معاون وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد:

جای خالی معاونت ابتدایی در تدوین برنامه های درسی

تهران- ایرنا- معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه جای خالی این معاونت در تدوین برنامه های درسی احساس می شود، گفت: با برگزاری جلسات هم اندیشی قرار است فصل جدیدی از مشارکت و همکاری نظام مند با سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در این رابطه تعریف شود.

رضوان حکیم زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا تعامل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با معاونت آموزش ابتدایی برای تدوین کتاب های درسی این دوره را ضروری دانست و افزود: معاونت آموزش ابتدایی که متولی دوره ابتدایی و پیش دبستانی در کشور است باید همکاری نزدیک و هم افزایی با سازمان پژوهش و همچنین دانشگاه فرهنگیان برای تهیه برنامه های درسی داشته باشد.
معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: این معاونت با توجه به اینکه با مدارس، دانش آموزان و معلمان در ارتباط است باید از ابتدای طراحی و آماده سازی برنامه های درسی در جریان امور باشد تا بتوان با در نظر گرفتن شرایط مدارس، دانش آموزان و عنصر زمان که بسیار مهم است برنامه های درسی را تهیه کرد.
حکیم زاده ادامه داد: این مهم مستلزم یک همکاری تعریف شده و نظام مند است به همین منظور معاونت آموزش ابتدایی برنامه ای تدوین کرده و از وزیر آموزش و پرورش درخواست شده با توجه اینکه مدارس و معلمان مجریان برنامه های درسی هستند و فقدان ارتباط بین این عناصر، انسجام امور را از بین می برد، شرایطی فراهم شود تا این معاونت نیز مشارکت بیشتری در تدوین برنامه های درسی داشته باشد.
وی با بیان اینکه این ایده با استقبال وزیر آموزش و پرورش و سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی همراه بوده است، اظهار داشت: همچنین پیشنهاد ما این است که دانشگاه فرهنگیان نیز در کنار سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در زمینه تهیه برنامه درسی قرار گیرد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: از آنجا که معلمان در این دانشگاه برای حضور در کلاس درس تربیت می شوند اگر بین سه بخش معاونت ابتدایی، سازمان پژوهش و دانشگاه فرهنگیان جدایی وجود داشته باشد هر بخش ممکن است بدون در نظر گرفتن الزامات و اقتضائات، کار خود را انجام دهد و این هم افزایی اتفاق نیافتد.
حکیم زاده با بیان اینکه این یک چالش بسیار جدی است، تصریح کرد: همین مساله درباره آموزش ضمن خدمت معلمان و آموزش آموزگاران بدو ورود به مدرسه نیز دیده می شود زیرا ممکن است تمامی انتظارات در این دوره ها برآورده نشود و معلمان دوره هایی را بگذرانند که برای تعلیم و تربیت و آموزش در دوره ابتدایی مفید نباشد.
به گفته وی به همین دلیل لازم است تا معاونت آموزش ابتدایی برنامه های خود را با همفکری مدیران و معلمان مدارس مشخص و نیازهای واقعی استخراج کند و در چارچوب سلایق حرفه ای برای آماده سازی و توانمندسازی معلمان برنامه ریزی شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که جای چه مواردی در کتاب های درسی دوره ابتدایی خالی است نیز گفت: شاید یکی از مهمترین مواردی که باید روی آن توجه جدی داشته باشیم توجه به عنصر زمان در طراحی آموزشی و تهیه برنامه های درسی است.
حکیم زاده ادامه داد: باید به این مساله توجه جدی شود که دانش آموزان را با چه شرایطی و چه مدت زمانی در مدارس در اختیار داریم و به صورت علمی و عملی تا چه اندازه می توانیم از دانش آموزان انتظار یادگیری عمیق داشته باشیم.
وی تاکید کرد: علاوه بر مهارت های پایه خواندن، نوشتن و حساب کردن که بسیار مورد تاکید است اما در دوره ابتدایی به عنوان دوره بنیادین تعلیم و تربیت، آماده کردن کودکان برای مهارت های اجتماعی و زندگی نیز امری مهم تلقی می شود چرا که بچه ها باید از همان ابتدا بیاموزند که چگونه می توانند تعامل خوب و مثبتی با دیگران داشته باشند، الگوی همکاری را یاد بگیرند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: اگر مسئولیت پذیری که لازمه ایفای نقش یک شهروند خوب در زندگی بزرگسالی است در دوران کودکی به آنها آموزش داده نشود از طریق برنامه های درسی در دوره های تحصیلی بالاتر نیز راه به جایی نخواهیم برد و صرفا شاهد برنامه های موازی هستیم که برای تکمیل چنین مهارت های مغفولی به مدارس تحمیل می شود.
حکیم زاده بیان داشت: اگر بتوانیم به صورت تلفیقی تمامی مهارت های مورد نیاز دوران کودکی از جمله پرورش خلاقیت، مهارت های ابراز وجود، اعتماد به نفس و مهارت های اجتماعی و زندگی را از طریق برنامه های درسی جلو بریم توفیق ما بیشتر خواهد بود.
علمی**1883** 1701

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال