۴ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۲۷
کد خبر: 82925422
T T
۰ نفر
آمانو برای شركت در نشست مشترك برجام وارد هتل كوبورگ شد

وین - ایرنا - یوكیا امانو دقایقی پیش برای شركت در نشست كمیسیون مشترك برجام وارد هتل كوبورگ وین شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، مدیر كل آژانس بین المللی انرژی اتمی به دعوت اعضا كمیسیون نشست مشترك و به منظور ارائه گزارشی درباره پایبندی كامل ایران به برجام در این مذاكرات شركت كرده است.
پیش از این سایر دیپلماتهای كشورهای باقیمانده در برجام به همراه نماینده اتحادیه اروپا وارد هتل كوبورگ شدند.
امانو در حالی به این مذاكرات می پیوندد كه روز گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی برای یازدهمین بار پایبندی ایران به برجام را مورد تایید قرار داده بود.
سید عباس عراقچی كه ریاست هیات ایرانی را برعهده دارد دقایقی پیش وارد هتل شد.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا روز 18 اردیبهشت ماه گذشته خروج واشنگتن از توافق هسته ای ایران و 1+5 و بازگرداندن تحریم ها علیه ایران را اعلام كرد.
نشست كمیسیون مشترك برجام امروز جمعه با حضور نمایندگانی از پنج كشور انگلیس، آلمان، فرانسه، چین و روسیه و معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین برگزار می شود. سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه كشورمان ریاست هیات ایرانی را بر عهده دارد.
خروج آمریكا از توافق هسته ای و برگزاری نشست كمیسیون مشترك برجام در حالی است كه «یوكیا آمانو» مدیركل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه در یازدهمین گزارش فصلی خود به شورای حكام و شورای امنیت سازمان ملل ذیل قطعنامه 2231 این شورا، بار دیگر پایبندی كامل ایران را به برجام مورد تائید قرار داد.
وی در این گزارش تاكید كرد كه آژانس از 16 ژانویه 2016 تاكنون اجرای تعهدات هسته ای ایران را در ارتباط با برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) مورد راستی آزمایی و نظارت قرار داده است.
افزون بر آژانس اتمی، 5 كشور دیگر طرف برجام، آلمان، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه و همچنین اتحادیه اروپا با تایید پایبندی ایران به برجام اعلام كرده اند كه به توافق متعهد خواهند ماند.
حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز در واكنش به اقدام ترامپ اعلام كرد كه تهران به همكاری های خود با پنج كشور باقیمانده در توافق هسته ای ادامه خواهد داد و چنانچه از منافع برجام منتفع نشود، نظام تصمیم مقتضی را خواهد گرفت.
در همین راستا، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به دستور روحانی دور تازه ای از رایزنی های خود درباره توافق هسته ای را آغاز كرد. وی ابتدا به چین و روسیه رفت و سپس در بروكسل با وزرای خارجه سه كشور آلمان، فرانسه و انگلیس و نیز فدریكا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار كرد.
شبك **اروپام ** ه.ن**1708

سرخط اخبار سیاست خارجی