۲۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۲۸
کد خبر: 82939910
T T
۰ نفر
كاتالیست تزریقی لجن های نفتی در پالایشگاه كرمانشاه ساخته شد

كرمانشاه - ایرنا - رییس هیات مدیره شركت پالایش نفت كرمانشاه گفت: با ساخت انواع كاتالیست های تزریقی لجن های نفتی توسط این پالایشگاه، این مجموعه به عنوان تنها تولیدكننده این محصول در جهان شناخته شد.

روابط عمومی و امور بین الملل شركت پالایش نفت كرمانشاه روز دوشنبه به نقل از سهراب براندیشه افزود: صنایع نفت در دنیا روزانه بیش از 4.1 میلیون بشكه لجن های نفتی مخاطره آمیز برای محیط زیست تولید می كند.
وی گفت: علاوه بر این میلیون ها بشكه لجن نفتی بدون هیچ توجیه اقتصادی درون مخازن ذخیره موقت، گودال ها و حوضچه ها نگهداری می شود.
وی ادامه داد: همچنین لجن های نفتی در تمام محل های ذخیره نفت خام مانند مخازن ذخیره، ایستگاه های انتقال، كشتی های نفت كش، تانكرها و پالایشگاه ها تشكیل و مشكلات بسیاری را ایجاد می كند.
براندیشه یادآور شد: اكنون لجن های نفتی در تمام دنیا به 2 روش امحاء یا دفن در سایت های لندفیل و یا سوزاندن در كوره زباله سوز صورت می گیرد كه در هر 2حالت آلودگی زیست محیطی بسیاری به بار می آورد.
وی اظهار داشت: به عنوان مثال دفن این لجن ها در خاك، باعث نفوذ آلودگی های آن به لایه های زیرین آب ها و سفره های آبی زیرزمینی می شود كه هم برای كشاورزی و هم برای سلامتی بشر مخاطرات بسیاری را به همراه دارد.
رئیس هیات مدیره شركت پالایش نفت كرمانشاه در ادامه گفت: مدیریت بخش خصوصی پالایشگاه كرمانشاه موفق شده كه با جذب نخبگان برجسته كشور، روشی نوین و كاملا 'های تك' برای فرآوری لجن های نفتی ابداع كند كه این اقدام برای اولین بار است كه در سطح جهان انجام گرفته است.
وی خاطرنشان كرد: این گروه از مهندسان نخبه با آغوش باز توسط مدیریت پالایشگاه كرمانشاه پذیرفته شده و تمام امكانات و منابع مالی مورد نیاز در اختیار آنها قرار داده شد كه در نهایت پس از ماه ها مطالعات و انجام نمونه های آزمایشگاهی، موفق به ساخت و تولید انواع كاتالیست های نوین تزریقی لجن های نفتی در پالایشگاه كرمانشاه شدند.
وی گفت: انجام این مهم ضمن ایجاد ارزش افزوده برای پالایشگاه كرمانشاه موفقیتی كم نظیر در حفاظت از محیط زیست به شمار می آید.
محسن یوسفی فر مشاور پالایشگاه كرمانشاه در حوزه فناوری و مدیر تحقیقات فناوری دانشگاه كالیفرنیا و مجری این طرح نیز در این باره اظهار داشت: برای اولین بار در سطح دنیا است كه ما در شركت پالایش نفت كرمانشاه اقدام به تولید و ساخت انواع كاتالیست های نوین تزریقی لجن های نفتی كرده ایم.
وی افزود: لجن های نفتی از معضلات بسیار مهم زیست محیطی برای پالایشگاه ها و شركت های تولیدی محصولات نفتی در سراسر دنیاست و همیشه هزینه نگهداری بسیار زیادی برای آنها در جهت جلوگیری از آلودگی نفتی انجام می‌شود و از موارد بسیار حساس محیط زیستی به شمار می آید.
یوسفی فر اظهار داشت: بعد از سال ها كار تحقیقاتی توانستیم با ساخت كاتالیست های فوق پیشرفته نانومتری در جهت بازیافت لجن ها و برگشت به چرخه مصرف گامی مثبت برداریم كه این مهم در ایران با همكاری پالایشگاه كرمانشاه در حجم صنعتی عملیاتی شده است.
وی افزود: با این روش، بر مبنای كیفیت و شرایط نگهداری لجن ها تا 85 درصد آنها فرآوری و با پیوند مولكولی و تغییر ماهیت با مازوت (نفت كوره Fuel Oil) تركیب شده و تبدیل به مازوت با كیفیت بهتر می شود.
مشاور پالایشگاه كرمانشاه در حوزه فناوری تصریح كرد: صرفه اقتصادی، جلوگیری از جریمه های سنگین محیط زیست در جهت آلایندگی شدید محیطی، هزینه كم كاتالیست در جهت فرآوری لجن ها، سرعت بالا و ابزار ساده در جهت استفاده از كاتالیست ها، فراوری ضایعات به سوخت با ارزش، ساخت تاسیسات و اجرای پروژه در مدت زمانی كوتاه از جمله مزایای منحصر به فرد اجرای این پروژه است.
وی تاكید كرد: از آنجایی كه این پروژه به صورت انحصاری در اختیار ما و مجموعه پالایشگاه كرمانشاه است، هر كسی در هر نقطه دنیا كه بخواهد از این كاتالیست ها برای فرآوری لجن های نفتی اش استفاده كند می تواند آن را از پالایشگاه كرمانشاه تهیه كند.
یوسفی فر در پایان از همكاری و مساعدت مدیریت پالایشگاه كرمانشاه تقدیر كرد و عنوان داشت: انجام چنین پروژه هایی نیازمند نگاه رو به آینده مدیریت بخش خصوصی است كه این مهم در مجموعه پالایشگاه كرمانشاه به خوبی مشاهده می شود.
پالایشگاه كرمانشاه با بیش از 90 سال قدمت بعد از پالایشگاه آبادان قدیمی ترین پالایشگاه كشور است و پنج فرآورده اصلی پالایشگاه 20 هزار بشكه ای كرمانشاه شامل بنزین، نفت سفید، نفت كوره، نفتِ ‌گاز و گاز مایع است كه نیمی از سوخت استان را تامین می كند.
3033/8066
۰ نفر