۸ تیر ۱۳۹۷، ۶:۱۵
کد خبر: 82956192
T T
۰ نفر
مواضع چین درقبال سازمان تجارت جهانی اعلام شد

پكن-ایرنا-شورای دولتی چین با انتشار بیانیه ای با عنوان «چین و سازمان تجارت جهانی» سیاست ها، راهبردها و مواضع پكن در قبال این سازمان و همكاری و تعامل با آن را منتشر كرد.

به گزارش جمعه ایرنا، چین كه در سال 2001 میلادی به این سازمان ملحق شد می گوید: با آمریكا درگیر منازعات تجاری فزاینده شده است و یكجانبه گرایی واشنگتن علیه تجارت با كشورهای دیگر ، «نقض مقررات سازمان تجارت جهانی» است.
این بیانیه دقیقا در شرایطی منتشر می شود كه آمریكا در روزهای آینده بر روی 34 میلیارد دلار از كالاهای وارداتی از چین 25 درصد تعرفه اعمال خواهد كرد.
در بیانیه آمده است كه چین براساس اصول و مقررات سازمان تجارت جهانی با این سازمان همكاری می كند و به هرگونه تعهدش درقبال سازمان پایبند بوده است.
در بیانیه از چین به عنوان یك كشور مسئول یاد شده است كه از سامانه های چندجانبه تجاری حمایت می كند و در چهار دهه گذشته با اجرای سیاست اصلاحات و درهای باز به الگویی برای اقتصاد جهان تبدیل شده است.
در بیانیه تصریح شده: چین از چارچوب سازمان تجارت جهانی برای حل اختلافات حمایت می كند و بر بهبود نظام حراست از «حق مالكیت معنوی» تاكید می ورزد و در این زمینه هر تلاشی را دنبال خواهد كرد.
براساس این بیانیه، چین پس از پیوستن به سازمان تجارت جهانی، 30 درصد در رشد اقتصاد جهان سهم داشته است و یك نیروی محركه مهم برای كمك به احیا و رشد اقتصاد جهان به شمار می رود.
براساس این بیانیه چین همچنین تا سال 2017 میلادی، شریك مهم تجاری بیش از 120 كشور و منطقه جهان بوده است.
بیانیه می افزاید: از سال 2001 تا 2017 ، میزان كل واردات خدمات چین از 39 میلیارد و 300 میلیون دلار به 467 میلیارد و 600 میلیون دلار افزایش یافته است كه حدود 10 درصد میزان كل واردات خدمات در جهان را تشكیل می‎دهد.
بیانیه همچنین رشد سالانه سرمایه‎گذاری مستقیم موسسات با سرمایه‎های خارجی در چین را 6.9 درصد عنوان كرد.
در بیانیه «چین و سازمان تجارت جهانی» آمده است: از زمان مطرح شدن پیشنهاد كمربند و جاده تا پایان سال 2017 موسسات چینی در كشورهای واقع در این مسیر، 75 منطقه همكاری اقتصادی و تجاری تاسیس كرده‎اند كه باعث ایجاد 220 هزار فرصت شغلی جدید در این كشورها شده است.
حمایت چین از نظام تجارت چندجانبه در مقابل یكجانبه گرایی تجاری، اجرای تعهدات نسبت به سازمان تجارت جهانی، همكاری به عنوان یك عضو مسئول و فعال با این سازمان، بهبود ساختار اقتصاد بازار و بازشدن درها به روی تجارت با كشورهای دیگر از اهم مضامین این بیانیه است.
آساق**231**1904**1392

سرخط اخبار جهان