۳۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۰۵
کد خبر: 82948572
T T
۰ نفر
توسعه مكانیزاسیون، راهكار گذر از كشاورزی سنتی به مدرن

قزوین-ایرنا-توسعه مكانیزاسیون در مزارع و باغ ها موجب بهبود كمی و كیفی در حوزه تولید و اثربخشی مناسب در حوزه آب و خاك شده و به همراه كاهش هزینه های تولید مسیر ارتقای بهره وری و گذر از كشاورزی معیشتی یا سنتی به مدرن را فراهم می كند.

به گزارش ایرنا، امروزه كشاورزی از فضای سنتی فاصله گرفته و كشورها در پی آن هستند تا با مدرن سازی این بخش با صرف كمترین زمان و هزینه بیشترین و بهترین به تولید محصول بپردازند.
استفاده از وسایل و ادوات مكانیكی در مراحل مختلف كاشت و برداشت یا به عبارتی مكانیزاسیون یكی از راه های مدرن سازی بخش كشاورزی است و نقش مهمی نیز در كاهش هزینه ها و بهبود عملكرد در این حوزه دارد.
در استان قزوین طی سال های گذشته با اختصاص تسهیلات مناسب از سوی دولت شاهد ارتقای ضریب مكانیزاسیون بوده ایم اما هنوز تا رسیدن به برنامه های مشخص شده در این حوزه فاصله وجود دارد كه كاهش این فاصله با جدیت بیشتر دست اندركاران بخش كشاورزی و تلاش بیشتر كشاورزان ممكن است.

**توسعه مكانیزاسیون كمك به مدرن سازی كشاورزی
رییس سازمان جهاد كشاورزی قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: توسعه مكانیزاسیون را باید كمك به مدرن سازی و فاصله گرفتن از كشاورزی معیشتی و سنتی دانست.
فاطمه خمسه با بیان اینكه امروزه با كشاورزی سنتی و معیشتی نمی توانیم به اهداف خود در تامین امنیت غذایی كشور دست یابیم،افزود: تقویت مكانیزاسیون یكی از ضرورت های فاصله گرفتن از كشاورزی سنتی و تجاری سازی این بخش و به صرف كردن آن است.
وی، تقویت مكانیزاسیون را یكی از اهداف مهم وزارت جهاد كشاورزی عنوان كرد و گفت: در همین راستا هم اكنون تسهیلات مكانیزاسیون به بهره برداران ارایه می شود.

**توسعه مكانیزاسیون راهكاری برای افزایش درآمد كشاورزان
وی با بیان اینكه با مكانیزاسیون هزینه های فعالیت در حوزه كشاورزی كاهش می یابد و در مقابل، بهره وری افزایش پیدا می كند،اظهار داشت: تقویت مكانیزاسیون بدون شك با ارتقای كمی و كیفی در بخش تولید به درآمدزایی بیشتر كشاورزان كمك می كند.
رییس سازمان جهاد كشاورزی قزوین با بیان اینكه در بخش مكانیزاسیون باید به سطح و افقی دست پیدا كنیم كه كشورهای توسعه یافته در آن قرار دارند، گفت: توسعه مكانیزاسیون در اراضی كشاورزی علاوه بر تاثیرگذاری مثبت بر روی كیفیت و كمیت محصولات، موجب بهبود وضعیت آب و خاك شده و به عنوان مثال میزان مصرف آب را نیز كاهش می دهد كه این موضوع از اهمیت بالایی برای تداوم فعالیت در این بخش برخوردار است.
خمسه با اشاره به ضرورت آشناسازی كشاورزان با مزیت های توسعه مكانیزاسیون،گفت: تلاش داریم تا با فعالیت های ترویجی و از طریق آگاهی بخشی به كشاورزان آنان را به گسترش ضریب مكانیزاسیون در اراضی خود ترغیب كنیم.
وی افزود: امسال با توجه به سرمازدگی بی سابقه در باغ های قزوین، بخش قابل توجهی از توسعه مكانیزاسیون كشاورزی استان را به تجهیز حوزه باغبانی به دستگاه ها و وسایل كاهنده سرما و كنترل دما اختصاص داده ایم و كشاورزان می توانند با استفاده از تسهیلات بخش مكانیزاسیون ادوات مورد نظر را در این خصوص تهیه و مورد استفاده قرار دهند.

**تخصیص 450 میلیارد ریال برای تقویت مكانیزاسیون كشاورزی قزوین
رییس سازمان جهاد كشاورزی قزوین در ادامه از تخصیص 450 میلیارد ریال اعتبار برای تقویت مكانیزاسیون به كشاورزی استان خبر داد و گفت: این اعتبارات در قالب تسهیلات بانكی با نرخ 15 درصد به كشاورزان قزوینی اختصاص می یابد.
خمسه همچنین اظهار كرد: البته بخشی از این اعتبارات در قالب تسهیلات اشتغالزایی روستایی تعریف شده است و با نرخ سود 6 درصد به كشاورزان ارایه خواهد شد كه فرصت بسیار خوب و مناسبی برای توسعه مكانیزاسیون در مزارع و باغ ها محسوب می شود.
وی اضافه كرد: نوسازی ادوات كشاورزی را نیز كه بخشی از برنامه های ما در بخش توسعه مكانیزاسیون است را نیز با جدیت دنبال و پیگیری می كنیم.
رییس سازمان جهاد كشاورزی قزوین گفت: تسهیلات در نظر گرفته شده در اصل می تواند درآمد كشاورزان را افزایش دهد چرا كه این منابع صرف نوسازی دستگاه ها و افزودن ادوات جدید كشاورزی شده و تولید محصولات را به لحاظ كمی و كیفی افزایش می دهد.

**نقش مكانیزاسیون در كاهش ضایعات محصولات كشاورزی
مدیر امور زراعت سازمان جهاد كشاورزی قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: تقویت مكانیزاسیون در بخش كشاورزی و ورود دستگاه ها و ادوات جدید و مدرن بدون شك در كاهش ضایعات محصولات نقش مهمی ایفا می كند.
فرزاد خوش اخلاق گفت: هرساله بخش قابل توجهی از محصولات كشاورزی در كشور از جمله استان قزوین دچار تلفات می شوند كه اگر شاهد توسعه ضریب مكانیزاسیون باشیم این تلفات تا حد زیادی كاهش می یابند.
وی با بیان اینكه 75 دستگاه كمباین از داخل استان و 480 كمباین از سایر استان ها همه ساله در برداشت غلات در مزارع قزوین مشاركت دارند،افزود: در صورتی كه میزان ضایعات مربوط به هر كمباین زیر سه درصد باشد، این دستگاه برای برداشت از وضیت مناسبی برخوردار است.
مدیر امور زارعت سازمان جهاد كشاورزی قزوین با بیان اینكه برخی اوقات به میزان مصرف بذر در مزارع تلفات داریم كه رقم قابل توجهی است،گفت: در حال حاضر میانگین تلفات محصولات زراعی در استان 4.7 درصد از كل محصول می باشد كه این رقم در كشور 3.2 درصد است.
خوش اخلاق اظهار داشت: در سال های اخیر با تقویت مكانیزاسیون و اعتبارات خوبی كه دولت در این بخش در قالب تسهیلات برای كشاورزان فراهم كرده است، شاهد كاهش تلفات و ضایعات محصولات كشاورزی در استان بوده ایم.
وی با بیان اینكه اگر میزان تلفات در هر هكتار را به مجموع اراضی جمع بزنیم، عدد و رقم قابل توجهی بدست می آید،افزود: بنابراین نوسازی ادوات كشاورزی مانند كمباین ها با كاهش تلفات، در دراز مدت سود و منفعت خوبی برای كشاورزان به همراه خواهد داشت.

**ضریب مكانیزاسیون كشاورزی در قزوین 1.35 اسب بخار در هر هكتار
مدیر مكانیزاسیون سازمان جهاد كشاورزی قزوین نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در حال حاضر ضریب مكانیزاسیون كشاورزی در استان 1.35 اسب بخار در هر هكتار است كه طبق برنامه كشور این رقم باید به 2.1 اسب بخار افزایش یابد.
رفعت الله حمزه ای افزود: در حال حاضر تسهیلات خط 6 توسعه مكانیزاسیون در حال پرداخت است و با تحقق كامل آن شاهد بهبود ضریب نفوذ مكانیزاسیون در كشاورزی قزوین خواهیم بود.
استان قزوین دارای 489 هزار هكتار اراضی با قابلیت انجام فعالیت های كشاورزی است.
بخش كشاورزی در استان قزوین همچنین دارای 80 هزار بهره بردار است.
3013/6012
۰ نفر