۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۲:۲۰
کد خبر: 82918852
T T
۰ نفر

موسویان: اسرائیل به دنبال تحریك ایران است

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۲:۲۰
کد خبر: 82918852
موسویان: اسرائیل به دنبال تحریك ایران است

تهران-ایرنا-عضو سابق تیم مذاكره كننده هسته ای كشورمان هدف رژیم صهیونیستی را تحریك ایران و مقابله به مثل با این رژیم برای كشاندن پای آمریكا به اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی اعلام كرد.

به گزارش ایرنا، «سیدحسین موسویان» عضو سابق تیم مذاكره كننده هسته ای و پژوهشگر دانشگاه پرینستون آمریكا در برنامه سیاسی هاردتاك با اجرای 'اشتفان ساكر' گفت: ایران برای خروج آمریكا آمادگی داشت چون از ابتدا اكثر سیاستمداران ایران می دانستند كه آمریكا به تعهداتش پایبند نخواهد ماند به ویژه وقتی كه ترامپ روی كار آمد و سیاست 'تغییر رژیم' و تقابل منطقه ای با ایران را علنا اعلام كرد همه در تهران متوجه شدند كه ترامپ به توافق هسته ای پایبند نخواهد بود.
وی یادآور شد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، در مورد آمریكا دو طرز تفكر در ایران داشته ایم. تفكر اول معتقد بوده كه به آمریكا نباید اعتماد كرد چون آمریكا پایبند به تعهداتش نیست، لذا بهتر است كه هیچ گاه با آمریكا مذاكره ای صورت نگیرد.
تفكر دوم معتقد بوده كه درست است كه به آمریكا نمی شود اعتماد كرد اما دو كشور دارای اختلافات زیادی هستند ضمن اینكه در مورد برخی از موارد در منطقه هم منافع مشترك دارند لذا بهتر است از گفت وگو و مذاكره با آمریكا برای حل اختلافات آزمایش شود.
پژوهشگر دانشگاه پرینستون اظهار كرد: در واقع بعد از سه دهه دشمنی و خصومت مستمر، ایران و آمریكا برای اولین بار در سطح عالی رسمی با هم گفت وگو كردند و در مورد یكی از مهمترین اختلافات كه موضوع هسته ای بود هم به توافق رسیدند. با اینكه آمریكا نقش كلیدی در حصول برجام داشت، اما این یك توافق دوجانبه نبود. برجام یك توافق بین المللی بین ایران و همه قدرت های جهانی بود كه به تصویب شورای امنیت سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی هم رسید و اروپایی ها هم سرمایه گذاری سنگینی برای توافق هسته ای كردند.
موسویان تصریح كرد: لحظه آزمایش بزرگ در روابط ایران و اروپا فرارسیده است. من از اواسط دهه 80 میلادی دست اندركار روابط با اروپا بودم. همیشه این سئوال برای ایران مطرح بوده كه آیا اروپا مستقل از آمریكاست؛ آیا ایران می تواند با اروپای منهای آمریكا یك رابطه خوب داشته باشد؛ اكنون زمان نتیجه گیری ایران است.
عضو سابق تیم مذاكره كننده هسته ای ایران ادامه داد: ایران فعلا تصمیم گرفته كه به برجام متعهد بماند. همزمان با اروپا ، روسیه و چین مذاكره كند تا روشن شود كه آیا پنج قدرت جهانی می توانند جدا از آمریكا به تعهداتشان در قالب برجام عمل كنند یا خیر. اگر به تعهداتشان به ویژه در بخش اقتصادی عمل كنند، ایران هم در برجام می ماند.
عضو سابق تیم مذاكره كننده هسته ای تاكید كرد: یقینا ما در شرایط بسیار سختی قرار گرفته ایم و به همین خاطر مقام معظم رهبری فرمودند كه به اروپایی ها هم در این مورد اعتماد ندارد. اكنون اروپا قاطع می گوید كه به برجام پایبند خواهد ماند. پایبندی به برجام یعنی عمل به آنچه كه درقالب برجام متعهد شده اند. معنی این حرف این است كه اروپا باید بتواند روابط عادی اقتصادی با ایران را حفظ كند اما ما هنوز نمی دانیم كه ایا می توانند یا خیر.
موسویان درباره اینكه آیا اروپا اراده سیاسی برای پایبندی به برجام را دارد ، گفت: معتقدم اروپا اراده سیاسی دارد اما ظرفیت اینكه در مقابل تحریم های آمریكا بایستد را ندارد اما راه هایی برای اروپا وجود دارد. زمانی كه من سفیر در آلمان بودم، در نیمه دهه 90 میلادی، اروپا 'مقررات انسدادی' در مقابل آثار فرامرزی تحریم های اروپا وضع كرد. اروپا می تواند مجدد همین مقررات را احیاء كند. ضمن اینكه ایران و اروپا می توانند سبد ارزی معاملات را از دلار به یورو تغییر دهند تا ظرفیت آمریكا برای اعمال مجازات های اقتصادی كاهش یابد. اما من هنوز مطمئن نیستم كه اروپایی ها مسیر مقاومت در مقابل تحریم های فرامرزی آمریكا را در پیش خواهند گرفت.
پژوهشگر دانشگاه پرینستون اظهار كرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران و غرب همیشه درمورد حقوق بشر، تروریسم، طرح صلح و موضوعات منطقه ای اختلاف داشته اند. ما احتیاج به گفت وگوهای جامع بین ایران و اروپا داریم مشابه گفت وگوهای هسته ای كه توانستیم با دیپلماسی، اختلاف هسته ای را حل كنیم.
این دیپلمات اسبق كشورمان یادآور شد: هر وقت برای اتباع دوتابعیتی آمریكایی ها و اروپایی ها در ایران مشكلی پیش می آید، فرضیه دولت های غربی بر این است كه آنها كاملا بی گناه هستند و از همان لحظه اول هم نتیجه گیری می كنند كه آن فرد بی گناه است و ایران مقصر است، مثلا وقتی كه كوهنوردان آمریكایی غیرقانونی وارد ایران شدند و جرم آنها مسلم بود، آمریكا فورا گفت كه آنها بی گناه هستند، لذا تا زمانی كه اروپا و آمریكا هیچ احترامی برای سیستم سیاسی و حقوقی ایران قائل نباشند، حل و فصل این گونه مشكلات ساده نخواهد بود.
موسویان عنوان كرد: من در كتاب هسته ای خود مستند كرده ام كه از ابتدای دهه 90 میلادی، دولت اسراییل در سطح وزیر خارجه، وزیر دفاع و نخست وزیر، هردو سه سال یكبار ادعا كرده كه ظرف دو سه سال آینده ایران به بمب هسته ای می رسد. این یك استراتژی دیرینه اسراییل است كه با دروغ پردازی علیه برنامه هسته ای ایران، دنیا را علیه ایران تحریك كند. شما سخنان سال 2013 نتانیاهو در سازمان ملل را به یاد دارید كه گفت ایران ظرف دو سه سال آینده به بمب هسته ای خواهد رسید.
وی توضیح داد: مشكل ایران با اروپا این است كه نمی فهمیم ملاك و معیار شما چیست،در طول سال های بعد از انقلاب، شما ایران را دعوت كرده اید كه به مقررات بین المللی و سازمان های بین المللی احترام بگذارد. اكنون در یك مورد آن هم هسته ای توافق كرده ایم.
این كارشناس امور بین الملل افزود: در موضوع هسته ای هم بر اساس مقررات بین الملل، تنها آژانس بین المللی انرژی اتمی مسئول است تا در مورد برنامه هسته ای كشورها اعلام نظر كند. مرجع بالاتر بین المللی هم شورای امنیت سازمان ملل است. بعد از اجرایی شدن برجام، یعنی ژانویه 2016، آژانس بین المللی انرژی اتمی یازده بار رسما تایید كرده كه ایران به تعهدات برجام عمل كرده و برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است. دبیركل سازمان ملل هم چند بار رسما تایید كرده است.
موسویان در ادامه گفت: حالا كه مراجع بین المللی مسئول پایبندی كامل ایران به برجام را مكرر تایید كرده اند، شما ادعاهای بی اساس نتانیاهو را ملاك قرار می دهید. مگر اسراییل كه صدها بمب اتم دارد، پلیس هسته ای جهان است كه درمورد برنامه هسته ای ایران مدعی است.
وی یادآور شد: اگر قرار است آمریكا از برجام خارج شود و سایر قدرت های جهانی هم به تعهدات برجامی خود عمل نكنند، منطقی است كه ایران هم از برجام خارج شود زیرا واقع بینانه نیست كه برجام یكجانبه فقط توسط ایران اجراء شود.
این دیپلمات اسبق كشورمان عنوان كرد: به فرض اینكه همه قدرت های جهانی به تعهدات برجامی خود عمل نكرده و ایران را مجبور به خروج از آن كنند، ایران عضو معاهده ان پی تی است و عضو هم باقی خواهد ماند منتهی مثل سایر اعضاء این معاهده، برنامه عادی هسته ای خواهد داشت و به آژانس هم اجازه بازرسی از تاسیسات هسته ای خود را خواهد داد. معیار اصلی جامعه جهانی در برنامه هسته ای، معاهده ان پی تی است. تا زمانی كه ایران عضو ان پی تی است و به آژانس هم اجازه دسترسی می دهد، تحریم یا جنگ علیه ایران مشروعیت ندارد.
موسویان درباره فرضیه جنگ كه مطرح می شود، توضیح داد: معقتدم جنگ بین ایران و اسراییل مطرح نیست. اسراییل در یكی دو سال گذشته بیش از صد بار به سوریه حمله كرده كه تماما غیرقانونی، تجاوز مسلم بوده و نقض آشكار منشور سازمان ملل بوده است. اسراییل بدنبال تحریك ایران است تا با مقابله به مثل علیه خودش، پای آمریكا را به حمله نظامی به ایران بكشاند.
عضو سابق تیم مذاكره كننده هسته ای ایران ادامه داد: استراتژی نتانیاهو كاملا روشن است. اول نابودی برجام و دوم دامی برای كشاندن آمریكا به حمله نظامی به ایران. اسراییل 20سال است كه آمریكا را برای حمله نظامی به ایران تحت فشار قرار داده است.او در دوران اوباما هم به آمریكا برای حمله به ایران فشار آورد.
این دیپلمات عنوان كرد: در شرایطی مملو از خطر هستیم زیرا ترامپ و دستیاران ارشدش همچون جان بولتون به همراه اسراییل و متحدان عرب آمریكا به سركردگی عربستان هم بدنبال تغییر رژیم در ایران هستند به ویژه اینكه اسراییل و عربستان بدنبال كشاندن آمریكا به جنگ با ایران هستند. آنها حتی مایلند جنگ علیه ایران یك جنگ با مشاركت سایر قدرت های جهانی باشد تا اینجای كار من با شما موافقم.
موسویان اظهار كرد: اما در سوریه دولتی وجود دارد كه براساس مقررات جاری بین المللی، دولت قانونی این كشور به شمار می رود و دولت دیگری هم قانونا مطرح نیست. دولت قانونی سوریه از كشورهای روسیه و ایران دعوت كرده كه با تروریست در كشورش بجنگند.
وی ادامه داد: 110 هزار تروریست توسط متحدان عرب آمریكا سازماندهی و به داخل سوریه اعزام شده اند تا با ارتش و سازمان های امنیتی این كشور جنگیده و حكومت را ساقط كنند. ما چنین وضیعتی را در هیچ كشور دیگر دنیا نداریم كه بیش از 100 هزار تروریست خارجی به خاك یك كشور برای تغییر رژیم هجوم آورده باشند.
این كارشناس امور بین الملل عنوان كرد: این اساس مشكل است كه همه مقررات بین المللی توسط حامیان تروریست ها در سوریه نقض شده و حضور ایران و روسیه در سوریه قانونی بوده زیرا براساس درخواست دولت قانونی سوریه است همانطور كه آمریكا بر اساس درخواست دولت قانونی عراق در آن كشور حضور دارد. براساس مقررات بین الملل حضور نیروی نظامی یك كشور براساس درخواست دولت قانونی كشور میزبان، قانونی است.
موسویان گفت: برجام اولین توافق رسمی بین ایران و قدرت های جهانی است.اگر آمریكا و اروپا به تعهدات خود عمل كنند، مقام معظم رهبری فرموده اند كه امكان گفت وگو در مورد سایر موضوعات وجود خواهد داشت. اما اگر آمریكا و اروپا به تعهدات برجامی خود عمل نكند، هیچ شانسی برای كمترین اعتماد ایران برای گفت وگو در مورد سایر مسائل وجود نخواهد داشت برای اینكه ایرانی ها خواهند گفت ما حتی اگر در مورد موضوعات دیگری صحبت كنیم و با آمریكا و اروپا هم توافق كنیم و حتی شورای امنیت سازمان ملل هم توافق را تصویب كند، باز آمریكایی ها و اروپایی ها به تعهدشان عمل نخواهند كرد.
شبك**1392
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست