۲۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۴۸
کد خبر: 82939732
T T
۰ نفر
اتحادیه اروپا برای ادامه فعالیت در ایران گامهای جدید برداشت

تهران - ایرنا - تارنمای اروپایی نیویوروپ نوشت: اتحادیه اروپا با به روزرسانی «قانون انسداد» و «مجوز وام خارجی»، سرمایه گذاری شركت هایش را در ایران حفظ می كند.

به گزارش ایرنا، تارنمای اروپایی نیویوروپ امروز (دوشنبه) در گزارشی افزود: اتحادیه اروپا به دنبال تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا درباره خروج یكجانبه از توافق هسته ای در ماه گذشته، گام هایی را برای حفاظت از فعالیت شركت هایش در ایران برداشته است.
كمیسیون اروپا نیز اعلام كرده نسخه به روز شده «قانون انسداد» و «مجوز وام خارجی» بانك سرمایه گذاری اروپا (EIB) را به تصویب رسانده است.
این اقدامِ كمیسیون، به دنبال نشست غیر رسمی این اتحادیه در صوفیه و بیانیه های این كمیسیون در تاریخ 18م مه (28م اردیبهشت) انجام شد.
كمیسیون اروپا در یك بیانیه مطبوعاتی اعلام كرد: هدف از این اقدامات كمك به حفظ منافع شركت های اتحادیه اروپا است و پایبندی این اتحادیه را به برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) را نشان می دهد.
كمیسیون اروپا در 6م ژوئن (16م خرداد) ضمن اعلام به روز رسانی قانون انسداد كه شركت‌های اتحادیه اروپا را از رعایت تحریم‌های آمریكا منع می‌كند، عنوان كرد كه مجوز وام خارجی بانك سرمایه گذاری اروپا را همه به روز می كند كه سازوكاری است كه مجوز فعالیت سرمایه گذاری در ایران را می دهد.
این كمیسیون در عین حال اعلام كرد كه مفهوم این امر الزام بانك سرمایه‌گذاری اروپا در حمایت مالی از طرح‌های اروپایی در ایران نیست و تصمیم گیری درباره این سرمایه گذاری ها برعهده هیات مدیره بانك سرمایه گذاری اروپاست.
كمیسیون اروپا همچنین اعلام كرده كه پارلمان اروپا و شورای اروپا بعد از تصویب به روزرسانی این قوانین در 6م ژوئن دو ماه فرصت دارند تا قبل از اجرایی شدن این قوانین مخالفت خود را اعلام كنند. در صورتی كه مخالفتی نباشد، به روزرسانی ها منتشر می شوند و تا ابتدای ماه اوت (اواسط مرداد) به اجرا در می آیند كه این تاریخ مصادف است با اجرای اولین بسته وضع دوباره تحریم های آمریكا علیه ایران.
كمیسیون اروپا اعلام كرده كه تا وقتی ایران به تعهدات خود پایبند باشد، كمیسیون اروپا هم به اجرای كامل و موثر برجام ادامه خواهد داد.
بر اساس گزارش روزنامه نیویورك تایمز، رهبران اتحادیه اروپا در 4م ژوئن (14م خرداد) با ارسال نامه ای به «استیو منوچین» وزیر خزانه داری (دارایی) و «مایك پمپئو» وزیر امور خارجه آمریكا بیان كردند كه «منافع امنیتی» اقتضا می كند كه شركت های اروپایی از وضع دوباره تحریم های آمریكا معاف شوند.
در این نامه كه به امضای وزیران امور خارجه و دارایی كشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان و «فدریكا موگرینی» مسئول اتحادیه اروپا رسیده است، آمده است: تحریم های ثانویه در وضع كنونی خود اتحادیه اروپا را از معافیت واقعی و معنادار از تحریم های آمریكا علیه ایران محروم می كند. ایران تهدید كرده بدون معافیت از تحریم ها از توافق خارج خواهد شد.
در این نامه تاكید شده كه برجام بهترین توافق موجود است و فعلا جایگزین معتبری ندارد.
اتحادیه اروپا با انتقاد از تصمیم ترامپ برای خروج از برجام تلاش كرده با همكاری وزارت امور خارجه آمریكا راه حلی را برای ادامه فعالیت شركت های اروپایی درایران بیابد.
نیویورپ در پایان گزارش خود نوشت: با اعلام تحریم های جدید آمریكا، توتال اعلام كرد كه دیگر نمی تواند به همكاری در پروژه طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی ادامه دهد و قبل از 4 نوامبر، زمان اجرایی شدن تحریم ها همه فعالیت های مربوطه را تعطیل می كند. این شركت ادامه همكاری خود را به معافیت این شركت توسط مقام های آمریكایی و حمایت مقامات فرانسه و اروپا منوط كرد.
اروپام**9158**1479
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد