۱۷ تیر ۱۳۹۷، ۱۶:۳۷
کد خبر: 82965431
T T
۰ نفر
80 درصد كود مصرفی كشاورزان در داخل كشور تولید می شود

ارومیه- ایرنا- مشاور وزیر جهاد كشاورزی در امور ساماندهی كود و بهبود تغذیه گیاه، گفت: بیش از 80 درصد از كودهای مصرفی كشاورزان در داخل كشور تولید و 20 درصد از محل واردات تامین می شود.

شمس اله ملازاده روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نیاز سالانه بخش كشاورزی به انواع كودها حدود 4.5 میلیون تن بوده كه شامل انواع كودهای ریز مغذی، ماكرو و یك میلیون تن مواد آلی است.
وی بیان كرد: كشاورزان به علت اعتماد نداشتن به كیفیت كودها كه اغلب آنها وارداتی بوده است، طی سال های گذشته فقط 50 درصد نیاز واقعی را مصرف كردند.
وی با تاكید بر اینكه اعتماد كشاورزان به كودهای عرضه شده رو به افزایش است، ابراز امیدواری كرد تا میزان بهینه كود در سطح كشور مصرف شود.
ملازاده اضافه كرد: امسال 2.5 میلیون تن انواع كودهای ماكرو تامین شده و در صورت نیاز به همراه سایر ذخایر كودی در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.
وی ادامه داد: وزارت جهاد كشاورزی در سال گذشته تمام كودهای مورد نیاز را به مقدار كافی تامین كرد و در اختیار كشاورزان قرار داد و امسال نیز هیچ گونه مشكلی در تامین كود ندارد.
مشاور وزیر جهاد كشاورزی در امور ساماندهی كود و بهبود تغذیه گیاه با اشاره به كیفیت كودهای تولید شده در كشور نیز گفت: در زمینه كیفیت كود هم كمیته های پایش استانی در حال فعالیت بوده و پیگردهای قانونی متخلفان در حال اجراست و هم كیفیت كودهای عرضه شده بهبود یافته است.
وی به كشاورزان توصیه كرد تا كودها را از فروشگاه های معتبر كه خدمات حمایتی دارند، تهیه كنند و در صورت مواجهه با كودهای بی كیفیت موضوع را اطلاع دهند تا با متخلفان برخورد شود.
به گزارش ایرنا كودها به انواع مختلفی چون كودهای آلی، زیستی و شیمیایی تقسیم می شود و توصیه كارشناسان بر مصرف تلفیقی همه آنهاست.
بر این اساس ماده آلی برای بهسازی خاك مطلوب است، ماده زیستی زمینه را برای تجزیه مواد غیرمحلول فراهم می كند و ماده شیمیایی می تواند به عنوان عنصر تغذیه ای محسوب شود.
افزون بر سه هزار و 800 برند كود در كشور شناسایی شده كه از این تعداد 2 هزار و 500 برند، مورد بررسی وزارت جهاد كشاورزی قرار گرفته است.
در سال های گذشته به علت ورود كودهای بی كیفیت به كشور به خصوص از مبادی غیررسمی اعتماد كشاورزان به مصرف كودها كاهش یافته بود؛ این امر موجب شد تا میزان مصرف كود در كشور از 4.5 میلیون تن در سال 1395 به یك سوم تقلیل پیدا كند.
بنا بر اظهارنظر مسوولان هم اكنون مصرف كود در كشور به علت نظارت جهاد كشاورزی بر روند تولید و توزیع بهبود پیدا كرده است.
7125 /3072
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد