۳۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۳۱
کد خبر: 83008989
T T
۰ نفر
آموزش پزشكي براساس تربيت پزشكان خانواده نيست

شيراز-ايرنا- رئيس دانشگاه علوم پزشكي شيراز بيان داشت: آموزش پزشكي در ايران براساس تربيت پزشكان خانواده صورت نگرفته است.

دكتر علي بهادر روز چهارشنبه با بيان اينكه فرهنگ پزشك خانواده در حال نهادينه شدن است، به خبرنگار ايرنا گفت: طرح پزشك خانواده براساس كاهش پرداختي از سوي مردم و در اختيار نهادن داروي رايگان شكل گرفت؛ درحالي كه اين موضوع تنها هدف پزشك خانواده نيست و نبايد اين وضعيت رخ مي‌داد.
وي ادامه داد: مهمترين اصل پزشكي خانواده موضوع ارجاع است و زماني ميسر مي‌شود كه بيمار و پزشك هر دو، درك مشتركي از يكديگر داشته باشند و به هم اعتماد كنند؛ در اين صورت است كه پزشك خانواده به معناي واقعي تحقق مي‌يابد.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي شيراز اظهار داشت: وقتي پزشك به خانواده اطمينان دهد و مردم به او اعتماد داشته باشند، مي‌توان از موفقيت اين طرح سخن گفت؛ درحالي كه پيوستن به طرح پزشك خانواده در فارس اجباري بود و هركس مي‌خواست كار كند بايد پزشك خانواده مي‌شد؛ بنابراين طرحي آغاز شد بدون آنكه فرهنگ آن وجود داشته باشد.
بهادر تأكيد كرد: زماني مي‌توانيم هزينه‌ها را كنترل كنيم كه ارجاع به‌درستي صورت گيرد و اين در صورتي ممكن است كه رابطه بيمار و پزشك در عين اطمينان باشد.
وي با بيان اينكه بسياري از پزشكان خانواده مي‌نشستند تا مردم به سراغشان بيايند، گفت: معتقدم بسياري از مشكلات تنها به صورت تلفني قابل حل است.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي شيراز ادامه داد: البته تعداد پزشكان تا اين اندازه نيست كه بتواند همه مسائل را به‌صورت تلفني پاسخ گويد و همه مشكلات حل شود.
بهادر خاطرنشان كرد: در اين طرح همه چيز بايد براساس بررسي و ارزيابي صورت گيرد؛ به اين ترتيب نياز به افزايش تعداد پزشكان خانواده وجود دارد و بايد اين موضوع را براي پزشكاني در اولويت قرار دهيم كه ميخواهند پزشك خانواده باشند يا هم‌اكنون با اين عنوان خدمت مي‌كنند.
وي تأكيد كرد: طرح پزشك خانواده بايد ارادي باشد و براي آنكه بار هزينه ها از دوش بيمار برداشته شود، افزايش حقوق پزشكان خانواده ضروري است.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي شيراز بيان داشت: بسياري از پزشكان به اصرار بيماران روش تشخيص را مي‌نويسند؛ زيرا بيماران معتقدند تنها با دادن آزمايش‌هاي مختلف مي‌توانند از روند بيماري يا سلامت خود اطمينان حاصل كنند.
بهادر ضمن نادرست خواندن اين رويكرد گفت: اگر اعتماد متقابل ميان پزشك و بيمار وجود داشته باشد،‌ ديگر شاهد اين درخواست‌ها نيستيم؛ زيرا در بسياري از مواقع نيازي به ام.آر.آي يا سي.تي‌. اسكن نيست، اما از بس شاهد اين درخواست‌ها هستيم، دستگاه‌ها سريع‌تر از زمان معمول فرسوده مي‌شوند و ناچار بايد دوباره تجهيزات وارد كنيم و در اين ميان بودجه و هزينه از ميان مي‌رود.
وي افزود: همين هزينه‌هاي گزاف تجهيزات پزشكي را مي‌توان به پزشك خانواده اختصاص داد تا با آموزش درست و همچنين ايجاد اعتماد بين بيماران و خدمات‌رساني به موقع و رايگان بتواند به‌درستي در نقش پزشك خانواده خدمت كند.
وي همچنين با اشاره به طرح درمان‌گستر كه براساس آن تجهيزات بيمارستاني در خانه در اختيار بيماران قرار مي‌گيرد، ابراز داشت: از آنجا كه مردم از نحوه مراقبت از بيمار در منزل آگاه نيستند، بايد بسياري از بيماران را روزها در بيمارستان نگه داريم؛ اما درصورت اجراي اين طرح مي‌توان بيمار را از بيمارستان ترخيص كرد و به صورت تلفني به روند درمان او رسيدگي كرد.
بهادر خاطرنشان كرد: از مزاياي اين طرح كاهش ضريب اشغال تخت هاي بيمارستاني و هزينه است؛ همچنين مي‌توان با كمك خيران آنچه مورد نياز است، همچون تخت يا كپسول اكسيژن در اختيار بيماران قرار دهيم و در مواقع ضروري نيز پزشك بر بالين بيمار حاضر شود.
7375

سرخط اخبار استان‌ها