۱۸ تیر ۱۳۹۷، ۸:۱۶
کد خبر: 82965722
T T
۰ نفر
دهلي نو  براساس منافع ملي خود درمورد نفت ايران تصميم مي گيرد

دهلي نو-ايرنا- دارمندرا پرادان وزير نفت هند اعلام كرد: تصميم دهلي نو در مورد ادامه واردات نفت از ايران، بر اساس منافع ملي اين كشور خواهد بود.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا به نقل از روزنامه 'هندوستان تايمز'، وزير نفت هند افزود: هند تحريم هاي آمريكا عليه ايران را به عنوان يك چالش درنظر مي گيرد زيرا دهلي نو داراي روابط نزديك با هر دو كشور است. اما هند در اين خصوص يك رويكرد سنجيده و جامع بر اساس منافع ملي خود اتخاذ خواهد كرد و راهي براي تامين انرژي خود پيدا خواهد كرد.
سخنان وزير نفت هند يك هفته پيش از آغاز سفر يك هيات آمريكايي به هند براي گفت و گو در خصوص تحريم هاي ايران انجام مي شود. قرار است تيمي متشكل از وزارت خانه هاي نفت و امور خارجه هند با مقامات امريكايي مذاكره كند.
هند در سال 17-2016 نزديك به 10 درصد از نياز خود به نفت را از طريق ايران تامين كرد. اما در سال جاري 18 درصد از نياز هند به نفت از طريق ايران تامين شده است و اين كشور تاكنون 33 ميليون بشكه نفت خام از ايران نفت وارد كرده است.
پرادان با اشاره به اهميت روابط با هر دو كشور گفت: ما داراي روابط استراتژيك خاص با آمريكا هستيم. از سوي ديگر ما داراي روابط تاريخي، فرهنگي و تمدني با ايران هستيم . ايران همچنين به دليل نزديكي و مرزهاي مشترك آن، يك عامل در روابط هند و افغانستان است. منافع اقتصادي هند به هر دو كشور وابسته است. دولت هند يك رويكرد جامع را به كار خواهد برد.
وزير نفت در خصوص تحريم هاي ايران گفت: ما نظاره گر تحولات هستيم. دولت يك نظر جامع دارد. منافع ملي در اولويت است و ما تصميم خود را بر اساس آن تنظيم خواهيم كرد.
پرادان در اين گفت وگو ، اشاره مستقيمي به احتمال كاهش وابستگي هند به نفت ايران جهت دريافت معافيت از آمريكا نكرد.
وي گفت: ما نمي خواهيم يك واكنش نسنجيده داشته باشيم. ما آنچه نياز باشد، انجام خواهيم داد. مساله، حجم كم يا زياد (معاملات نفتي) نيست. بسيار جامع تر از آن است. دولت هند در خصوص زمان بندي آغاز تحريم هاي آمريكا عليه ايران در 4 نوامبر (13 آبان) هوشيار است و بر اساس آن يك طرح ارائه خواهد كرد.
گفته مي شود نيكي هيلي نماينده آمريكا در سازمان ملل در سفر اخير خود به هند خواستار توقف واردات نفت هند از ايران شده است. ماه گذشته يك مقام در وزارت خارجه آمريكا اعلام كرد هند و چين هيچ معافيتي از سوي آمريكا دريافت نخواهند كرد و در صورت ادامه روابط با ايران، شركت هاي اين كشورها شامل تحريم هاي ثانوي خواهند شد.
برخي از تحريم هاي آمريكا عليه ايران در يك دوره 90 روزه ( تا 6 ماه اوت-15مرداد) و برخي ديگر از تحريم ها به خصوص در زمينه نفت در يك دوره 180 روزه ( تا 4 نوامبر-13 آبان) اجرايي خواهند شد.
هند دومين مشتري بزرگ نفت ايران است. بر اساس آخرين آمارها ، واردات نفت هند از ايران در ماه آوريل به 640 هزار بشكه نفت خام در روز افزايش يافت كه بالاترين ميزان از ماه اكتبر سال 2016 تاكنون بوده است.
ايران در دوره آوريل 2017 تا ژانويه 2018 به مقدار 18.4 ميليون تن نفت خام به هند صادر كرد. در سال 2010 و 2011 ايران پس از عربستان سعودي دومين تامين كننده بزرگ نفت هند بود اما پس از وضع تحريم هاي غرب عليه تهران اين كشور به جايگاه هفتم سقوط كرد.
در سال هاي 15-2013 ميلادي هند به ترتيب 11 و 10.5 ميليون تن نفت خام از ايران خريداري كرده بود. اما در سال 16-2015 واردات نفت هند از ايران به 12.7 ميليون تن رسيد. در سال بعد از آن صادرات نفت ايران به 27.2 ميليون تن افزايش يافت و تهران به سومين تامين كننده نفت هند تبديل شد.
اما واردات نفت هند، چين و همچنين كره جنوبي از ايران هيچگاه كاملا متوقف نشده است. دولت پيشين آمريكا با رياست جمهوري باراك اوباما براي كشورهايي كه به طور قابل توجهي واردات نفت خود را از ايران كاهش داده بودند، تخفيف درنظر مي گرفت. اين تخفيف ها هر 180 روز يك بار بررسي مي شد.
شبد*267**1424*9122

سرخط اخبار جهان