۲۲ خرداد ۱۳۹۷، ۲۱:۰۷
کد خبر: 82941371
T T
۰ نفر

اردوغان: تركيه به كانون انرژي جهان تبديل شده است

۲۲ خرداد ۱۳۹۷، ۲۱:۰۷
کد خبر: 82941371
اردوغان: تركيه به كانون انرژي جهان تبديل شده است

آنكارا- ايرنا- رجب طيب اردوغان رييس جمهوري تركيه گفت كه با اجراي طرح هاي انرژي بزرگ از جمله پروژه انتقال گاز ترانس آناتولي(تاناپ)، به كانون انرژي جهان تبديل شده است.

به گزارش ايرنا، اردوغان روز سه شنبه در آيين بهره برداري از خط انتقال گاز تاناپ در استان اسكي شهير تركيه افزود: در پرتو اجراي اين پروژه، تركيه از يك كشور ترانزيت گاز به كشوري تبديل شده است كه جايگاه و نقشي حساس و ويژه از مرحله توليد تا مصرف نهايي انرژي دارد.
وي بيان كرد: پروژه تاناپ باعث ايجاد امنيت در بازار عرضه گاز و موجب رفاه و ثبات در تمام كشورهاي واقع در مسير اين پروژه از درياي خزر تا اروپا خواهد شد.
وي ادامه داد: با بهره برداري از اين پروژه، انرژي به جاي عامل تنش بودن، به موضوعي براي تقويت همكاري بيش از پيش تبديل شده است.
رئيس جمهوري تركيه اظهار كرد: تاناپ آخرين دستاورد چشم‌انداز مشترك ما و همچنين نويدبخش پروژه‌هاي جديدي است كه اجرا خواهيم كرد.
وي خط لوله انتقال گاز ترانس آناتولي(تاناپ) را جاده ابريشم انرژي خواند و گفت: ثبات اقتصادي و سياسي 16 سال اخير تركيه نقش مهمي در اجراي اين پروژه داشته است.
به گزارش ايرنا، پروژه خط لوله انتقال گاز ترانس آناتولي(تاناپ) موسوم به 'جاده ابريشم انرژي' با هدف انتقال گاز جمهوري آذربايجان به تركيه و اروپا امروز طي آييني با حضور پنج رييس جمهوري در استان اسكي شهير تركيه به بهره برداري رسيد.
اين طرح با حضور رجب طيب اردوغان، الهام علي اوف و گيورگي مارگ ولاشويلي رئيسان جمهوري تركيه، آذربايجان و گرجستان، وزراي انرژي برخي كشورها، مديران شركت هاي انرژي و مقامات بلندپايه كشورهاي شريك اين پروژه افتتاح شد.
در اين مراسم همچنين علاوه بر حميدرضا عراقي معاون وزير نفت و مديرعامل شركت ملي گاز ايران، الكساندر ووچيچ، پترو پروشنكو روساي جمهوري صربستان و اوكراين و نيز مصطفي آكينچي رييس بخش ترك نشين قبرس به عنوان مهمان حضور داشتند.
پروژه تاناپ از منطقه شاه دنيز 2 در نزديكي سواحل خزر شهر باكو پايتخت جمهوري آذربايجان آغاز شده و در ادامه با گذر از خاك گرجستان در خاك تركيه ادامه يافته و قرار است تا كشور ايتاليا ادامه يابد.
اين كريدور جديد انرژي بين قفقاز ـ آناتولي ـ اروپا با مشاركت 12 شركت و 6 كشور و با سرمايه گذاري 40 ميليارد دلاري احداث شده است.
پروژه انتقال گاز جمهوري آذربايجان به اروپا به ظرفيت 16 ميليارد متر مكعب شامل دو مرحله است كه مرحله اول آن موسوم به خط لوله انتقال گاز ترانس آناتولي(تاناپ) به ظرفيت اوليه انتقال 6 ميليارد متر مكعب گاز به بهره برداري رسيد.
مرحله دوم آن نيز كه ترانس آدرياتيك(تاپ) ناميده مي شود، به عنوان بخشي از دالان گازي جنوب، قرار است در اواخر سال 2019 ميلادي افتتاح شده و نخستين محموله گاز آذربايجان در اوايل سال 2020 ميلادي از طريق اين خط لوله به اروپا صادر شود كه ظرفيت سالانه آن در مرحله نخست 10 ميليارد متر مكعب خواهد بود.
اين خط لوله در خاك تركيه در دو نقطه اسكي شهير(مركز تركيه) و تراكيا(غرب تركيه) نقطه خروجي خواهد داشت كه منطقه خروجي گاز در اسكي شهير براي تامين گاز تركيه در نظر گرفته شده و نقطه خروجي در منطقه تراكيا(استان اديرنه شهر ايپسالا)، محل اتصال به ادامه طرح به سمت اروپا در خاك يونان خواهد بود.
طول اين خط انتقال گاز در مجموع يك هزار و 850 كيلومتر بوده و براي انتقال گاز از طريق آن، هفت ايستگاه تقويت فشار، چهار ايستگاه سنجش و 49 مخزن بزرگ پيش بيني شده و 19 كيلومتر از اين خط انتقال نيز از بستر درياي مرمره در غرب تركيه احداث خواهد شد.
اين خط انتقال گاز كه 'راه ابريشم انرژي' خوانده شده، بنا به اعلام كارشناسان، بزرگترين پروژه انتقال انرژي قرن نيز محسوب مي شود.
قرارداد طرح احداث خط لوله گاز ترانس آناتولي در سال 1391 امضا شد ولي عمليات اجرايي اين طرح مهم با مشاركت 51 درصدي جمهوري آذربايجان(شركت سوكار) 30 درصدي تركيه(بوتاش)، 12 درصدي شركت بريتيش پتروليوم و هفت درصدي شركت هاي ديگر از شهريور ماه سال 92 آغاز شد.
شركت دولتي سوكار جمهوري آذربايجان مجري اين طرح است و شركت دولتي خطوط لوله نفت و گاز تركيه(بوتاش) و شركت سهامي نفت تركيه(تي.پي.آ.او) شركاي سوكار در اجراي اين طرح هستند.
هدف از راه اندازي پروژه تاناپ، انتقال 6 ميليارد متر مكعب از گاز جمهوري آذربايجان به بازار داخلي تركيه و در ادامه صادرات 10 ميليارد متر مكعب گاز باقي مانده از مسير تركيه، يونان، آلباني و ايتاليا به بازار اروپاست.
پيش بيني مي شود ظرفيت پروژه تاناپ در سال 2023 به 24 ميليارد متر مكعب و در سال 2026 نيز به 31 ميليارد مترمكعب افزايش يابد.
به گزارش ايرنا، پس از توسعه فاز دوم ميدان گازي شاه دنيز جمهوري آذربايجان، دو هفته پيش دالان گازي جنوب در جمهوري آذربايجان افتتاح شد و با تكميل بازسازي خط لوله قفقاز جنوبي در خاك آذربايجان و گرجستان و افزايش ظرفيت انتقال آن، گاز صادراتي آذربايجان به خط لوله ترانس آناتولي(تاناپ) در خاك تركيه تزريق شد.
در اجراي طرح انتقال گاز جمهوري آذربايجان به اروپا در قالب طرح بزرگ 'دالان گازي جنوب' دو مرحله پروژه تعريف شده كه در مرحله اول آن موسوم به ترانس آناتولي(تاناپ)، شركتهاي تركيه اي يكهزار و 520 كيلومتر از مجموع 1850 كيلومتر از اين خط لوله را احداث كردند.
اين خط لوله گاز منطقه شاه دنيز 2 جمهوري آذربايجان را به تركيه منتقل كرده و در ادامه خط لوله تاناپ در مرز مشترك تركيه و يونان به خط لوله ترانس آدرياتيك (تاپ) متصل شده و گاز جمهوري آذربايجان را به اروپا منتقل خواهد كرد.
توافقنامه بين دولتي درباره اجراي طرح خط لوله گازي ترانس آدرياتيك (تاپ) در سال 2013 ميلادي ميان آلباني، ايتاليا و يونان امضا شده و با اجراي خط لوله اي به طول 878 كيلومتر قرار است در سال 2020 ميلادي مورد بهره برداري قرار گيرد.
منطقه شاه دنيز در 70 كيلومتري باكو در درياي خزر، با 1.2 تريليون متر مكعب ذخيره گاز اثبات شده، يكي از حوزه هاي بزرگ گازي جهان به شمار مي رود و تامين گاز اين خط لوله از اين مخزن انجام خواهد شد.
خاورم/1905

سرخط اخبار جهان