۲۰ خرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۳۳
کد خبر: 82938913
T T
۰ نفر
500 كيلومتر مسير ترانزيتي نيمه نخست امسال تكميل مي شود

تهران- ايرنا- معاون شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور گفت: تكميل بيش از 500 كيلومتر راه اصلي و بزرگراه در دالان هاي ترانزيتي (كريدور) در دستور كار اين شركت قرار گرفته است.

به گزارش ايرنا از شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور، «محمدرضا كدخدا زاده» روز يكشنبه اظهار داشت: طبق برنامه ريزي اين مسيرها كه در 20 استان واقع هستند، در نيمه نخست امسال به بهره برداري مي رسند.
وي با بيان اينكه رويكردهاي اصلي در توسعه راه‌ها و بزرگراه‌ها توجه به تكميل كريدورهاي ترانزيتي كشور است، گفت: در نيمه نخست سال جاري حدود 70 كيلومتر راه و بزرگراه در كريدورهاي شماره يك و 10 به بهره‌برداري مي‌رسد.
وزارت راه و شهرسازي به منظور تسهيل ارتباطات ميان بخش هاي مختلف اقتصادي و گردشگري كشور ۱۰ كريدور را طراحي كرده تا مسيرهاي مختلف را به شكل بزرگراه به يكديگر متصل كند؛ كريدور شماره يك به طول 1920 كيلومتر از منطقه گواتر در جنوب شرقي ايران آغاز و پس از گذر از جاسك، بندرعباس، بندرلنگه و بندر بوشهر به هنديجان و بندر آبادان و خرمشهر منتهي مي شود.
دهمين كريدور به طول يك هزار و152 كيلومتر از ايواوغلي و سلماس در آذربايجان غربي آغاز مي شود و پس از گذر از تبريز، اروميه، مياندوآب، سنندج، كرمانشاه، خرم آباد و انديمشك به اهواز و در پايان به بندر امام خميني (ره) در استان خوزستان مي رسد؛ اين كريدور با عنوان دالان شمال به جنوب، 10 پايانه مرزي را به شبكه جاده اي متصل مي كند و يكي از مهم ترين مسيرهاي ترانزيتي كشور محسوب مي شود.
كدخدا زاده خاطرنشان كرد: در صورت تامين اعتبار مورد نياز و مساعد بودن شرايط جوي، طول اين راه ها تا پايان سال دو برابر مي شود و شاهد تكميل بيش از 140 كيلومتر راه و بزرگراه در كريدورهاي يادشده خواهيم بود.
وي تاكيد كرد: بخشي از پروژه‌هاي در حال احداث در استان‌ هاي هرمزگان و خوزستان واقع شده كه شامل بخشي از بزرگراه شيراز - فسا - داراب - كهگم در استان هرمزگان و بهسازي راه هاي اصلي اهواز - رامهرمز - بهبهان، ماهشهر - هنديجان - ديلم و دارخوين - شادگان - خوردورق، ايذه - باغملك - هفتگل - نمره يك و كنارگذرهاي شوشتر و دزفول در استان خوزستان است كه قسمتي از آنها نيز تا پايان شهريور به بهره‌برداري مي‌رسد.
كدخدا زاده بهره‌برداري قسمتي از بزرگراه همدان - بيجار به طول 37 كيلومتر و بخشي از بزرگراه مياندوآب - كرمانشاه را از ديگر برنامه‌هاي نيمه اول سالجاري دانست و افزود: بهره‌برداري از اين راه‌ها علاوه بر افزايش ايمني و كاهش ترافيك موجب رونق ترانزيت، توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي در اين استان‌‌ها مي‌شود.
معاون ساخت و توسعه راهها در ادامه اولويت توسعه راهها را با تاكيد بر مناطق كمتر توسعه يافته و تكميل پروژه‌‌ها با پيشرفت فيزيكي بالا عنوان كرد و گفت: تكميل پروژه‌هايي كه به نوعي گلوگاه ترافيكي منطقه محسوب مي‌شود و پروژه‌هايي كه نقش مهمي در ايمني بيشتر مسير، تسريع در حمل و نقل، موثر در گردشگري زيارتي و سياحتي و توسعه استان‌هاي همجوار دارند، در اولويت‌هاي بعدي قرار دارند.
وي اظهار داشت: بزرگراه چالوس - محمود‌آباد - آمل و آزادشهر- بجنورد، كنارگذر اسدآباد، راه هاي اصلي حميل - كرمانشاه، اردكان - چوپانان، باند دوم دامنه - خوانسار- گلپايگان - خمين از ديگر پروژه‌هايي است كه به بهره‌برداري مي‌رسد.
به گزارش ايرنا، اكنون طول راه هاي كشور به بيش از 210 هزار كيلومتر رسيده است كه 2500 كيلومتر آن را آزادراه و 15 هزار كيلومتر آن را بزرگراه تشكيل مي دهد و دولت سعي دارد در پايان برنامه ششم توسعه طول آزادراه هاي كشور به 7500 كيلومتر برسد.
اقتصام**1108*2025
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد