۵ تیر ۱۳۹۷، ۹:۵۴
کد خبر: 82953204
T T
۰ نفر
كاتاليست واحد شيميايي پتروشيمي شازند تعويض شد

اراك - ايرنا - مديرعامل شركت پتروشيمي شازند گفت: كاتاليست واحد توليد محصولات شيميايي ( EO/EG ) اين شركت مادر تخصصي تعويض و توليد اين واحد به حداكثر توليد رسيد.

ابراهيم ولدخاني روز سه شنبه در گفت و گو با ايرنا، افزود: مواد شيميايي اكسيد اتيلن و اتيلن گيلكول در اين واحدها توليد و در صنايع پزشكي، بهداشتي، پاك كننده ها، ضد يخ و الياف مصنوعي كاربرد دارند و به همين دليل اين واحد از شرايط بسيار حساسي در شركت برخوردار است.
وي ادامه داد: اين واحد توليدي به دليل تحريم ها و تعويض نشدن كاتاليست موجود، با ظرفيت حدود 60 درصد فعاليت مي كرد كه كاتاليستي در حدود 95 تن براي اين واحد فراهم شد و واحد EO/EG با كاتاليست جديد در مدار توليد قرار گرفت.
مديرعامل شركت پتروشيمي شازند بيان كرد: تعويض اين كاتاليست و همچنين تعويض 2 دستگاه از برج هاي اين واحد به دليل فرسودگي باعث شد تا واحد EO/EG و واحد دواتيل هگزانول به 100 درصد توليد برسند.
وي همچنين از جايگزيني سيستم كنترل جديد و هوشمند DCS در شركت پتروشيمي شازند خبر داد و گفت: واحدهاي PBR و BD و سيستم هاي كنترلي و ايمني اين واحد ها با عمر بالاي 25 سال در شركت فعاليت مي كردند كه در بسياري از مواقع با نقص فني مواجه و به همين دليل كنترل واحدها از دست اپراتورها خارج مي شد و خطرات ايمني و توقف توليد به دنبال داشت كه با خريداري و جايگزيني سيستم كنترل جديد و هوشمند اين مشكل رفع شد.
ولدخاني اظهار كرد: براي نخستين بار در ايران گريد پليمري PE100 در 2 نوع سفيد و سياه با استفاده از كاتاليست جديد در شركت پتروشيمي شازند به توليد رسيد.
وي بيان كرد: توليد محصول PE100 با كاتاليست جديد به منظور جلوگيري از واردات اين محصول و خروج ارز از كشور انجام شده و كاربرد اين محصول بيشتر براي توليد لوله هاي گاز رساني است.
مديرعامل شركت پتروشيمي شازند ادامه داد: اين محصول در سطح جهاني قابل رقابت با مشابه خارجي است و توليد آن مي تواند به خودكفايي كشور در اين زمينه كمك كند.
وي افزود: در سال هاي گذشته مواد اوليه بسياري به ارزش 200 ميليارد ريال در انبارهاي شركت موجود بود كه با توليد اين محصول اين مواد اوليه در چرخه توليد قرار گرفت و بيش از 200 ميليون دلار براي شركت سودآوري داشت.
مجتمع پتروشيمي شازند در سال 1372در كيلومتر 22غرب اراك در مساحتي بالغ بر 523 هكتار راه اندازي شده است و متنوع ترين طيف محصولات پتروشيمي كشور را در تامين نياز صنايع زيردستي به عهده دارد.
محصولات توليدي پتروشيمي شازند در صنايع نساجي، انواع پليمرها و پلاستيك ها، چسب سازي، لاستيك سازي، نفت و گاز، لوله هاي پلي اتيلني، شوينده ها و پاك كننده ها در كشور كاربرد دارد.
3017/3075

سرخط اخبار استان‌ها