیه ایران خبر داد.
وی با اشاره به یكجانبه بودن تحریم های جدید و تاكید بر تداوم روابط اقتصادی میان ایران و عراق گفت: عراق با تحریم های اقتصادی علیه هر كشوری كه باشد موافق نیست و این موضع راهبردی دولت است.
العبادی درخصوص مشكل تعامل با دلار نیز گفت كه كشورش آماده است در صورت امكان فنی و مالی، از یك سبد ارزی متشكل از چند ارز خارجی بجای انحصار دلار استفاده كند.
نخست وزیر عراق دربخش دیگری از سخنانش اعلام كرد: با شركت زیمنس آلمان برای توسعه بخش انرژی در عراق و رساندن سطح تولید برق به میزان مطلوب و تامین برق 24 ساعته برای شهروندان به توافق رسیدیم.
وی میزان كنونی تولید برق در كشورش را 16 هزار مگاوات عنوان كرد.
عراق در فصل گرما كه مصرف برق به اوج خود می رسد، به 23 هزار مگاوات در ساعت برق نیاز دارد كه به دلیل عدم تامین این مقدار، با مشكل جدی قطع مكرر و طولانی برق و در نتیجه خشم و انزجار عمومی مواجه می شود.
مشكل برق در عراق در طول سه سال گذشته عامل از سرگیری تظاهرات گسترده مردمی نسبت به وضعیت بد معیشتی بوده است.
العبادی ابراز امیدواری كرد كه فراكسیون اكثریت كه دولت آینده كشور را انتخاب خواهد كرد هر چه زودتر تشكیل شود تا زمینه تامین خواسته های مردم و منافع كشور فراهم شود.
رهبر ائتلاف انتخاباتی النصر همچنین خواستار استفاده نكردن از ابزارهای غیر قانونی و غیر اخلاقی از جمله تهدید و فشار در این زمینه شد.
نخست وزیر عراق همچنین در خصوص بحران آب و شوری آن در بصره كه در روزهای اخیر صدها نفر را مسموم و راهی بیمارستان كرده است، گفت: هیات دولت اقدامات لازم در این زمینه را مورد بررسی قرار داده است.
وی در عین حال یادآور شد كه مشكل شوری آب در شط العرب یك مساله تازه نیست و به چندین دهه قبل بازمی گردد اما كمی بارش در فصل گذشته بر دامنه مشكل افزوده است.
خاورم*2*380**

سرخط اخبار جهان