تفاهم صدر و العامری طرح آمریكا برای عراق را خنثی كرد

بغداد– ایرنا – رئیس مركز مطالعات و تحقیقات استراتژیك هدف گفت كه اعلام ائتلاف میان سائرون (سید مقتدا صدر) و الفتح (هادی العامری) ضربه دردناكی به آمریكا وارد كرد زیرا آمریكا اخیرا سعی داشت از طریق ایجاد فتنه میان این دو ائتلاف جنگ داخلی براه بیاندازد.

به گزارش ایرنا، الكندی روز چهارشنبه در گفتگو با خبرگزاری المعلومه عراق گفت: آمریكا تلاش داشت كه از شك و تردید های مربوط به نتایج انتخابات به نفع خود استفاده كند و شروع به طراحی برای ایجاد یك جنگ داخلی میان احزاب اصلی شیعه به ویژه میان جناح های مقاومت اسلامی در ائتلاف های الفتح و جریان صدر كرد.
وی افزود كه اعلام ائتلاف میان الفتح و سائرون ضربه دردناكی به واشنگتن وارد و توطئه واشنگتن برای ایجاد جنگ داخلی را خنثی كرد.
الكندی در ادامه گفت: شب گذشته شاهد یك اقدام بزرگ سیاسی از سوی نیروهای ضد اشغالگری آمریكا در عراق بودیم و مقتدا صدر رهبر جریان صدر با هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح ائتلاف تشكیل داد و شیخ قیس الخزعلی دبیركل جنبش عصائب اهل الحق با نوری المالكی رئیس ائتلاف دولت قانون و سید عمار حكیم رئیس جریان حكمت ملی برای تشكیل فراكسیون بزرگ دیدار كرد.
الكندی توضیح داد كه روزهای آینده شاهد اعلام ائتلاف (فراكسیون) بزرگ پارلمانی میان نیروهای اعتدالی و مقاومت برای تشكیل دولت آینده خواهد بود، دولتی كه با اشغال عراق از سوی آمریكا كه با تامین مالی عربستان سعودی و امارات و برای اجرای طرح هایشان انجام شده است نیز مخالفت خواهد كرد.
وی تاكید كرد كه این ائتلاف همچنین بر سر حل مشكلات ناشی از اعتراض به نتایج انتخابات و شك و تردیدهای
پیرامون آن تفاهم خواهند كرد و این مشكلات را از طریق تن دادن به تصمیمات قضایی درخصوص بازشماری دستی آرا و پذیرش نتایج آن حل و فصل می كنند.
'سید مقتدا صدر' حامی ائتلاف 'سائرون' كه با 54 كرسی حائز رتبه نخست انتخابات پارلمانی اخیر عراق شد، سه شنبه شب اعلام كرد، بر سر تشكیل فراكسیونی بزرگتر با ائتلاف 'الفتح' به رهبری 'هادی العامری' به توافق رسیده است.
ائتلاف موسوم به 'الفتح با 47 كرسی پس از سائرون بیشترین آراء را در انتخابات 22 اردیبهشت ماه پارلمانی عراق كسب كرد.
وی این موضوع را در كنفرانس مطبوعاتی مشترك با العامری در نجف اشرف اعلام و درعین حال تاكید كرد این ائتلاف گامی تكمیلی برای ائتلاف پیشتر اعلام شده میان سائرون، حكمت (سید عمار حكیم) و الوطنیه (ایاد علاوی) است.
'احمد الاسدی' سخنگوی رسمی ائتلاف الفتح نیز اعلام كرد سائر ائتلاف های پیروز انتخابات عراق درصورت پایبندی به برنامه های آینده دولت ائتلافی می توانند به فراكسیون مشترك این ائتلاف با سائرون بپیوندند.
وی پیوستن دیگر گروه های پیروز انتخابات پارلمانی چون 'النصر' به ریاست حیدر العبادی، 'دولت قانون' به ریاست 'نوری المالكی' و دیگر گروه های 'كردی' را به این فراكسیون مشترك دور از انتظار ندانست و افزود: هدف ما تشكیل دولتی قوی است كه آرمان های مردم عراق را برآورده سازد.
درهمین حال به گزارش ایرنا، تشكیل این ائتلاف در شرایطی اعلام شد كه عراق پس از حادثه عمدی آتش زدن صندوق های رای در مركز الرصافه بغداد - در آستانه بازشماری دستی آرا- وارد بحران تازه انتخاباتی شده بود.
حزب دموكرات كردستان عراق و اتحادیه میهنی كردستان عراق دو حزب عمده كرد عراقی نیز ساعتی بعد در بیانیه ای مشترك از تشكیل ائتلاف بزرگتر میان ائتلاف های انتخاباتی سائرون و الفتح استقبال كردند.
باین دو حزب توافق یاد شده را 'گامی مثبت و آغازی مناسب برای نقش راه سیاسی عراق' در دوره پساانتخابات دانستند.
اعلام غیرمنتظره ائتلاف دو فهرست انتخابی پیروز انتخاب یعنی الفتح به رهبری هادی العامری و سائرون به پشتیانی سید مقتدا صدر، به اعتقاد كارشناسان به منزله نفس راحتی بود كه سینه ملتهب فضای سیاسی عراق كشید و آبی روی آتش این التهابات ریخت.
در همین حال جریان رسانه ای وابسته به سعودی در شبكه های اجتماعی از بامداد امروز چهارشنبه كه بانگ تشكیل ائتلاف راهبردی بین سائرون و الفتح در سطح رسانه های منطقه پیچید، به شدت به خشم آمده اند.
كاربرانی كه به نام سعودی ها در شبكه های اجتماعی حضور یافته، تا دیروز كه برای مقتدا صدر به به و چه چه می كردند بعد از اعلام ائتلاف او با الفتح، او را به باد بدترین انتقادات گرفته اند.
كاربران عراقی در مقابل از این ائتلاف استقبال كرده اند زیرا معتقدند از یكسو شبح احتمال درگیری داخلی میان شیعیان و تنش را از عراق دور كرد و دوم اینكه فضا را برای نفوذ سعودی ها به صحنه سیاسی عراق بست.
اما طرفداران محور مقاومت، تحقق این ائتلاف را پیروز مهم دیگری برای محور مقاومت در منطقه و شكست محور دوم شامل آمریكایی ها – سعودی ها و صهیونیست ها دانستند.
خاورم**ع ص**380**

سرخط اخبار جهان