۳۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۳۲
کد خبر: 83008355
T T
۰ نفر
كشاورزي، فصل مشترك گسترش تجارت مازندران با ولگاگراد

ساري- ايرنا- مسئولان 2 استان مازندران و ولگاگراد روسيه در سومين سال تحرك دادن به روابط اقتصادي و مبادله چند هيات اقتصادي، به اين نتيجه قطعي رسيده اند كه كشاورزي مي تواند به شاهراه گسترش تجارت و تبادل اقتصادي ميان دو استان تبديل شود.

به گزارش خبرنگار ايرنا، وجود ظرفيت بي بديل حمل و نقل آبي در كنار بنادر و مناطق ويژه اقتصادي مانند بندراميرآباد در شرق مازندران از يك سو و تنوع محصولات كشاورزي دو طرف كه مي تواند به نحو مطلوبي به نيازهاي دو طرف در شرايط مختلف پاسخ دهد، اين اميدواري را ايجاد كرده است تا مازندران و ولگاگراد گسترش روابط را با اين بخش كليد بزنند.
استاندار ولگاگراد كه در راس هيات 40 نفره امروز سه شنبه به مازندران سفر كرد در بازديد از بندر و منطقه ويژه اقتصادي اميرآباد گفت: ما مازندران را به عنوان همكار و شريك همكاري در آينده قلمداد مي كنيم و خواستار توسعه روابط تجاري و اقتصادي با آن هستيم.
' اندري ايوانوويچ بوچاروف ' در گفت و گو با خبرنگاران افزود: ورود هيات تجاري و اقتصادي ولگاگراد روسيه به مازندران و سفر يك روزه ما در اين استان بيانگر توسعه همكاري و تقويت اين روابط با مازندران و ايران است كه در قالب تفاهم نامه اي به امضا مي رسد.
وي اظهار داشت: زمينه هاي همكاري در بخش صنايع تبديلي و فروش محصولات مختلف از سوي استان ولگاگراد با مازندران وجود دارد و اميدواريم اين همكاري ها در قالب يادداشت تفاهم دوطرفه از استحكام بيشتري برخوردار شود.
بوچاروف گفت: ولگاگراد بزرگترين توليد كننده روغن آفتابگردان و روغن خردل است و در زمينه هاي مختلف كشاورزي، دامي نيازمند توسعه روابط همكاري بخش خصوصي و دولتي است.
وي افزود: هم اكنون براساس آماري كه ما در اختيار داريم، هفت درصد از كالاهاي ولگاگراد به بندراميرآباد در مازندران صادر مي شود و مي توان با توسعه همكاري آن را به دو تا سه برابر افزايش داد.
استاندار ولگاگراد گفت: ارزيابي ما براي صادرات تا دو و نيم ميليون تن است كه بيشتر در بخش غلات خوراكي و خوراك دام است و با توجه به لجستيك هاي موجود در بندر ولگاگراد، مي توان مركز نگهداري در بخش كشاورزي باشيم و صادرات را به چندبرابر ظرفيت صادراتي افزايش دهيم.
وي افزود: آماده همكاري با مازندران در بخش صادرات غلات و خوراك دام هستيم و در زمينه توليد گوشت گوسفند هم آمادگي همكاري داريم.
او ادامه داد: در آينده نزديك مجموعه فرآوري ذرت در ولگاگراد افتتاح مي شود كه صد درصد صادراتي است و سپس آمادگي داريم تا پيشنهادات مربوطه را به ايران ارائه دهيم و در صادرات ذرت آمادگي خود را اعلام كنيم.
معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع استاندار مازندران هم گفت: مازندران ظرفيت هاي مناسبي در صادرات غلات و مركبات به روسيه دارد و از اين ظرفيت هاي براي توسعه صادرات و رونق اقتصادي استفاده مي شود.
حسن خيريانپور افزود: فصل جديد و نويني از گسترش مبادلات تجاري و گردشگري بين دو استان مازندران و ولگاگراد در حال شكل گيري است و در آينده شاهد توسعه اين مبادلات تجاري و اقتصادي در دو استان خواهيم بود.
وي ادامه داد: زمينه هاي مناسبي از سوي مسئولان و تجار ولگاگراد روسيه براي مبادلات اقتصادي و صادراتي با استان مازندران وجود دارد و با توجه به ظرفيت هاي مناسب غلات و مركبات در استان مازندران مي توان از اين سفر براي گسترش روابط اقتصادي بيشتر بهره مند شد.
خيريانپور گفت: ظرفيت مناسب توليد در مازندران وجود دارد و با توجه به ظرفيت هاي بالاي 6 ميليون تن توليد محصولات كشاورزي، برنامه ريزي براي صادر محور كردن توليدات در استان انجام و در دست اقدام است.
معاون استاندار مازندران با اعلام اينكه علاقه مندي براي حضور در بازار ولگاگراد روسيه در مازندران وجود دارد، افزود: حضور بخش خصوصي در اين زمينه بايد جدي تر باشد و اتاق بازرگاني مازندران نيز بايد حضور فعال و مثمر داشته باشد.
وي گفت: بندراميرآباد با توجه به نقش مهمي كه در ترانزيت و صادرات كالا دارد مي تواند كانون مهم مناسبت هاي اقتصادي بين ولگاگراد روسيه و مازندران باشد.
خيريان پور افزود: ما آمادگي داريم به صورت قطعي و كامل براي گسترش همكاري علمي، تجاري و اقتصادي با ولگاگراد روسيه وارد شويم تا حاصل اين فعاليت ها منجر به انعقاد قرارداد بين فعالان اقتصادي دو استان شود.
مدير بندراميرآباد هم با بيان اينكه اكنون حدود 25 درصد از فعاليت هاي اين بندر به صورت هوشمند انجام مي شود، گفت: تلاش مي شود تا تمام فعاليت هاي بندر اميرآباد كه از بنادر نسل نو محسوب مي شود به سمت هوشمند سازي پيش برود.
سياوش رضواني افزود: هم اكنون بندراميرآباد با دارا بودن 15 پست اسكله ، 7.5 ميليون تن ظرفيت تخليه و بارگيري دارد كه تا سال 2030 اين ظرفيت به 18 ميليون تن مي رسيد.
هيات اقتصادي ولگاگراد روسيه صبح امروز به مازندران سفر كرد.
ديدار و تبادل نظر با تجار و بازرگانان و مديران اقتصادي مازندران، ديدار با استاندار مازندران، بازديد از منطقه ويژه اقتصادي بندراميرآباد، امضاي تفاهمنامه همكاري ميان مازندران و ولگاگراد از جمله برنامه هاي اين سفر يك روزه اعلام شده است.
اين دومين هيات از ولگاگراد روسيه است كه در سال جاري به مازندران سفر مي كند.
هيات اول به سرپرستي يكي از معاونان استاندار اين منطقه ارديبهشت ماه امسال به مازندران سفر كرده بود تا مقدمات سفر استاندار و امضاي ياداشت تفاهم همكاري را فراهم كند.
يك هيات بلندپايه ولگاگرادي هم سال 95 به مازندران سفر كرده بود.
مازندران نيز علاوه بر اعزام نمايندگاني به ولگاگراد در دو سال گذشته، تابستان سال پيش نمايشگاه توانمندي هاي اقتصادي را در قالب بيش از 40 غرفه واحد توليدي و صنعتي در آن منطقه برپا كرده بود.
7332/1654
۰ نفر