پرِ پرواز دانشگاه

تهران - ایرنا - مهارت آموزی دانشجویان به عنوان یکی از عوامل مهم اشتغالزایی وکارآفرینی نقش مهمی در افزایش بهره وری و کارآمدی اجتماعی دارد و در مقابل، نبود آن از موانع اصلی بهبود وضعیت اشتغال محسوب می شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایرنا، پیشرفت شغلی، گسترش خلاقیت و نوآوری، بهبود کارایی نیروی کار از جمله دستاوردهای مثبت و غیر قابل انکار مهارت آموزی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی به شمار می آید.
آمارهای موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نشان می دهد که در حال حاضر 2 هزار و 569 دانشگاه و موسسه آموزش عالی دولتی و آزاد در ایران وجود دارد که تناسبی میان آموزش واحدهای نظری و عملی آنان برای مهارت آموزی مشاهده نمی شود.
این درحالی است که وزارت علوم از سال 1394 طرح آمایش آموزش عالی را با هدف ایجاد واحدهای مهارت آموزی در دانشگاه ها و کنترل بر کیفیت برگزاری دروس عملی و آزمایشگاهی، کارورزی و کارآموزی در مقطع کارشناسی، آغاز کرده است.
«مجتبی شریعتی نیاسر» معاون آموزشی وزارت علوم می گوید: اقدامات جدی برای مهارت آموزی در دانشگاهها در حال انجام است و ستاد وزارت علوم، پشتیبانی حقوقی و نهادینه کردن این مساله را برعهده دارد.
وی می افزاید: در همین چارچوب اصلاح محتوای واحدهای درسی در دستور کار قرار گرفته و 800 برنامه درسی از میان 3 هزار برنامه درسی مورد بازنگری قرار گرفته است.
معاون آموزشی وزارت علوم در عین حال تاکید دارد که ایجاد شغل برای دانشجویان از ماموریت های دستگاه آموزش عالی نیست و هدف از طرح آمایش آموزش عالی و مهارت آموزی، آموزش مهارتی هایی به دانشجویان است که آنها را با مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی آشنا می کند.
بررسی گروه دانشگاه ایرنا، حاکی است که دانشجویان دانشگاه های مختلف کمتر از یک پنجم واحدهای خود را به صورت عملی فرا می گیرند و اغلب دانشگاه های زیر نظر وزارت علوم، از داشتن کارگاه های اختصاصی برای مهارت آموزی دانشجویان محروم هستند.
بر اساس این گزارش، دانشجویان رشته های مختلف زیر نظر وزارت علوم، برای گذراندن برخی واحدهای عملی خود به مراکز و موسسه های فنی معرفی می شوند و مشاهده شده است که استادان بسیاری از این دانشجویان، نظارتی مستقیم و حضور مستمر در کار عملی آنان ندارند.
دانشجویان برخی دانشگاه ها، در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا عنوان کردند که برای گذراندن واحدهای عملی خود تنها به یکی از مراکز و یا موسسه های فنی و مهندسی معرفی می شوند و در پایان گواهی حضور در آن کارگاه را به استادان ارائه می کنند.
«محمد رهنما »یکی از دانشجویان مهندسی برق در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: از 140 واحد رشته مهندسی برق تنها 17 واحد آموزش های این رشته عملی است که اگر 2 واحد تربیت بدنی از آن حذف شود، 15 واحد برای کار عملی یک دانشجوی این رشته باقی می ماند.
این دانشجو افزود: این در حالی است که از این 15 واحد عملی، برخی واحدهای آن، ارتباطی با رشته برق ندارد و به عنوان مثال دروس ریخته گری و اتومکانیک نیز از جمله واحدهای عملی کارگاه عمومی این رشته تحصیلی به شمار می رود.
این دانشجو معتقد است: هزینه های گزاف ایجاد کارگاه های عملی، مانع از افزایش ساعات کارآموزی و فراگیر شدن آن برای دانشجویان شده است، زیرا دانشگاه های دولتی هزینه ای بابت این کارگاه ها از دانشجویان دریافت نمی کنند.
« با این تعداد واحدهای عملی ناچیز نمی توان در این رشته به مهارت آموزی دست یافت و این وضعیت درباره اغلب رشته های مهندسی وجود دارد و همین مساله موجب می شود که دانشجویان این رشته ها نتوانند پس از دانش آموختگی راه اشتغال در حرفه خود را هموار کنند و در پیدا کردن شغل دچار مشکل شوند.»
«سحاب علم» یکی از استادان برجسته موسیقی ایران نیز به خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا گفت: هر رشته دانشگاهی مانند اکثر کشورهای دنیا باید در آکادمی شکل بگیرد، ولی در ایران فضای آکادمی، بسته و نظری تعریف شده است.
وی افزود: دانشگاه های ما اغلب مدرس تولید می کنند. مدرسانی که در دانش نظری قوی هستند و مانند یک هارد اکسترنال (وسیله ای برای ذخیره اطلاعات) عمل می کنند.
علم با اشاره به وضعیت فعلی رشته های هنر در دانشگاه های ایران گفت: اساس رشته های هنری بر اجرا و تولید است که در ایران بر روی این ها کار نمی شود و به همین خاطر دانش آموختگان رشته های هنری مدرسان خوبی هستند، اما اجراکننده و تولیدکنندگان خوبی نیستند.
به گفته وی، اینک در رشته های هنری کسانی که تنها در محیط های دانشگاهی تحصیل کرده اند، در تولید اثر از افرادی که خارج از محیط دانشگاهی و به صورت عملی این رشته ها را فراگرفته اند، عقب تر هستند. زیرا دانشجویان بیشتر در مباحث نظری متوقف شده اند و تنها در انتقال آن به دیگران موفق هستند.
این نوازنده کنسرت های موسیقی ایران، از بین بردن خلاقیت دانشجویان و یا جلوگیری از بروز آنها را یکی از ایرادهای اساسی دانشگاه های ما در مسیر مهارت آموزی دانست و اضافه کرد که این مسئله ناشی از یادگیری صرف یک سری فرمول های غیرکاربردی و فقدان اجرا و مهارت آموزی عملی است.
برخورداری دانش آموختگان دانشگاه ها در رشته های مختلف از یک مهارت حرفه ای که مورد تاکید حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته مستلزم داشتن کارگاه های اختصاصی زیر نظر وزارت علوم و یا حضور مستمر استادان در کار عملی آنها است.
تا زمانی که تناسب لازم برای گذراندن واحدهای عملی و نظری دانشجویان ایجاد نشود و کارگاه های اختصاصی یا حضور و نظارت کامل در کار عملی دانشجویان صورت نگیرد، چشم انداز روشنی در انتظار مهارت آموزی دانش آموختگان دانشگاه ها نخواهد بود.
ا.د**1601**

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال