۲۷ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۳۶
کد خبر: 82974720
T T
۰ نفر
تكمیل راه آهن چابهار - زاهدان اولویت نخست كشور است

زاهدان - ایرنا - مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: تمام همت و پیگیری های اركان مختلف مدیریتی كشور برای تكمیل هر چه سریعتر راه آهن چابهار - زاهدان به دلیل اهمیت فوق العاده آن در توسعه محور شرق معطوف شده است.

سعید محمدزاده روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در زاهدان اظهار داشت: تكمیل پروژه راه آهن چابهار - زاهدان در اولویت نخست وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و به طور جد در حال پیگیری است.
وی بیان كرد: پیشرفت فیزیكی این خط ریلی به طول 700 كیلومتر با خطوط جانبی به طور جدی از سال 92 آغاز شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: شاخص های راه آهن چابهار - زاهدان نسبت به سایر طرح های عمرانی مشابه از پیشرفت بسیار خوبی برخوردار است.
وی افزود: اولویت بندی طرح ها در بخش های مختلف كشور به جهات گوناگون همواره مورد تاكید وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.
محمد زاده اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب به طور ویژه تاكید بر اجرای سریع خط ریلی چابهار - زاهدان دارند و رئیس جمهوری نیز از جهات گوناگون در تلاش است تا این طرح هر چه سریعتر تكمیل شود.
وی افزود: علاوه بر اهمیت راه آهن چابهار - زاهدان برای كشورهای همسایه تكمیل این خط ریلی دغدغه تمام مسئولان كشور است.
محمد زاده اظهار داشت: برای تامین منابع این طرح تا كنون در دولت تمام تلاش و جدیت صورت گرفته است.
وی ادامه داد: طی سه سال گذشته بیش از هزار میلیارد تومان از سوی دولت به این خط ریلی اعتبار نقدی تزریق و تاكنون هزینه شده است.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: مجری طرح راه آهن چابهار - زاهدان با تمام توان در حال اجرای این طرح است تا در سریعترین زمان ممكن تكمیل شود اما نمی توان زمان دقیق اتمام آن را مشخص كرد.

**60 هزار تن كالا از طریق خط ریلی زاهدان میرجاوه جابجا شده است
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: پارسال 60 هزار تن كالا از طریق خط ریلی زاهدان - میرجاوه جابجا شده است كه امسال این میزان جابجایی افزایش خواهد یافت.
محمد زاده اظهار داشت: خط موجود زاهدان تا میرجاوه به دلیل قدمت زیاد كیفیت مناسب را ندارد اما فعلا این خط قابلیت بهره برداری را دارد.
وی بیان كرد: با وجود كمبود اعتبارات، بهسازی این خط ریلی آغاز شده و امیدواریم هر چه سریعتر تكمیل شود.
محمد زاده گفت: برای جابجایی زائران پاكستانی در وزارت راه و شهرسازی تدابیر بسیار خوبی اندیشده شده تا بتوانیم این زائران را با خطوط ریلی جابجا كنیم.
وی ادامه داد: تصمیمات اتخاذ شده در این رابطه در كمتر از 2 ماه آینده اطلاع رسانی می شود.
این مسئول در پاسخ به این سوال كه چرا قطار مسافری زاهدان - اصفهان كه در هفته 3 بار انجام می شده هم اینك به یكبار در هفته رسیده است گفت: شركت های خصوصی در مساله حمل و نقل مسافری برخی موارد با محدودیت هایی رو به رو می شوند كه این مساله نیز یكی از همین موارد است.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران بیان كرد: مسیر زاهدان - اصفهان از جهت اقتصادی نیازمند حمایت است و تلاش می شود تا سرویس های مختلفی به مسافران در شهر زاهدان ارائه كنیم.
وی تاكید كرد: راه آهن وظیفه خودش می داند كه در توسعه سیستان و بلوچستان با این میزان پهناوری نهایت تلاش خودش را انجام دهد.
محمد زاده بیان كرد: حدود 40 هزار نفری كه به طور مستقیم در راه آهن مشغول به فعالیت هستند در تلاش اند تا بهترین خدمات را به مردم عزیز كشور ارائه كنند.

**تنها 10 تا 12 درصد مسافران از طریق راه آهن جابجا می شوند.
مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: سهم حمل و نقل ریلی از مسافر كشور حدود 10 تا 12 درصد است كه سهم بالایی نیست.
وی بیان كرد: با توجه به اینكه ریل همچون جاده در تمام كشور وجود ندارد به همین دلیل سهم ما از جابجایی مسافر بسیار كم است.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان كرد: بر اساس برنامه ششم توسعه باید 20 درصد جابجایی مسافر در كل كشور از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی انجام شود.
وی ادامه داد: در تلاش هستیم تا در شهرهای بزرگ در بخش حومه ای جابجایی مسافر از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی افزایش یابد.
محمد زاده اظهار داشت: در شهرهای بزگ باید 40 درصد جابجایی مسافر از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی انجام شود.
وی تصریح كرد: در تهران یك میلیارد سفر حومه ای در سال رخ می دهد كه تنها 40 درصد این سفرها از طریق خطوط ریلی انجام می شود.
به گفته استاندار سیستان و بلوچستان طول مسیر اصلی راه آهن چابهار - زاهدان ٦١٠ كیلومتر است كه از دروازه شرقی اسكله شهید بهشتی چابهار واقع در دریای عمان آغاز شده و با عبور از شهرهای نیكشهر، ایرانشهر و خاش در نهایت به زاهدان متصل می شود.
سید دانیال محبی ادامه داد: اجرای این طرح یكی از برنامه های مهم به منظور تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی مورد تاكید رهبر معظم انقلاب است.
وی هدف اصلی راه آهن چابهار - زاهدان - میلك را ایجاد كریدور ریلی شرق كشور، اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی كشور به شبكه ریلی، كمك به توسعه سواحل مكران، اتصال كشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی سیستان و بلوچستان و منطقه برشمرد.
استاندار سیستان و بلوچستان مبلغ اولیه قرارداد ساخت این طرح را ٢ هزار و ٤١ میلیارد تومان ذكر كرد و ادامه داد: این پروژه دارای ٨ قطعه است.
به گزارش ایرنا معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران صبح امروز/چهارشنبه/ به زاهدان مركز سیستان و بلوچستان سفر كرد.
بازدید از ایستگاه باری و بررسی نواقص موجود در آن، كلنگ زنی خط فرعی 7،5 كیلومتری از ایستگاه باری به سیلوی وحدت زاهدان، بازدید از ایستگاه جیگولی - انتهای خط چابهار قطعه هشت، بازدید از ایستگاه زاهدان و طرح های در دست اجرا، افتتاح آشیانه كایرو، آغاز پوشش مخابراتی همراه اول به طول 100 كیلومتر، نشست در شورای اداری راه آهن، بازدید از مدرسه 21كلاسه شیرآباد، نشست هم اندیشی با اساتید دانشگاه سیستان و بلوچستان و نشست توسعه حمل و ‌نقل صنعت ریلی از جمله برنامه های سفر یك روزه سعید محمد زاده به زاهدان است.
3213**6081

سرخط اخبار اقتصاد