۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۵۵
کد خبر: 82924953
T T
۰ نفر

وین، ایستگاه دوم رایزنی‌های برجامی

۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۵۵
کد خبر: 82924953
وین، ایستگاه دوم رایزنی‌های برجامی

وین - ایرنا - یك هفته پس از نشست وزیران امور خارجه ایران و 3 كشور اروپایی امضاكننده برجام و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دربروكسل، دیپلمات‌های هر 5 كشور باقیمانده در برجام قرار است روز جمعه در وین گرد هم آمده تا گام‌های بعدی پس از خروج آمریكا از برجام را بررسی كنند.

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار اعزامی ایرنا، هتل كوبورگ وین فردا میزبان نشست كمیسیون مشترك برجام در سطح مدیران سیاسی برای بررسی شكایت‌ها درباره اجرای برجام خواهد بود. این نشست به درخواست ایران و در پی تصمیم اخیر دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریكا مبنی بر خروج از برجام تشكیل می‌شود.
از طرف ایران سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه كشورمان ریاست هیات ایرانی را بر عهده دارد. وی صبح امروز وارد وین شد و بر اساس برنامه اعلام شده دیدار دوجانبه ای را با 'هلگا اشمید' دبیر كل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و رئیسان سایر هیات ها خواهد داشت.
او یكشنبه گذشته پس از نشست كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی كه با حضور وی برگزارشده بود، گفت: كمیسیون مشترك برجام به درخواست جمهوری اسلامی ایران بدون حضور آمریكا و برای بررسی ابعاد ناشی از خروج این كشور از برجام و تبعات آن برگزار می‌شود.
وی افزود: هدف از تشكیل این جلسه این است كه كشورهای دیگر حاضر در برجام چگونه می‌توانند نبود آمریكا را در آن جبران كنند و منتظر هستیم ببینیم اروپایی‌ها می‌توانند به تعهدات خود درباره برجام عمل كنند یا نه.
طرف‌های باقی‌مانده در برجام تاكنون وفاداری خود را به حفظ برجام مورد تأكید قرار داده و تصریح كرده‌اند كه به تعهدات خود برای حفظ برجام پایبند خواهند بود.
سران انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترك اعلام كردند كه در برجام باقی خواهند ماند و به تعهدات دولت‌های خود در آن پایبندند. چین و روسیه دو كشور دیگر امضاكننده برجام نیز بر ادامه پایبندی خود به این توافق بین‌المللی خبر دادند.
سه‌شنبه هفته گذشته طرف‌های اروپایی برجام پس از شركت نشستی با وزیر امور خارجه كشورمان در بروكسل با صدور بیانیه‌ای بر تعهدشان برای ادامه برجام و تأمین خواسته‌های ایران و شروع مذاكرات كارشناسی در جهت تأمین اهداف مدنظر ایران تصریح كردند.
برخی از اهداف مدنظر كه در بیانیه برشمرده شده شامل ادامه خرید نفت، گاز و محصولات نفتی، تعاملات مؤثر بانكی، تعاملات حمل‌ونقل هوایی، ریلی و دریایی، احترام به توافقنامه‌های انعقاد شده، حمایت از شركت‌های اروپایی و غیره است.
به گفته عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه، اروپایی‌ها برای اجرای این تعهدات قبول كردند مذاكراتی داشته باشیم تا مشخص شود كه آن‌ها می‌توانند این موارد را تأمین كنند یا نه.
ایران انتظار ندارد كه اروپا رابطه خود با آمریكا را برای حفظ برجام كنار بگذارد؛ اما اینكه آن‌ها قادر باشند تا از منافع خود در برابر زورگویی آمریكا دفاع كنند محور اصلی مذاكرات ایران با اروپا و طرف‌های باقی‌مانده در برجام طی هفته‌های آتی است.
ظریف در اظهارنظری در این رابطه گفته است: اروپایی‌ها متحد آمریكا هستند و آن‌ها قرار نیست روابط خود را با آمریكا كنار بگذارند.
وزیر امور خارجه اظهار رد كه بر هم زدن روابط اروپا و آمریكا خیال‌بافی است و امكان‌پذیر نیست. 'اروپا و آمریكا در مسائل مختلف اشتراكات و اختلاف‌هایی دارند. مساله ایران موضوع اختلاف بین ایران و آمریكا است و بدین معنا نیست كه دو طرف با یكدیگر درگیر شوند. ظریف تصریح كرد كه تهران به دنبال آن است كه اروپا از منافع خود دفاع كند.
دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریكا سه‌شنبه‌شب دو هفته پیش، با تكرار اتهام‌هایی و نیز توهین به ایران اعلام كرد كه دولتش دیگر در برجام نخواهد ماند و تحریم‌های یكجانبه تعلیق شده كشورش را علیه ایران بازخواهد گرداند.
این تصمیم در حالی گرفته شد كه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 10 بار پس از اجرایی شدن برجام، پایبندی ایران را به این توافق بین‌المللی تائید كرده است.
در ادامه سیاست‌های ضد ایرانی آمریكا، وزیر امور خارجه این كشور دوشنبه گذشته نیز در سخنانی مملو از اتهامات بی‌اساس علیه ایران راهبرد جدید دولت آمریكا را در قبال ایران بعد از خروج كشورش از برجام كه با انتقادهای زیادی روبه رو شد، اعلام كرد.
وی گفت: آمریكا پس از خروج از برجام به دنبال تشدید فشار مالی و تحریم‌های بی‌سابقه علیه ایران و جلوگیری از نفوذ و هژمونی منطقه‌ای این كشور و ممانعت از برنامه‌های هسته‌ای و موشكی تهران است.
پمپئو در سخنرانی خود كه 12 شرط برای ایران گذاشت، مدعی شد كه برجام نقایص مرگبار دارد و جهان را به خطر انداخته است.
در همین پیوند، رهبر معظم انقلاب روزگذشته ( چهارشنبه ) در دیدار سران قوا و جمعی از مسئولان و كارگزاران نظام، شروطی را برای ادامه برجام از سوی ایران بیان داشتند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به بدعهدی و بی‌صداقتی 3 كشور اروپایی در اوایل دهه 80 بر سر مسئله هسته‌ای افزودند: اروپایی‌ها باید ثابت كنند كه این بار قصد تكرار آن بدعهدی را ندارند.
رهبر انقلاب اعتراض نكردن 3 كشور اروپایی به آمریكا در نقض مكرر روح و جسم برجام را موردانتقاد قراردادند و افزودند: اگر آن‌ها به آمریكا اعتراض می‌كردند ممكن بود كار به اینجا نرسد، اروپایی‌ها باید این غفلت را جبران كنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خروج آمریكا از برجام را نقض قطعنامه 2231 سازمان ملل خواندند و افزودند: اروپایی‌ها باید قطعنامه‌ای علیه آمریكا به شورای امنیت ببرند و به این حركت آمریكا اعتراض كنند.
رهبر انقلاب اسلامی در تبیین شرایط لازم برای ادامه برجام با اروپایی‌ها تأكید كردند: سران 3 كشور باید متعهد شوند و قول دهند كه بحث موشك و حضور منطقه‌ای ایران را مطلقاً مطرح نخواهند كرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مقابله صریح اروپایی‌ها با هرگونه تحریم آمریكا علیه ایران را از دیگر شرایط ضروری برشمردند و خاطرنشان كردند: همه بدانند جمهوری اسلامی از مؤلفه‌های قدرت خود ازجمله دفاع از راه دور قطعاً دست نمی‌كشد.
ایشان عمق راهبردی را از دیگر مؤلفه‌های اقتدار ایران خواندند و افزودند: حضور در منطقه و طرفداری ملت‌ها از جمهوری اسلامی، عمق راهبردی ماست و هیچ دولت عاقلی از این مؤلفه‌های قدرت بخش صرف‌نظر نمی‌كند.
رهبر انقلاب اسلامی در باب تضمین‌های لازم اروپایی‌ها برای ادامه برجام افزودند: اگر آمریكایی‌ها توانستند درفروش نفت ایران خلل وارد كنند اروپایی‌ها باید خرید نفت از ایران به مقدار موردنیاز ما را تضمین كنند.
تضمین بانك‌های اروپایی درباره دریافت و پرداخت وجوه تجارت دولتی و خصوصی با جمهوری اسلامی از دیگر نكاتی بود كه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همین زمینه بیان كردند.
ایشان خاطرنشان كردند: ایران با 3 كشور اروپایی دعوا ندارد بلكه با توجه به سابقه اروپایی‌ها، ما به آن‌ها اعتماد نداریم و به همین علت آن‌ها باید تضمین‌های واقعی بدهند.
رهبر انقلاب اسلامی تأكید كردند: اگر اروپایی‌ها در پاسخ به مطالبات ما تعلل كردند حق ایران برای آغاز فعالیت‌های تعطیل‌شده هسته‌ای محفوظ است.
ایشان در پایان با اشاره به دشمنی مبنایی، عمیق و مستمر آمریكا با اصل نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران تأكید كردند: شكست آمریكا در ماجرای اخیر در صورت ادای وظایف مسئولان، قطعی و بدون تردید خواهد بود.
اروپام ** هـ ن *شبس*1488 **

سرخط اخبار جهان