۵ تیر ۱۳۹۷، ۹:۰۴
کد خبر: 82953141
T T
۰ نفر

تدبیر دولت برای احیا و رونق گلخانه ها

۵ تیر ۱۳۹۷، ۹:۰۴
کد خبر: 82953141
تدبیر دولت برای احیا و رونق گلخانه ها

كرمانشاه - ایرنا - اعطای وام و تسهیلات بانكی با بهره بالا به گلخانه داران و كمبود دانش فنی در گذشته موجب ورشكستگی و ركود بیشتر واحدهای تولیدی شده بود كه اكنون با توجه به اهمیت توسعه گلخانه ای، برنامه های خوبی از سوی وزارت جهاد كشاورزی برای احیای این حوزه در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایرنا، با توجه به قرارگیری كشور در ناحیه خشك و كم آب، یكی از مشكلات استان كرمانشاه معضل كم آبی است كه باید علاوه بر در نظر گرفتن امنیت غذایی، به مدیریت منابع آبی به ویژه در بخش كشاورزی پرداخت.
از همین رو فعالیت واحدهای گلخانه ای در استان با توجه به محدودیت كشت باز و شرایط اقلیمی اهمیتی دو چندان دارد و علاوه بر آن می تواند به درمانی برای رفع معضل بیكاری و به روزنه ای برای اشتغالزایی در این دیار تبدیل شود.
اكنون با توجه به اهمیت توسعه گلخانه ای، برنامه های خوبی از سوی وزارت جهاد كشاورزی برای حمایت از متقاضیان احداث گلخانه از محل اعتبارات طرح اشتغال روستایی و صندوق ذخیره ملی در نظر گرفته شده است.
براساس اعلام وزارت جهاد كشاورزی 11 هزار و 200 هكتار گلخانه در سطح كشور وجود دارد كه تنها حدود 51 هكتار آن در استان كرمانشاه می باشد.
از همین رو كارشناس مسئول گلخانه های كرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به وضعیت خشكسالی و بحران آب در استان از كشت محصولات كم آب و توسعه محصولات گلخانه ای به عنوان راهكار یاد كرد و گفت: در كشت گلخانه ای با یك دهم مصرف آب در فضای آزاد می توانیم محصولی چندبرابری تولید كنیم.
ایرج بهرامی ادامه داد: هر فرد متقاضی، درخواست خود را به مدیریت جهاد كشاورزی شهرستان مربوطه ارائه می دهد و در سامانه «كارا »ثبت نام كرده و طرح آن در كمیته شهرستانی مورد بررسی قرار می گیرد و در صورتی كه مورد تایید قرار بگیرد به اداره كار ارجاع داده می شود و پس از طی فرآیندی در كارگروه استانی مورد تایید قرار می گیرد و برای دریافت تسهیلات به بانك های عامل معرفی می شود .
وی اظهار داشت: برای حمایت فنی از داوطلبان، هر متقاضی گلخانه را به نظام مهندسی كشاورزی و منابع طبیعی معرفی می كنیم.

** 60 درصد گلخانه های استان فعال است
بهرامی با بیان اینكه 60 درصد گلخانه های استان فعال است، ادامه داد: خیار، گوجه فرنگی، توت فرنگی گل رز و تولید انواع نشاء گل های فصلی از جمله تولیدات گلخانه های استان است.
وی از وجود برنامه هایی برای تولید نشاء در فضای گلخانه ای خبر داد و گفت: هم اكنون یك هكتار گلخانه تولید نشاء گوجه فرنگی در استان وجود دارد كه در هر مرحله می تواند پنج میلیون نشاء را تولید كند كه برنامه خوبی برای توسعه كشت گوجه فرنگی در سطح استان است.
بهرامی به تولید نزدیك به هفت میلیون شاخه گل بریده، در استان نیز اشاره كرد و گفت: نیازی است متقاضیان گلخانه از اصول فنی اطلاع خاصی داشته باشند و اگر فردی بخواهد سرمایه گذاری كند روند را به گونه ای تعریف كرده ایم كه به راحتی می تواند نسبت به تولید محصولات گلخانه ای اقدام كند ،چرا كه فرد پس از هدایت به سمت كارشناس مشاور، در فرآیند تمام مراحل از طرح نویسی تا اخذ استعلام مربوطه و معرفی به پیمانكار و احداث گلخانه قرار می گیرد.

** افزودن هشت و نیم هكتار به مساحت گلخانه ای استان
براساس اعلام رئیس سازمان جهاد كشاورزی كرمانشاه، سطح گلخانه‌های استان تا پایان سال 95 برابر با 42 هكتار بود كه در سال 96 نیز 8.5 هكتار به سطح گلخانه‌های موجود استان افزوده شد كه این افزایش سطح موجب افزایش سه هزار و 600 تن تولید و 102 نفر اشتغالزایی شده است.
خسرو شهبازی در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: با برنامه ریزی های انجام شده، پیش بینی می كنیم كه امسال 50 هكتار به سطح زیركشت گلخانه ای كرمانشاه اضافه شود.
وی گفت: همچنین برای توسعه شهرك های گلخانه ای در سطح 416 هكتار در قالب 15 شهرك گلخانه ای در شهرستان های كرمانشاه، صحنه، پاوه، روانسر، اسلام آبادغرب و سرپل ذهاب در برنامه ششم در نظر گرفته شده است كه می تواند در زمینه ایجاد اشتغال و تولید درآمد و صادرات نقش بسزایی ایفا كند.

** مساحت گلخانه های استان به بیش از 50 هكتار رسید
مدیر باغبانی سازمان جهاد كشاورزی استان كرمانشاه نیز از وجود مساحت 50 و نیم هكتاری گلخانه ها در استان خبر داد و به پیش بینی توسعه گلخانه ای استان در قالب طرح توسعه شهرك های گلخانه ای به 300 هكتار اشاره كرد.
رضا زارعی با تاكید براینكه این برنامه در طی برنامه ششم پیش بینی شده، ادامه داد: این برنامه برای ظرف پنج سال آینده در نظر گرفته شده است.
وی یادآور شد، بیشترین مساحت فضای گلخانه ای به میزان 17 هكتار در شهرستان كرمانشاه قرار دارد.
زارعی ادامه داد: براساس آمار ارائه شده در ابتدای سال 96، هشت هزار و 729 هكتار مساحت گلخانه های كشور در كرمانشاه قرار دارد كه این میزان در سال جاری افزایش می یابد.

** بهره اندك در تسهیلات گلخانه ای
مدیر باغبانی سازمان جهاد كشاورزی استان كرمانشاه ادامه داد: هم اكنون بهترین شرایط اعطای تسهیلات از سوی دولت برای گلخانه داران وجود دارد و تسهیلات با بهره 6 درصد در مناطق روستایی و شهری و چهار درصد در مناطق روستایی مرزی در حال پرداخت است.
زارعی خاطرنشان ساخت: در گذشته به دلیل بهره بالای 12 تا 13 درصدی تسهیلات، رغبتی برای احداث گلخانه در استان وجود نداشت، ولی از سال گذشته با پرداخت تسهیلات كم بهره شاهد رغبت متقاضیان بوده ایم به گونه ای كه در این مدت كوتاه شاهد توسعه 10هكتاری گلخانه در استان شدیم.

** نقص دانش فنی، علت ركود گلخانه ها
وی با تاكید براینكه نزدیك به 13 هكتار از مساحت گلخانه های استان از گذشته با مشكل مالی مواجه بودند، گفت: دانش فنی به اندازه ای نبود كه دارای گلخانه های اقتصادی باشیم و جدا از گلخانه تولید گل شاخه بریده، مابقی كه درصدد تولید خارج از فصل بودند با مشكل مواجه می شدند كه به دلیل نقص در مدیریت گلخانه و كافی نبودن دانش فنی رخ می داد.
زارعی از وجود گلخانه به عنوان یك ضرورت برای استان و كشور یاد كرد و گفت: به عنوان مثال اگر بخواهیم محصولی همانند گوجه فرنگی را در فضای آزاد كشت كنیم 6 برابر بیشتر از فضای گلخانه ای نیاز به آب دارد برای همین باید به سمت توسعه گلخانه ای اقدام شود.

** تدبیر دولت برای توسعه شهرك های گلخانه ای
وی به برنامه ریزی دولت برای ایجاد شهرك های گلخانه ای اشاره كرد و گفت: هم اكنون زیرساخت ها برای توسعه این مهم آماده است و چشم انداز توسعه در استان مثبت است چرا كه دانش فنی و ساخت و سازهای گلخانه ای به روز شده است.
استان كرمانشاه با 946 هزار و 871 هكتار زمین كشاورزی آبی و دیم و تولید سالانه بیش از چهار میلیون و 600 هزار تن محصولات كشاورزی یكی از قطب های كشاورزی در منطقه غرب كشور محسوب می شود.
گزارش از زهره كریم زاده
7460/8066
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد