۳ تیر ۱۳۹۷، ۰:۰۶
کد خبر: 82950760
T T
۰ نفر
پنج هزار روستا به عنوان كانون اشتغال كشور انتخاب شدند

كرمان - ايرنا - معاون توسعه، كارآفريني و اشتغال وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: از 44 هزار روستاي موجود در كشور، تعداد پنج هزار روستا به عنوان كانوني براي شناسايي ظرفيت هاي اشتغالزايي روستايي انتخاب شده اند كه بزودي اعلام خواهند شد.

به گزارش ايرنا، عيسي منصوري شامگاه شنبه در نشست كارگروه اشتغال و سرمايه گذاري استان كرمان افزود: تعداد يكهزار روستا در فاز نخست براي شكوفايي ظرفيت اشتغال روستاها طي روزهاي آينده معرفي و براي هركدام از اين روستاها يك تسهيل گر درنظر گرفته مي شود.
وي اظهار داشت: بايد ظرفيت اقتصادي روستاها از در حوزه صنايع دستي از جمله براي فرش دستباف شكوفا شود.
وي گفت: كشور 9 سال پيش ميزان پنج هزار تن صادرات فرش دستباف داشته و اكنون اين صادرات به كمتر از 500 تن رسيده است .
معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي افزود: اين وزارتخانه با توافق با تشكل هاي مردم نهاد اشتغال را محلي كرده و از ظرفيت هاي شركت هاي خصوصي در راستاي افزايش اشتغال از نگاه ملي استفاده مي برد.
وي تصريح كرد: شركت ها و نهادهاي معين اقتصادي استان كرمان تجربه ويژه و روش مناسبي براي افزايش سرانه اشتغالزايي است.
منصوري گفت: نگاه وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي به اشتغالزايي لزوما پرداخت وام نيست و اين وام به تنهايي موجب اشتغالزايي نمي شود مگر اقدامات ديگري را شاهد باشيم.
وي افزود: برنامه اشتغال روستايي در بهمن ماه 96 آغاز شده است و حدس بر اين بود كه فرايند ثبت نام افراد براي تسهيلات اشتغال روستايي زمانبر خواهد بود.
وي ابراز كرد: پرداخت اعتبارات توسط بانك ها بر اساس اولويت طرح ها نبوده با وجودي كه در اين زمينه دستورالعمل به بانك ها ابلاغ شده است.
معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: بسياري از طرح هاي مراجعه كننده به بانك ها در زمينه دام و فرش بوده است و اگر تمامي 12 ميليارد تومان تسهيلات اشتغالزايي روستايي را به دام اختصاص بدهيم، باز هم اعتبار كم مي آيد.
وي افزود: براي افزايش سرعت اشتغالزايي بانك ها نبايد از كسي مجوز بخواهند و اعتبارات در راستاي اولويت مصوب مجلس شوراي اسلامي پرداخت مي شود.
وي بيان كرد: حدود 30 درصد از طرح هاي معرفي شده توسط بانك ها يا رد، متوقف و يا در حال بررسي هستند و بخشي بسياري از طرح هاي معرفي شده به دليل چك برگشتي و اقساط معوق و يا نداشتن وثيقه معلق شده است.
منصوري گفت:بايد دستگاه هاي مربوطه براي بدهي و چك برگشتي همكاري كنند تا اين مشكل برطرف شود.
وي تاكيد كرد: وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با همكاري صندوق ضمانت تعاون، مصوب كرده كه براي دريافت تسهيلات تا سقف 250 ميليون تومان نياز به وثيقه نباشد و تنها از اين افراد سفته گرفته شود.
وي گفت: مصوب شده كه 100 درصد از بيمه فعاليت هاي معدني توسط صندوق بيمه معدني تامين شود.
معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي افزود: طرح هايي كه براي دريافت تسهيلات به بانك ها ارسال شده براي بررسي و انعقاد قرارداد زمانبر است و اين اشكالات را بايد بانك برطرف كنند.
وي عنوان كرد: بانك ها بايد اعتبارات اشتغالزايي را افزايش دهند و يا تعداد بانك هاي همكار را افزايش مي دهيم.
وي گفت: براي اينكه وام به ثمر بنشيند اولويت بندي در طرح ها شده است و در اين زمينه اشكالات سيستمي طي نشست هايي با مديران بانك ها در حال بهبود و برطرف شدن است.
منصوري افزود: هنر پرداخت وام نيست لذا بايد اقتصاد استان ها را از بخشي به بخش ديگر منتقل كرد و براي رونق و ركود داشتن يك نسخه روش مناسبي نيست.
وي با بيان اينكه براي اجراي برنامه هاي توسعه اي بايد از ظرفيت هاي متفاوت استان كرمان استفاده شود اظهار داشت: بايد اعتبارات را از سوي طرح هايي ازجمله كشاورزي به سمت طرح هاي IT، صنايع دستي و گردشگري براي افزايش اشتغال زايي ببريم.
وي گفت: بايد مشكلات اشتغالزايي استان كرمان، سيستمي و مصداقي با هماهنگي و هم افزايي برطرف شود.
كارگروه اشنغال و سرمايه گذاري استان كرمان با حضور معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي، سرپرست استانداري كرمان، مديران دستگاه هاي اجرايي و نمايندگان بانك ها در محل سالن پييامبر اعظم استانداري كرمان برگزار شد.
7420/ 5054

سرخط اخبار اقتصاد