علامت سوالی به نام کنکور

تهران- ایرنا - کنکور و حواشی آن همواره یکی از مسائلی است که در طول سال های بسیار جمعیت بسیاری از جامعه شامل داوطلبان و خانواده های آنها را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و دراین میان تداوم یا حذف کنکور مسئله ای است که با فرا رسیدن آزمون سراسری ، انتخاب رشته داوطلبان و سپس ورود متقاضیان به دانشگاه به بحث داغ محافل فرهنگی و رسانه ای تبدیل می شود .
مجلس شورای اسلامی در سال 92 طی مصوبه ای رای به حذف کنکور داده بود، براساس تصمیم نمایندگان خانه ملت امسال می باید آخرین سال برگزاری این آزمون پر اضطراب و چالش سراسری باشد .
اواخر آبان پارسال بود که علی لاریجانی رییس مجلس در آیین معارفه رییس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران گفت: اگر سازمان‌ سنجش منحل شود، کنکور هم حذف می‌ شود.
او بتازگی نیز بر لزوم حذف کنکور سراسری تأکید کرد و گفت: باید کنکور و نظام آموزشی در خدمت کارآفرینی باشد.
لاریجانی پیشنهاد داد دانشگاه ها به صورت مستقل، آزمون برگزار کرده و با مصاحبه، دانشجویان مدنظر خود را انتخاب کنند.
با این جملات بار دیگر مبحث کنکور در جامعه داغ شد و پاسخ رییس سازمان سنجش به این اظهارات چنین بود که «منتظریم هماهنگی های لازم در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صورت گیرد و پاسخی در این زمینه داده شود.»
با گذشت 10ماه از این موضوع، رئیس مجلس شورای اسلامی بار دیگر در 14مرداد امسال با حضور در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ، تاکیدی مجدد بر حذف کنکور داشت و گفت: کنکور در حال رساندن کارآفرینی کشور به صفر است؛ چرا که مردم حتی از مقطع ابتدایی برای کنکور دغدغه دارند، بنابراین بهتر است که پذیرش دانشجو به عهده دانشگاه‌ها باشد.
لاریجانی همچنین ذهنیت خلاق را معیار اصلی تحصیل در مقاطع تکمیلی خواند و گفت: با برگزاری کنکور کارآمدی کاهش می‌یابد. اگر کمیسیون آموزش و تحقیقات این موضوع را به سرانجام برساند، کمک بلندمدتی به کشور انجام داده است.
به دنبال این اظهارات، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه نشست اخیر هیات دولت به خبرنگاران گفت: وزارت آموزش و پرورش به منظور حذف کنکور باید اقداماتی در پایه دبیرستان انجام دهد.
منصور غلامی این اظهارات رئیس مجلس شورای اسلامی را کنایه ای خواند و افزود: قانون را مجلس تصویب می کند ما هم استقبال می کنیم؛ باید دانشگاه ها برای جذب دانشجو از استقلال کافی برخوردار باشند اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.
وزیر علوم تاکید کرد: باید به دنبال راهکارهایی باشیم و با همکاری وزارت آموزش و پرورش شاخص آزمون سنجش را برای رشته های پرطرفدار تعریف کنیم تا از میان داوطلبان، افراد واجد شرایط انتخاب شوند.
به گفته غلامی، هم اکنون 15 درصد ورودی دانشگاه ها تحت تاثیر مستقیم سوابق تحصیلی است و هنوز روی برخی موارد با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس توافق نشده است.

**بهتر است کنکور حذف شود
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا می گوید: بهتر است کنکور حذف و جذب دانشجو توسط دانشگاه ها انجام شود همانگونه که در نقاط دیگر جهان این گونه است.
سید هادی بهادری با بیان این که شاید در چنین شرایطی، خیلی ها وارد دانشگاه نشوند افزود: مساله حذف کنکور به طور جدی دنبال می شود اما در اصل تا زمانی که سیستم جذب دانشجو به صورت متمرکز است چاره ای غیر از کنکور وجود ندارد.
وی ضرورت ایجاد بستری مطلوب برای رقابت یکسان داوطلبان کنکور در مناطق برخوردار، کم برخوردار و بی برخوردار را خاطرنشان و تاکید کرد: برای رقابت یک داوطلب که ساکن روستاست و یک تهرانی که در بهترین نقطه این شهر سکونت و از امکانات بیشتری برخوردار است باید عدالت رعایت شود.
این نماینده مجلس گفت: اگرچه کمابیش از شهرها و روستاهای دورافتاده برخی داوطلبان موفق به ورود به بهترین دانشگاه های کشور می شوند اما باید شرایط برای مناطق مختلف یکسان شود.
وی تاکید کرد: شرکت در کلاس های کنکور، تقویتی و خصوصی موثر است اما بهتر این که سیستمی یکپارچه تدوین و برای رعایت عدالت کنکور حذف و روند جذب دانشجو به خود دانشگاه ها واگذار شود.

**چالشی به نام معدل در کنکور
یکی دیگر از مسائل روز که منجر به امضای 170 نماینده مجلس پای نامه ای به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نسبت به بازنگری مصوبه اخیر شورای سنجش و پذیرش برای کنکور سال 98 شد، تاثیر قطعی معدل در کنکور بود که آن را غیرمنصفانه و ناعادلانه خواندند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در این باره هم گفت: لحاظ معدل مساله ای کیفی است، تصحیح اوراق سیستمی یکپارچه ندارد و عدالت آموزشی هم رعایت نمی شود.
به گفته وی، شرایط کنکور یکنواخت تر بوده اما تاثیر معدل به عنوان مساله ای کیفی قابل دفاع نیست.
محمد علی وکیلی عضو هیات رییسه در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس نامه 170 نماینده مجلس به منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری را قرائت کرد که در این نامه آمده است: بر اساس اخبار واصله اخیرا تصمیمی در شورای سنجش و پذیرش دانشجو برای لحاظ شرایط آزمون کنکور سراسری سال 1398 توسط اعضای آن شورا اتخاذ شده که طی آن محاسبه نمره معدل در آزمون با 30 درصد به صورت قطعی خواهد بود.
این نمایندگان مجلس تاکید کردند که این امر به علت نبود زیرساخت ‌های لازم در شرایط فعلی مغایر عدالت آموزشی است و می‌ تواند آسیب‌های جدی و جبران ناپذیری را به مناطق محروم کشور وارد و امید نسل جوان و داوطلبان کنکور را به یاس مبدل کند.
امضا کنندگان این نامه درخواست کردند به فوریت جلسه فوق ‌العاده‌ شورای سنجش و پذیرش تشکیل تا نسبت به بازنگری مصوبه این شورا برای کنکور سال 98 اقدام شود.
در این باره همچنین یکی از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا اظهارکرد: تصمیم شورای سنجش و پذیرش دانشجو برای محاسبه نمره معدل در کنکور با 30 درصد به صورت قطعی عادلانه نیست.
علیرضا سلیمی با بیان این که نظام آموزشی ما هماهنگ نیست و 17 نوع مدرسه در کشور وجود دارد، افزود: برخی دانش آموزان در مدارس غیر انتفاعی تحصیل کرده و به هر نحوی نمره گرفته اند، این تصمیم شورای سنجش حق دیگر دانش آموزان که چنین شرایطی برای تحصیل نداشته اند را ضایع می کند.
نماینده محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی، تصمیم شورای سنجش و پذیرش دانشجو را اجحاف در حق دانش آموزان بی بضاعت، کم بضاعت و متعلق به طبقه متوسط دانست و گفت: درخواست کرده ایم که امسال تاثیر معدل مثبت باشد نه قطعی تا عدالت در حق تمام دانش آموزان رعایت شود.
سلیمی گفت: تاثیر مثبت بدین معناست که نمره معدل باعث نمی شود رتبه دانش آموز پایین تر بیاید و اگر رتبه ای را در کنکور اخذ کرده معدل پایین او تاثیری در تنزل رتبه نداشته باشد.
وی که جزو امضا کنندگان نامه به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بوده است افزود: اگر معدل بالا باشد ممکن است در نتیجه تاثیر بگذارد ولی معدل پایین چنین تاثیری نخواهد داشت.
**6984**1601**

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال