۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۳۸
کد خبر: 82953337
T T
۰ نفر

هزار ژن مرتبط با هوش شناسايي شد

۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۳۸
کد خبر: 82953337
هزار ژن مرتبط با هوش شناسايي شد

تهران- ايرنا- محققان بيش از هزار و 16 ژن خاص مرتبط با هوش را شناسايي كردند كه بيشتر آنها تاكنون ناشناخته بودند.

به گزارش روز سه شنبه گروه علمي ايرنا از پايگاه اينترنتي ساينس الرت، يك گروه بين المللي در يك مطالعه ژنتيك در رابطه با هوش كه در مقياس بزرگ انجام شد، 109 جايگاه ژنتيكي جديد و 939 ژن مرتبط با هوش را كشف كردند. اين يافته ها شناخت محققان را از پايه هاي ژنتيكي عملكرد شناختي به اندازه قابل توجهي افزايش مي دهد.
محققان به رياست 'دانيل پستوما' از دانشگاه 'وريج' در آمستردام هلند، در يك مطالعه همخواني سراسر ژنوم (GWAS)، حدود 270 هزار نفر را در 14 گروه مستقل از نژاد اروپايي مورد بررسي قرار دادند.
همه افراد شركت كننده در اين مطالعه در آزمايش هاي عصبي شناختي شركت كردند؛ اين آزمايش ها هوش افراد را اندازه گيري مي كند و زماني كه محققان نمره هوش افراد را با واريان هايي در دي.ان.اي آنها - موسوم به پليمورفيسم يكپارچه نوكلئوتيد (SNPs)- مقايسه مي كنند مي توان جهش هاي مرتبط با هوش بالا را مشاهده كرد.
محققان در اين مطالعه به طور كلي موفق به شناسايي 205 منطقه در كد دي.ان.اي و هزار و 16 ژن خاص شدند كه با هوش ارتباط داشت. پيش از اين تنها 15 ژن از 205 منطقه كشف شده در كد دي.ان.اي و 77 ژن از هزار و 16 ژن خاص مرتبط با هوش شناسايي شده بود.
اين مطالعه همچنين نشان مي دهد كه افراد حامل مزاياي ژنتيكي هوش ممكن است عمر طولاني تري داشته باشند اما احتمال ابتلاي آنها به علائم مرتبط با اوتيسم نيز بيشتر است.
به گفته محققان، اين يافته مطالعه مي تواند به شناخت بهتر اوتيسم و اختلال كم توجهي ناشي از بيش فعالي و يا افرادي كه در معرض خطر ابتلا به افسردگي، آلزايمر و شيزوفرني قرار دارند، كمك كند.
آنها افزود: شناخت بهتر اين ژن ها علاوه بر تشخيص بهتر اين بيماري ها مي تواند ارائه درمان مستقيم - يا كاهش خطر ابتلا- را براي بيماري ها و يا علائم رواني از طريق ژن درماني ميسر سازد.
به گفته محققان، ژن هاي هوش با افزايش موارد ابتلا به اوتيسم و نيز افزايش طول عمر ارتباط دارند به طوري كه افراد حامل اين پايه هاي ژنتيكي هوش، بيشتر احتمال دارد كه عمر طولاني تري داشته باشند.
آنها متذكر شدند كه نتايج اين مطالعه براي فهم پايه هاي بيولوژيكي عملكرد شناختي مهم هستند و به شناخت اختلالات مرتبط با مسائل رواني و عصبي كمك مي كند.
يافته هاي اين مطالعه در مجله Nature Genetics منتشر شده است.
علمي**2038**2017
۰ نفر