۱۳ خرداد ۱۳۹۷، ۲۲:۲۱
کد خبر: 82934141
T T
۰ نفر
دولت با تغییر ساعات كار تابستانی برخی استان ها موافقت كرد

تهران - ایرنا - هیات دولت در نشست عصر یكشنبه خود به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دكتر حسن روحانی رئیس جمهوری، با پیشنهاد وزارت نیرو برای تغییر ساعات كار ادارات و دستگاه های دولتی، بانك ها، شهرداری ها و سایر مؤسسات عمومی غیردولتی در برخی استان های كشور موافقت كرد.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، در این جلسه به استانداران در تمامی شهرهای استان های هرمزگان، خوزستان، بوشهر و سیستان و بلوچستان و نیز شهرستان های استان های دیگر كه دمای بالاتر از 45 درجه دارند، اجازه داده شد بنا بر تشخیص شركت های توزیع نیروی برق و با هدف بهینه سازی در مصرف انرژی، ساعات شروع و پایان كار ادارات و دستگاه های مشمول را به 6 و 30دقیقه صبح تا 13و 30دقیقه تغییر دهند.
همچنین كلیه دستگاه های اجرایی مكلف شدند در فصل تابستان به نحوی در مصرف انرژی برق مدیریت كنند كه مصرف آنها نسبت به مدت مشابه در سال قبل حداقل 10 درصد كاهش یابد.
هیات وزیران همچنین كلیه دستگاه های مذكور را ملزم كرد نسبت به مواردی از قبیل خاموش كردن سیستم های سرمایشی و روشنایی غیرضروری پس از پایان وقت اداری، استفاده از حداقل انرژی الكتریكی برای روشنایی در روز و تنظیم دمای محیط كار روی حداقل 25 درجه سانتیگراد و استفاده از مولدهای اضطراری برای تولید برق در ماه های تیر و مرداد از ساعت 12:00 الی 18:00 اقدام نمایند.
همچنین كلیه واحدهای صنعتی و كشاورزی كه دارای مولد برق بیش از 100 كیلووات هستند، موظف شدند طی ماه های تیر و مرداد بین ساعات 12:00 تا 16:00 جهت تأمین كل و یا بخشی از برق مورد نیاز از ظرفیت های نیروگاهی خود استفاده كنند و وزارت نفت نیز موظف به تأمین سوخت گاز و یا نفت گاز مورد نیاز برابر قیمت های بخش صنعت است.

** درخواست دولت از مجلس برای اولویت بررسی لایحه حمایت از كودكان و نوجوانان
هیات وزیران در ادامه جلسه، از مجلس شورای اسلامی خواست با اولویت نسبت به بررسی لایحه حمایت از كودكان و نوجوانان اقدام نمایند.
دولت همچنین ضمن اعلام نظر درخصوص تعدادی از طرح های نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نماینده خود را جهت پیگیری موضوع تعیین كرد.

** بررسی تعدادی از آیین نامه های اجرایی قوانین بودجه سال 97 كل كشور و احكام دائمی برنامه های توسعه
هیات دولت همچنین تعدادی از آیین نامه های اجرایی مربوط به قانون بودجه سال 1397 كل كشور و قانون احكام دائمی برنامه های توسعه كشور را بررسی كرده و به تصویب رساند.
براساس یكی از آیین نامه های اجرایی قانون بودجه سال 1397 كل كشور در خصوص مشاركت بخش خصوصی در اجرای طرح ها و پروژه های جدید، نیمه تمام، تكمیل شده و در حال بهره برداری، سازمان برنامه و بودجه كشور موظف شد با در نظر گرفتن اولویت بخشی، سهم و سقف منابع قابل استفاده و توزیع بین دستگاه های اجرایی را براساس سقف تعیین شده در قوانین و مقررات، برای پیشبرد طرح های مشاركتی به تفكیك استان ها و پروژه های ملی تعیین كند.
همچنین به منظور شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی، دستگاه اجرایی متقاضی استفاده از تسهیلات مكلف است حداكثر یك ماه بعد از ابلاغ این آیین‌نامه، اطلاعات و اسناد اولیه طرح‌ها و پروژه‌های مورد نظر را در «سامانه بازار الكترونیكی طرح‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری زیرساختی» سازمان بارگذاری و منتشر كرده و اطلاعات مربوطه را طی فرآیند اجرایی بروز رسانی نماید.
حق بیمه كاركنان شاغل در دوران ساخت قرارداد مشاركت معادل (6/6) درصد و همانند قرادادهای پیمانكاران طرح های عمرانی دولت خواهد بود.
دولت، سازمان برنامه و بودجه را نیز موظف كرد هرگونه تهیه، تغییر، تفسیر و رفع ابهام مقررات یا تبیین قوانین را در بازار الكترونیكی طرح های عمرانی و سرمایه گذاری های زیرساختی منتشر نموده و هرگونه حذف و تغییر اطلاعات در این بازار باید قابل مشاهده و پیگیری بعدی باشد.
دولت همچنین به موجب آیین نامه اجرایی دیگری از قانون بودجه سال 1397 كل كشور، مصوب كرد به منظور حمایت از سرمایه‌گذاری در توسعه و ارتقای كاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات كشور، ایجاد اپراتورهای ارایه كننده خدمات الكترونیكی در كلیه بخش‌ها و حمایت از طرح ها و پروژه های توسعه‌ای اشتغال آفرین و یا صادرات كالا در این بخش، اعتبارات لازم به صورت تسهیلات و یارانه سود اختصاص یابد.
اقساط (اصل و سود) وصولی بانك عامل بابت بازپرداخت تسهیلات موضوع این آیین نامه به حسابی كه توسط واگذارنده اعتبار اعلام می شود واریز می گردد تا به انضمام مانده اعتبار، مجدداً در اهداف موضوع این آیین نامه مورد استفاده قرار گیرد.
همچنین واگذارنده اعتبار و بانك عامل موظفند حساب های مربوط به وجوه اداره شده را در قالب سامانه بر خط به صورتی نگهداری و ارایه نمایند كه در هر زمان اطلاعات مربوط به مصرف آن به تفكیك طرح ها، اصل و سود تسهیلات اعطایی و اقساط معوق و میزان وجوه اداره شده و مانده اعتبارات قابل تحصیل باشند.
هیات وزیران در اجرای آیین نامه دیگری از قانون بودجه سال 1397 كل كشور، وزارت نفت را مكلف كرد از طریق شركت‌های تابعه نسبت به تأمین سوخت كمكی گاز مورد نیاز نیروگاه‌های تبدیل پسماند به انرژی به منظور جبران ارزش حرارتی تا متوسط آن در استان‌های كشور به میزان 200 میلیون متر مكعب و به ارزش 200 میلیارد ریال با تعرفه نیروگاه‌های حرارتی اقدام كند.
حداكثر گاز كمكی مورد نیاز برای امحای هر تن پسماند در روش‌های تولید برق موضوع این آیین‌‍‌نامه شامل زباله سوز، گازی سازی و آتش كا‌فت، در مناطق شمالی كشور 100 متر مكعب و در سایر مناطق كشور 80 متر مكعب می‌باشد.
نیروگاه‌های تبدیل پسماند به انرژی نیز مكلفند استانداردهای روز مورد تأیید سازمان حفاظت محیط زیست مرتبط با آلایندگی تأسیسات تبدیل پسماند به انرژی را رعایت كنند.
براساس آیین نامه اجرایی یكی از مواد قانون احكام دائمی برنامه های توسعه كشور موضوع تأمین منابع لازم برای انجام هزینه های مدیریت سوخت مصرف شده و پسماندهای حاصل از فعالیت، برچینش و حوادث اضطراری در تأسیسات هسته ای، دولت به شركت مادر تخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران اجازه داد هرساله تا 4 درصد از درآمد وصولی حاصل از فروش برق نیروگاه های هسته ای را با موافقت رییس سازمان انرژی اتمی، مستقیماً به حساب تمركز وجوه شركت نزد خزانه داری كل كشور به عنوان حساب اندوخته احتیاطی، منظور كند و مبالغ یاد شده جزو درآمد شركت محسوب نشده و هزینه های عملیاتی و جاری از محل اندوخته مزبور كسر گردد.

** موافقت دولت با اصلاح مبلغ حداقل حقوق كاركنان دولت در سال 97
هیات وزیران با توجه به استفساریه مجلس شورای اسلامی درخصوص تصویب نامه مربوط به تعیین حداقل حقوق كاركنان دولت در سال 1397، با اصلاح این مبلغ از 12 میلیون ریال به 12 میلیون و 420 هزار ریال موافقت كرد.

** اختصاص 1700 میلیارد ریال اعتبار و تسهیلات بانكی به مناطق خسارت دیده از حوادث غیرمترقبه
با تصویب دولت، مبلغ یك هزار و 560 میلیارد ریال اعتبار و 140 میلیارد ریال تسهیلات بانكی به منظور جبران خسارت و بازسازی مناطق خسارت دیده از حوادث غیرمترقبه اختصاص یافت.
شبس ** 9386 *1613*

سرخط اخبار سیاست