۱۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۵۰
کد خبر: 82996984
T T
۰ نفر
ترامپ سعودی ها را در نقض حقوق بشر بی پروا كرده است

نیویورك– ایرنا– یك فعال صلح آمریكایی فروش سلاح كشورهای غربی به سعودی ها و دفاع از حقوق بشر را سیاستی متناقض دانست و گفت: سكوت دولت ترامپ و انعقاد قراردادهای میلیاردی فروش سلاح، سعودی را در نقض حقوق بشر بی پروا كرده است.

«میدیا بنجامین» از رهبران جنبش صلح آمریكا و موسس گروه زنان صلح «كدپینك» در واشنگتن روز جمعه در گفت و گو با ایرنا درباره واكنش افكار عمومی داخل آمریكا به تازه ترین جنایت سعودی ها در یمن افزود: پوشش رسانه ای اخبار یمن در ایالات متحده محدود است اما این حمله اخیر، جنجال زیادی به پا كرده و فكر می كنم به نقطه عطفی در آگاهی افكار عمومی آمریكایی ها درباره كشتار كودكان یمنی توسط عربستان تبدیل شود.
وی با اظهار امیدواری از اینكه دولت آمریكا در روابط خود با عربستان تجدید نظر كند، ادامه داد: عربستان همیشه از تهدید مالی برای فرار از بازخواست بین المللی درباره جنایت های جنگی و نقض حقوق بشر بهره برده است و از این ابزار برای حق السكوت در پایتخت های غربی استفاده می كند.

** كانادا گرفتار تناقض
ایرنا از بنجامین پرسید كه فروردین ماه گذشته، نخست وزیر كانادا از فروش جنگ افزار به رژیم سعودی حمایت كرد. آیا ادامه فروش جنگ افزار به این رژیم، ادعای 'جاستین ترودو' برای حمایت از حقوق بشر را زیر سوال نمی برد؟
این فعال صلح آمریكایی با متناقض دانستن سیاست كانادا در قبال حكومت عربستان گفت: فروش جنگ افزار یعنی پول و كسب درآمد و جریان هایی كه در این تجارت سود می برند، بر روی دولت ها فشار وارد می كنند تا به این روند ادامه داده شود. این موضوع نه تنها در آمریكا و كانادا، بلكه در پایتخت های اروپایی نیز دیده می شود.
بنجامین اضافه كرد: كانادا در موقعیت دشواری قرار گرفته است. دولت كانادا فكر می كرد كه به فروش جنگ افزار می تواند ادامه دهد و همزمان هم با انتقادها درباره آن كنار بیاید اما این تناقض اكنون به مساله ای جدی برای آن تبدیل شده است.
وی پیش بینی روند روابط ریاض و اوتاوا را دشورا دانست و گفت: فشار از سوی جریان های تجاری در داخل كانادا بر دولت این كشور افزایش یافته است تا عقب نشینی كند. برای همین هم اهمیت دارد كه دولت های دیگر غربی از مواضع كانادا حمایت كنند.
این فعال صلح آمریكایی افزود: ما در روزهای اخیر یك پویش سراسری در میان مردم به راه انداخته ایم كه با نمایندگان در كنگره تماس تلفنی گرفته یا ایمیل بزنند و از آنها بخواهند در كنار دولت كانادا قرار بگیرند.

**بی پروایی عربستان متاثر از ترامپ
ایرنا نظر موسس گروه زنان صلح 'كدپینك' درباره تاكید ریاض بر مشروعیت حمله به كودكان مدرسه ای در یمن جویا شد، كه وی در پاسخ گفت: به نظر می رسد ولیعهد عربستان دیگر نیازی نمی بیند كه اساسا برای كارهایی كه می كند پوزش بطلبد. این نكته از چگونگی پاسخ آنها به انتقادهای دولت كانادا و مشروع دانستن كشتار دانش آموزان یمنی آشكار است.
بنجامین ادامه داد: واكنش سعودی ها از یكسو حماقت آمیز است، اما از سوی دیگر این پیام را می فرستد كه ما هیچ نوع انتقاد و مخالفتی را تحمل نخواهیم كرد. بمباران كودكان مدرسه ای در صعده یمن هم پیامی است كه ما به حرف هیچ كس در این جنگ گوش نمی دهیم و كار خودمان را خواهیم كرد.
وی تصریح كرد: سعودی ها می دانند كه بیشتر دولت ها به تهدید مالی آنها حساس هستند و در برابر آن سیاست سكوت را در پیش می گیرند. وقتی كه سازمان ملل متحد به دلیل تهدید عربستان به پایان دادن به كمك مالی آن، سعودی ها را از لیست سیاه كودك كشی حذف می كند، یعنی هیچ حد و مرزی برای كاربرد تهدید مالی علیه دیگر كشورها و نهادهای بین الملی قائل نیستند.
فعال صلح آمریكایی تاكید كرد: زمانی كه وزیر خارجه سوئد، از فروش جنگ افزارهای سوئدی به عربستان انتقاد كرد، واكنش شركت های تجاری سوئدی را به همراه داشت كه وی را مجبور كردند از موضع خود عقب نشینی كند.
بنجامین سیاست كلی دولت ترامپ را در بی پروا شدن رژیم سعودی موثر دانست و افزود: ترامپ گفته است كه موضوع حقوق بشر اولویتی برای دولت او نیست. او نمی خواهد این موضوع، سیاست خارجی وی را درگیر كند و سعودی ها بسیار درباره آن خوشحال هستند. حتی ترامپ از پشتیبانی از كانادا هم خودداری كرده و موضعی میانه گرفته است. آنها برای همین بی پروا شده و اینگونه به بمباران مردم یمن ادامه می دهند.
جنگنده های رژیم عربستان روز پنجشنبه یك اتوبوس حامل دانش آموزان یمنی در ضحیان واقع در استان مرزی صعده را هدف قرار دادند.
وزارت بهداشت یمن روز پنجشنبه اعلام كرد كه آمار كشته های این حمله هوایی به 50 تن رسیده است. در این حمله 77 نفر نیز زخمی شدند.
سخنگوی ائتلاف متجاوز سعودی به یمن، حمله روز پنجشنبه به یك اتوبوس حامل كودكان كه موجب كشته و زخمی شدن تعداد زیادی از آنها شد را اقدام نظامی مشروع خواند.
كتمان كردن حقیقت ازسوی مقام نظامی سعودی درحالی است كه شبكه های خبری جهان حمله هواپیماهای این ائتلاف به یك اتوبوس حامل كودكان یمنی در صعده (شمال) را پوشش دادند و اعضای صلیب سرخ جهانی نیز كه در محل حضور دارند، انجام این حمله را تایید كرده اند.
اروپام*م.ع*1429