بایدها و نبایدها برای کاهش استرس کنکور

تهران- ایرنا- دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی در اشاره به اهمیت کنترل استرس و اضطراب کنکور گفت: راهکارهایی اصولی در قالب باید و نبایدها برای کنترل استرس وجود دارد که رعایت آنها از سوی دانش آموزان، والدین، معلمان و مشاوران مدارس، تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، برخی استرس های مرتبط با کنکور عادی و طبیعی است، اما زمانی که از استرس کنکور صحبت به میان می آید، اساسا منظور یک موضوع عادی و طبیعی نیست، بلکه وضعیتی غیرعادی است که باید آن را برطرف کرد.
استرس غیرطبیعی بی تردید در عملکرد افراد تاثیر منفی به جای می گذارد و استرس غیرعادی کنکور هم از این قائده مستثنی نیست، اما دانش آموزان باید با راهکارهای اصولی، آن را کنترل کنند تا بتوانند بهترین نتیجه را از این رویداد مهم و سرنوشت ساز به دست آورند.
میزان استرس دانش آموزان در روزهای منتهی به برگزاری امتحان کنکور بیشتر می شود که اگر این مشکل کنترل نشود، می تواند تبعات جبران ناپذیری را برای آنان در پی داشته باشد.
جلیل فتح آبادی دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: کنترل نکردن استرس و اضطراب ناشی از کنکور، ضمن هدر دادن زحمات و تلاش های دانش آموزان، می تواند مشکلاتی را برای آنان به وجود آورد.

**والدین آرامش مصنوعی بر فضای خانه حکمفرما نکنند
وی با اشاره به اینکه ایجاد آرامش مصنوعی در خانه، سبب استرس در دانش آموزان می شود، گفت: والدین در ظاهر فکر می کنند که با این کار، شرایط را برای مطالعه بهتر فرزندان خود مهیا می کنند، اما در واقع، خوراک فکری برای اندیشناک شدن یا اهمیت بیش از حد دادن به کنکور و مسائل آن را برای فرزندان خود فراهم می آورند که وضعیت مفیدی برای آنان نیست.
فتح آبادی ادامه داد: والدین باید برنامه عادی روزانه را ادامه دهند و روند معمولی زندگی خود را طی کنند و در کنار آن، شرایط مناسب را برای مطالعه مطلوب فرزند خود فراهم آورند تا آنان بهترین بهره وری را داشته باشند.
وی اظهار داشت: زمانی که والدین برنامه های خود محدود می کنند، ناخواسته اهمیت کنکور را به فرزند خود یادآور می شوند و این موضوع، می تواند استرس بالایی را به آنان القاء کند.
وی تاکید کرد: والدین از توصیه های مستقیم در این زمینه به فرزند اجتناب کنند و بهتر است حتی توصیه های مثبت و سازنده هم در این زمینه نداشته باشند، چرا که این موضوعات می تواند سرنخ هایی برای یادآوری اهمیت کنکور باشد.
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه شهیدبهشتی افزود: این موضوع به این معنا نیست که اگر برنامه های عادی آنان دارای عیب است، آن را اصلاح نکنند. بطور مثال اگر والدین تا دیروقت مشغول مشاهده برنامه های تلویزیون هستند و فضای خانه هم کوچک است، به احتمال فراوان به مطالعه فرزند خود لطمه می زند در حالی که باید با فرزند خود همنوایی داشته باشند.
فتح آبادی به معلمان و مشاوران هم توصیه کرد که در روزهای منتهی به زمان برگزاری کنکور، توصیه های مستقیم چندانی به دانش آموزان نداشته باشند و اگردر این ایام با آنان روبرو شدند، در مورد کنکور صحبت نشود بلکه در خصوص موضوعات عادی و طبیعی زندگی و یا محیط درس با آنان به تبادل نظر بپردازند.

**همه مطالب فراگرفته شده یکباره در ذهن دانش آموزان حاضر نمی شود
وی با اشاره به اینکه سوالات آنی نباید دانش آموزان را دستپارچه و نگران کند، گفت: پاسخ برخی از سوالات در همان لحظه در ذهن دانش آموزان نیست، این موضوع طبیعی است و قرار نیست دانش آموزان همه مطالب فراگرفته را به یکباره در ذهن خود حاضر کنند اما معمولا در امتحان کنکور، پاسخ ها به ذهن آنان می رسد.
فتح آبادی گفت: حجم زیادی از مطالب مربوط به دروس مختلف به یکباره به ذهن دانش آموزان نمی آید و آنان نباید دغدغه این موضوع را داشته باشند.
وی افزود: دانش آموزان در روزهای منتهی به کنکور، احساس می کنند که خالی از ذهن هستند و تصور می کنند که پاسخ پرسش ها در حافظه شان وجود ندارد و انگار هیچ چیزی نمی دانند که این احساس غلط است.
فتح آبادی افزود: آنان با مشاهده سوالات در جلسه امتحان، پاسخ ها را هم به یاد می آورند، اما الان قرار نیست همه چیز را یکباره و در یک زمان در ذهن شان حاضر داشته باشند.

** روزهای منتهی به کنکور، زمان سروکله زدن با همکلاس های بدبین نیست
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به این که صحبت کردن با افراد بدبین می تواند زمینه ساز استرس در دانش آموزان باشد، گفت: روزهای منتهی به کنکور، زمان مناسب برای سروکله زدن با همکلاسی های بدبین و خرده گیر نیست.
فتح آبادی افزود: این مصاحبت ممکن است به صورت یک گفتگوی تلفنی باشد ولی ذهن فرد را مشوش و درگیر کرده و می تواند استرس در دانش آموز ایجاد کند.
وی اظهار داشت: برخی از همکلاسی ها از مطالب کمتر خوانده شده از دیگران می پرسند و این موضوع را بزرگ نمایی و برجسته می کنند که باید از صحبت کردن با این افراد به شدت اجتناب کرد.
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی همچنین تاکید کرد که دانش آموزان در این ایام باید از مصاحبت با افرادی هم که کنجکاوی بی مورد و سوالات بی اساس می پرسند، به شدت پرهیز کنند.

** کنکوری ها استراحت، خواب و ورزش را کم ارزش ندانند
وی افزود: اشتباه رایج در افرادی که آماده کنکور می شوند، این است که احساس می کنند به دلیل کمبود وقت باید از استراحت و خواب، تفریح و ورزش های خود بزنند یا آنها را کم ارزش می شمارند که این باور غلط است .
فتح آبادی به کنکوری ها اطمینان داد پرداختن به این موضوعات در حد فاصل زمان های مطالعه به معنی از دست دادن وقت نیست، بلکه این موضوع صرفه جویی در وقت است.
وی گفت: دانش آموز هر اندازه از خواب، استراحت و ورزش های سبک خود کم کند، همان اندازه توانایی ها و کارکردهای شناختی اش مانند حافظه، توجه و عملکردهای اجرایی مغز کاهش پیدا می کند که این موضوع به ضرر یک داوطلب کنکور است.

**دانش آموزان مضطرب، کنکور را شبیه سازی کنند
فتح آبادی افزود: به دانش آموزانی که در یک امتحان مهم و سرنوشت ساز قبلی خود دچار اضطراب بودند، توصیه می شود که شرایط کنکور را برای خود شبیه سازی کنند تا از استرس آنها کاسته شود.
وی با اشاره به این که بهتر است محیط حتی الامکان شبیه شرایط امتحان کنکور باشد، گفت: این موضوع برای دانش آموزانی که قبلا استرس و اضطراب داشته اند، می تواند راهکاری برای کنترل باشد.
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی افزود: این افراد بهتر است در یک محیط شبیه سازی شده با کنکور به سوالات کنکور سال های قبل پاسخ دهند تا ضمن کنترل اضطراب، میزان آمادگی خود را هم ارزیابی کنند.
وی گفت: برخی اوقات همکاران ما توصیه می کنند که غذای خاصی برای کاهش استرس مفید است یا برای رفع آن از خوردن غذایی خودداری کنند، به نظر می رسد این موضوع تاثیر چندانی در رفع استرس ندارد و در برخی موارد مشکلاتی هم می تواند برای دانش آموزان ایجاد کند.
فتح آبادی با اشاره به اینکه یادآوری عوامل استرس زا ، استرس در افراد ایجاد می کند، گفت: اضطراب بیشتر به دلیل فکر کردن به عامل استرس زا ایجاد می شود تا از یک عامل واقعی بیرونی.
وی اظهار داشت: حتی یک برنامه غذایی خوب که اهمیت کنکور را به ذهن متبادر سازد، می تواند برای دانش آموز استرس زا باشد.

** برای کاهش استرس دانش آموزان به هیچ وجه دارو تجویز نشود
فتح آبادی افزود: مصرف داروهای آرام بخش برای کاهش استرس توصیه ای است که گاه و بی گاه از سوی افراد به دانش آموزان می شود، اما به هیچ وجه برای آرام یا هوشیار شدن آنان، نباید دارویی تجویز شود.
وی با اشاره به اینکه دارو برای کاهش استرس دانش آموز فایده ای ندارد، اظهار داشت: اگر فردی مهارت های کنترل استرس را در طول زندگی نیاموخته باشد، مصرف این داروها علاوه بر اینکه مشکلی را رفع نمی کند، بلکه زمینه افزایش استرس را فراهم می آورد.
فتح آبادی ادامه داد: درمان های دارویی به هیج وجه برای کاهش استرس و اضطراب ناشی از کنکور، مفید نیست، بلکه می تواند آسیب های جدی به این افراد وارد آورد.
وی افزود: حتی افرادی که زمینه های خانوادگی استرس یا اضطراب دارند، برای رفع علائم جسمانی استرس یا اضطراب، نباید به سراغ درمان های طبی بروند.
فتح آبادی با اشاره به اینکه علائم جسمی اضطراب مانند شکم درد و سردرد در برخی افراد بروز پیدا می کند، افزود: راهکار رفع علائم جسمانی استرس مانند درد در ناحیه شکم، سردردها، تهوع و خالی شدن از انرژی، مراجعه به پزشک متخصص نیست، این افراد با روش های ساده مانند پیاده روی آرام، می توانند علائم جسمی خود را کاهش دهند.
علمی ** 1201 **2017

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال