۱۱ تیر ۱۳۹۷، ۰:۱۲
کد خبر: 82958737
T T
۰ نفر
نقش دلار آمريكا در جهان كمرنگ شد

تهران - ايرنا - صندوق بين المللي پول اعلام كرد، سهم دلار در ذخاير ارزي كشورهاي مختلف جهان در سه ماهه نخست 2018 كاهش يافته و كشورها به يورو، يوان و پوند استرلينگ گرايش بيشتري پيدا كرده اند.

به گزارش بامداد دوشنبه ايرنا به نقل از رويترز، جايگاه دلار در ذخاير ارزي كشورها براي پنجمين سه ماهه متوالي ضعيف شده و در چهار سال اخير به پايين ترين حد رسيده است.
پيش بيني رشد كشورهاي ديگر و احتمال كاهش تزريق بسته هاي تشويقي بانك هاي مركزي كشورهاي مختلف به بخش هاي آسيب ديده اقتصادي باعث شده بود تا ارزهايي غير از دلار تقويت شوند.
اما نگراني از بروز جنگ تجاري جهاني و همچنين بي ميلي بانك مركزي اروپا به افزايش نرخ بهره بانكي باعث شده است كه دلار در سه ماهه دوم 2018 تقويت شود.
بانك هاي مركزي در كشورهاي مختلف گاهي از ارزهاي خارجي براي كمك به پشتيباني از واحد پولي خود استفاده مي كنند.
گزارش هايي كه كشورها درباره ذخاير ارزي خود به صندوق بين المللي پول ارائه كرده اند، نشان مي دهد كه در سه ماهه نخست 2018، دلار 6.499 تريليون يا 62.48 درصد از ذخاير ارزي دنيا را به خود اختصاص داده است. اين رقم در سه ماهه چهارم 2017 حدود 6.282 تريليون دلار يا 62.72 درصد بود. سهم دلار از ذخاير ارزي دنيا در سه ماهه چهارم 2013 به 61.24 درصد كاهش يافته بود.
طبق آمار صندوق بين المللي پول، يورو بعد از دلار قرار دارد و سهم اين واحد پول مشترك اتحاديه اروپا از ذخاير ارزي كشورها به 20.39 درصد رسيده است. بالاترين سهمي كه يورو از ذخاير ارزي دنيا داشته در سال 2009 ثبت شده است كه به 28 درصد رسيده بود.
سهم يوان، واحد پول چين، نيز براي سومين سه ماهه متوالي افزايش يافت به 1.39 درصد رسيد.
سهم پوند استرلينگ انگليس از ذخاير ارزي نيز در سه ماهه نخست 2018 به 4.68 درصد رسيد كه از سال 2015 تاكنون بالاترين ميزان را ثبت كرده است.
سهم ين، واحد پول ژاپن، هم در سه ماهه نخست 2018 به 4.81 درصد كاهش يافت. اين در حالي است كه اين رقم در سه ماهه قبل از آن 4.89 درصد بود.
به گزارش ايرنا، ايران در سال هاي اخير برنامه هايي را براي كاهش نقش دلار به اجرا گذاشته است.
در تازه ترين اقدام، هيات وزيران چهارشنبه 29 خرداد تمامي وزارتخانه ها، سازمان ها و شركت هاي دولتي را موظف كرد ارز يورو را به عنوان ارز مبناي گزارشگري و انتشار آمار، اطلاعات و داده‌هاي مالي خود مورد استفاده قرار دهند.
رييس كل بانك مركزي بهمن ماه 1395 «دلار» را براي گزارش دهي اقتصاد ايران منطقي ندانست و يكي از اقدام هاي موثر در اين باره را تغيير واحد ارز گزارشگري ايران عنوان كرد.
اهميت اين كار در سال هاي 390 و 1391 بيش از پيش خود را نشان داد زيرا با اوج گيري تحريم ها عليه ايران به بروز نوسان هاي شديد و لحظه اي در بازار ارز آزاد منجر شد؛ از اين رو دولت تدبير و اميد يكي از سياست هاي خود را متناسب كردن سهم دلار از مراودات ارزي كشور با اثر آن بازارها قرار داد.
رييس كل بانك مركزي 20 فروردين نيز در جلسه علني مجلس كه براي بررسي نوسانات بازار ارز كشور برگزار شد به ديدار اخير خود با رهبر معظم انقلاب اشاره كرد و گفت: يكي از برنامه هاي بانك مركزي اين است كه ارز گزارشگري از دلار به يورو تبديل شود كه رهبر انقلاب نيز از اين كار استقبال كردند.
وي افزود: امروز دلار نقشي در تجارت خارجي ما ندارد و در حال حذف شدن است و يورو در آينده به ارز گزارشگري ايران در آينده تبديل مي شود؛ البته مقدماتي دارد كه در حال آماده سازي آن هستيم.
شبك**9423**3404
۰ نفر

سرخط اخبار جهان