۲۰ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۵۰
کد خبر: 82938485
T T
۰ نفر
تصویب لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم به صلاح كشور است

تهران - ایرنا - معاون سیاسی وزرات امور خارجه روز یكشنبه در دفاع از لایحه الحاق ایران به كنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم گفت : از نظر ما و دستگاه های امنیتی تهدیدات این كنوانسیون پوشش داده شد و صلاح كشور در تصویب این لایحه است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، سیدعباس عراقچی روزیكشنبه در دفاع از لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به كنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم گفت: خدا را شاهد می گیرم كه در این ماه مبارك رمضان با زبان روزه ، جز چیزی را كه حق و در جهت منافع ایران باشد ، بیان نكنم.
وی اظهار داشت: این لایحه یكی از ابزارهای بین المللی برای مبارزه با تروریسم است، ایران از دو منظر با موضوع تروریسم مورد تهدید واقع می شود، یكی تروریسم بین المللی است كه علیه خود ماست و ما قربانی تروریسم هستیم و دوم سوء استفاده ای كه كشورهای غربی از مفهوم تروریسم انجام می دهند و با این سوء استفاده محور مقاومت و جنبش های آزادی بخش به ویژه جنبش های مقاومت علیه رژیم صهیونیستی را قصد دارند هدف قرار گیرند.
وی ادامه داد: ما باید با هر دو این تهدیدات مقابله كنیم، ما با دو تهدید مواجه هستیم یكی تهدید خود تروریسم كه تروریسم بین المللی و تروریسم تكفیری است كه از نظر سازمان و جامعه بین الملل هم اكنون چهار گروه داعش، القاعده، طالبان و النصره به عنوان گروه های تروریستی شناخته می شوند.
عراقچی افزود: ما قربانی این گروه های تروریستی هستیم همین مجلس یكسال پیش در چنین روزهایی قربانی تروریسم داعش بوده ما باید با این تروریسم مبارزه كنیم كما این كه در سوریه و جاهای دیگر مبارزه می كنیم و به خاطرش خون داده ایم.
وی تاكید كرد: این تروریسم یك تروریسم بین المللی است بدون همكاری های بین المللی و پیوستن به كنوانسیون های بین المللی مقابله با آن به خصوص خشكاندن ریشه های مالی غیرممكن است ما درحالی كه در سوریه جوانانمان برای مقابله با تروریسم خون می دهند در داخل كشور برخی از حفره ها در شبكه های بانكی و نقاط ضعف وجود دارد كه متاسفانه به گروه های تروریستی و قاچاق موادمخدر كمك می كند.
عراقچی اضافه كرد: همه همسایگان ما وارد این شبكه همكاری ها شده اند. روسیه عراق و سوریه به این كنوانسیون پیوسته اند برای این كه ما بتوانیم در قالب یك مشاركت بین المللی با داعش مقابله كنیم.
وی اظهار داشت: اما تهدید دوم این است كه كشورهای غربی از این موضوع سوءاستفاده كنند و گروه های مقاومت را تروریست بنامند، ما برای مقابله با این تهدید هم همه گونه اندیشیده ایم. شاید بیشتر از دو سال است كه درمورد این تهدید كنوانسیون در حال بحث هستیم.
معاون سیاسی وزیر امور خا رجه گفت: تمام ارگان های امنیتی كشور، وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه و شورای عالی امنیت ملی، وزارت امور خارجه و همه دستگاه ها بیش از دو سال است كه در این موضوع كار كارشناسی می كنند. من هیچ لایحه ای ندیدم كه این قدر كار كارشناسی در مورد آن شده باشد.
عراقچی اظهار داشت: نهایتا شورای عالی امنیت ملی كشور به عنوان مرجع امنیتی كشور گواهی داده كه با حق شرط ها و تحفظ هایی كه گذاشتیم هیچ تهدیدی متوجه كشور نخواهد شد، دكتر شمخانی در جلسه ای كه در مجلس حضور داشتند این موضوع را به صراحت بیان كردند.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه ادامه داد: تمام حفره های موجود در این كنوانسیون و نقاط ضعف احتمالی كه باعث سوء استفاده شود دیده و حق شرط هایی نیز در نظر گرفته شد كه در بیانیه تفسیری ایران تمام این نقاط ضعف پوشش داده می شود.
وی تصریح كرد: با اطمینان خاطر بیان می كنم كه درباره همه این سوء استفاده های امنیتی تدابیر لازم اندیشیده شد. دوستان ! ما نباید از هم اكنون بگوییم كه این ها گروه های مقاومت را تروریست تلقی می كنند. از نظر جامعه بین الملل فقط آن چهار گروهی كه ذكر شده تروریست هستند. از ترس این كه نكند در آینده مثلا یك گروهی مثل حزب الله را وارد گروه های تروریستی كنند الان به خودمان فشار وارد نكنیم.
عراقچی گفت: الان ما فشارهایی را تحمیل می كنیم، كشورهای دیگر می گویند ایران مدافع تروریسم است چون به این كنوانسیون نپیوسته است، فشارهای مختلف را الان به خودمان تحمیل می كنیم از ترس این كه در آینده ممكن است حزب الله را در گروه تروریستی قرار دهند. اگر در آینده این كار را كردند همان موقع برخورد می كنیم.
وی ادامه داد:در این كنوانسیون راه خروج پیش بینی شده است، هر لحظه كه احساس كنیم منافع كشور و مقاومت در خطر قرار دارد به راحتی از آن خارج می شویم. حق حاكمیتی جمهوری اسلامی ایران را هیچ قدرتی در دنیا نمی تواند زیر سوال ببرد. ما خود این حق حاكمیتی را داریم. هر لحظه احساس كنیم این كنوانسیون ضرری برای كشور دارد از آن خارج می شویم . چرا الان باید به خودمان خسارت بزنیم.
وی گفت: ما معتقدیم هم اكنون صلاح كشور در این است كه نباید خود با دست خویش تحریم جدید علیه خودمان ایجاد كنیم، اگر به این كنوانسیون ها نپیوندیم و وارد مبارزه جدی با تروریسم نشویم تحریم های جدید علیه ما ایجاد می كنند.
عراقچی اظهار داشت: كنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم از نظر ما و از نظر تمام دستگاه های امنیتی تهدیداتش پوشش داده شده است و هر لحظه احساس تهدید كنیم از آن خارج می شویم راه خروج در آن پیش بینی شده است.
سیام**9121**1058
۰ نفر