۸ خرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۲۷
کد خبر: 82929563
T T
۰ نفر
احتمال كاهش نرخ سود بانكی در سال 97 اندك است

تهران- ایرنا- مركز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با تحلیل وضعیت نرخ تورم در سالی كه گذشت، پیش بینی كرد با توجه به تحولات اخیر بازار ارز انتظار تلاش موثر بانك مركزی برای كاهش نرخ سود در ماه های ابتدایی امسال وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، كارشناسان این مركز در گزارش خود تاكید كردند: در ماه های ابتدایی امسال نرخ تورم به دلیل افزایش نرخ ارز و به دنبال آن شاخص قیمت كالاهای وارداتی افزایش محدود خواهد داشت زیرا براساس پیش بینی ها هرچند نرخ ارز افزایش یافته و قیمت كالاهای وارداتی را افزایش خواهد داد اما شاهص قیمت جهانی این كالاها روند كاهش خواهد داشت.
با این حال به اعتقاد كارشناسان این مركز تحقیقاتی، با توجه به نوسانات اخیر نرخ ارز و تاثیر بر قیمت تولیدكننده، انتظار افزایش شاخص قیمت تولیدكننده و به تبع آن شاخص قیمت مصرف كننده در ماههای آتی وجود دارد.
مركز پژوهش های مجلس مهمترین عامل اثرگذار بر نرخ تورم را «نرخ سود بانكی» ارزیابی كرد و نوشت: اگر بانك مركزی هدف كاهش نرخ سود بانكی را پیگیری كند، می توان انتظار افزایش تورم از این منظر را داشت، اما با توجه به تحولات اخیر در بازار ارز، انتظار تلاش موثری از سوی این نهاد برای كاهش نرخ سود در ماه های ابتدایی سال وجود ندارد.
با این اوصاف به نظر می رسد تاثیر افزایشی تورم در بهار امسال ناشی از افزایش شاخص قیمت تولیدكننده به واسطه افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت كالاهای واسطه ای وارداتی، كسری بودجه، روند افزایشی نقدینگی و احتمال بازگشت و افزایش برخی تحریم ها باشد.
با این حال كاهش قابل توجه قیمت كالاهای جهانی و به دنبال آن كاهش شاخص قیمت دلاری كالاهای وارداتی و بالا بودن نرخ سود بانكی در جهت كاهش نرخ تورم عمل خواهند كرد و بنابراین تصمیم سیاستگذار پولی در افزایش نرخ سود در پایان امسال بار دیگر می تواند به عنوان مانعی در برابر سرریز كردن آثار تورمی رشد نقدینگی گسترده در سال های گذشته عمل كند.
البته به اعتقاد كارشناسان، سیاست بالا بودن نرخ سود بانكی منجر به افزایش نرخ رشد نقدینگی از محل خلق پول برای پرداخت سود سپرده ها خواهد شد و تشدید ناترازی شبكه بانكی و تعمیق ركود در بخش واقعی را در پی خواهد داشت.
باید توجه داشت كه تغییرات كوتاه مدت نرخ تورم در ماه های آینده تا حد زیادی به تصمیم سیاستگذار بستگی دارد تا بانك مركزی و شورای پول و اعتبار راهبر مشخص خود را در خصوص بازار ارز و نرخ سود بانكی اعلام كنند.
اقتصام*2025** 2023
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد