۱۷ تیر ۱۳۹۷، ۲۲:۲۴
کد خبر: 82965635
T T
۰ نفر
چگونگی تعیین نرخ ارز در بازار ثانویه اعلام شد

تهران - ایرنا- مدیركل سیاست ها و مقررات ارزی بانك‌ مركزی با تشریح چگونگی فعالیت بازار ثانویه ارز گفت: عرضه و تقاضا تعیین كننده، نرخ ارز در بازار ثانویه خواهد بود.

مهدی كسرایی پور یكشنبه شب در گفت و‌گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درخصوص تقسیم بندی كالاهای دریافت كننده ارز و چگونگی تخصیص آن به هر كدام از گروه های كالایی افزود: طبق اعلام رییس كل بانك مركزی در چهارشنبه هفته گذشته، بازار ثانویه ارز تشكیل شده است و صادركنندگان غیرنفتی با توجه به سیاست های ارزی جدید به 2 دسته‌ 80 و 20 درصدی تقسیم می‌شوند.
وی ادامه داد: 80 درصدی‌ها به طور عمده صادركننده‌ محصولات پتروشیمی، مواد معدنی و فولاد هستند و ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه‌ نیما با نرخ بر مبنای 4200 تومان عرضه می‌كنند.
این ‌مقام بانكی افزود: صادركنندگان 20 درصدی نیز با تصمیم اخیر دولت این امكان را یافته اند كه ارز حاصل از صادرات خود و یا امتیاز واردات را یا از طریق توافقی و با استفاده از ظرفیت موجود در سامانه‌ سماصا (سامانه مدیریت ارز حاصل از صادرات) به یك واردكننده واگذار و یا در سامانه‌ نیما برای فروش با نرخ رقابتی اعلام آمادگی ‌كنند.

*صرافی ها واسطه فروش ارز برای واردات كالاهای دسته سوم
كسرایی پور اظهار داشت: طبق مقررات بانك مركزی، صرافی‌های مجاز، به سامانه‌ نیما دسترسی دارند و می‌توانند این ارز را خریداری و آن را به واردكنندگان كالاهای گروه سوم كه تقاضای خرید ارز دارند عرضه كنند.
وی یادآورشد: اولویت بندی كالاها در شرایط كنونی بدین صورت است كه دارو و كالاهای اساسی در گروه نخست قرار دارند و ارز مربوط به آن از منبع بانك مركزی حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی تامین می‌شود.
كسرایی پور افزود: گروه دوم، كالاهای واسطه‌ای و ماشین آلات هستند و منبع تامین ارز آن ارز حاصل از صادرات غیرنفتی 80 درصدی است.
مدیركل سیاستها و مقررات ارزی بانك مركزی ادامه داد: منبع تامین ارز گروه سوم كالایی نیز كه برخی از آنها كالاهای مصرفی هستند و اهمیت كمتری از 2 گروه قبلی دارند، 20 درصد ارز حاصل از صادرات گروه دوم صادركنندگان (صادركنندگان خُرد) است.
به گفته وی، چگونگی كاربری سامانه و آموزش های مربوط به آن در حال حاضر آماده شده و در سامانه جامع تجارت در دسترس است.

*روش تعییت قیمت ارز در بازار ثانویه
كسرایی پور درباره شیوه تعیین نرخ ارز در بازار ثانویه نیز گفت: سازوكار پیش بینی شده به این صورت است كه خریداران ارز یعنی همان واردكنندگان دارای ثبت سفارش كالاهای گروه سوم، در سمت تقاضا و صادركنندگان 20 درصدی یا خُرد نیز در سمت عرضه قرار می‌گیرند.
وی افزود: در این میان صرافان مجاز، به عنوان واسطه در خرید و فروش ارز ایفای نقش می‌كنند و این عرضه و تقاضا، قیمت را در بازار تعیین خواهد كرد.
این‌مقام بانكی افزود: همچنین پیش بینی می‌شود با اجرایی شدن كامل این موضوع، قیمت ارز روند كاهشی داشته باشد.
وی درباره سهم بازار ثانویه ارز از بازار نیز توضیح داد: بر اساس آمارهای سال گذشته و تعرفه‌ دیده شده، گروه سوم كالایی (كالاهای عمدتا مصرفی) نیاز به معادل 5.5 میلیارد دلار خواهند داشت؛ پیش بینی ما این است كه این بخش توسط صادركنندگان 20 درصدی به خوبی تامین خواهد شد.
كسرایی پور درپاسخ به اینكه آیا ارز حاصل از صادرات نفت برای گروه كالایی اول و دوم می‌تواند به بازار ثانویه وارد شود، گفت:
آنچه تعریف شده اینكه برای كالاهای گروه نخست، ارز بانكی، برای كالاهای گروه دوم، ارز حاصل از صادرات صادركنندگان 80 درصدی مشخص شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و برای گروه سوم كالایی نیز ارز مورد نیاز در بازار ثانویه عرضه خواهد شد.
به گفته وی، این دسته بندی تاكنون مشخص و ممكن است در آینده نیازهایی كه دیده نشده‌‌اند نیز به سمت بازار سوم سوق پیدا كنند.
شبد* 2025**2023*9122
۰ نفر