۲۷ مرداد ۱۳۹۷، ۲۲:۴۹
کد خبر: 83005270
T T
۰ نفر

پوتین و مركل بر حفظ برجام تاكید كردند

۲۷ مرداد ۱۳۹۷، ۲۲:۴۹
کد خبر: 83005270
پوتین و مركل بر حفظ برجام تاكید كردند

تهران- ایرنا- ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و آنگلا مركل صدراعظم آلمان بر لزوم حفظ برجام تاكید كردند.

به گزارش شنبه شب ایرنا به نقل از شبكه اسكای نیوز، پوتین درباره برجام اظهار داشت: حفظ توافق هسته ای اهمیت زیادی دارد.
پوتین افزود: ما درباره مسائل مربوط به برجام صحبت خواهیم كرد. بسیار مهم است، این توافق چندجانبه كه توسط شورای امنیت تصویب شده و هدف از آن تقویت امنیت منطقه ای و جهانی و رژیم عدم اشاعه هسته ای است، حفظ شود.
مركل نیز قبل از آنكه در قلعه «مزبرگ» در خارج از برلین با پوتین دیدار كند، گفت كه در خصوص اوكراین، سوریه، ایران و خط لوله گاز «نورد استریم2» گفت وگو خواهد شد.
مركل نیز گفت: ما درباره ایران صحبت خواهیم كرد. ما می خواهیم كه برجام حفظ شود.
مركل به خبرنگاران اعلام كرد كه درباره مسائل حقوق بشری و روابط دوجانبه نیز با پوتین صحبت می كند.
به گزارش رویترز، صدراعظم آلمان تاكید كرد: من معقتد هستم كه مسائل جنجال برانگیز تنها از طریق گفت وگو قابل حل است.
دو طرف همچنین درباره سوریه و وضعیت آوارگان ابراز نگرانی كردند. پوتین اظهار داشت كه هر اقدامی باید انجام شود تا آوارگان سوری بتوانند به كشورشان بازگردند و باید به سوریه كمك كرد تا بازسازی شود.
مركل در خصوص تحولات اوكراین نیز ابراز امیدواری كرد تا در آستانه سال تازه تحصیلی از درگیری ارتش اوكراین و جدایی طلبان شرق این كشور پرهیز شود.
وی درباره خط لوله گاز «نورد استریم2» كه قرار است گاز روسیه را از طریق دریایی بالتیك به آلمان منتقل كند، گفت كه اوكراین هم باید در انتقال گاز به اروپا نقش بازی كند.
پوتین نیز خاطرنشان كرد: مهمترین نكته به انتقال از طریق اوكراین مربوط می شود. نورد اسرتیم2 صرفا یك پروژه سیاسی است.
آمریكا، آلمان را تحت فشار قرار داده تا فعالیت روی این خط لوله را متوقف كند. آمریكا می گوید كه این خط لوله وابستگی آلمان به انرژی روسیه را افزایش می دهد.
اوكراین نیز نگران است كه احداث این خط لوله در دریای بالتیك باعث شود كه روسیه این كشور را از خط ترانزیت انرژی به اروپا حذف كند.
پوتین روز شنبه به اتریش سفر كرد و سپس به آلمان رفت. وی در سفر به اتریش به مراسم عروسی «كارین كنایسل» وزیر امور خارجه آن كشور رفت.
شبك**9423**3404
۰ نفر