۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۷:۴۴
کد خبر: 82918199
T T
۰ نفر
نیمی از نقص شنوایی نوزادان در بدو تولد علت ژنتیكی دارد

یزد - ایرنا - رئیس اداره بهزیستی شهرستان اردكان گفت: نقص شنوایی شایع‌ ترین اختلال مادرزادی در بدو تولد است كه بیش از نیمی از این موارد علت ژنتیكی دارد.

امیرولی عضدزاده روز پنجشنبه به ایرنا افزود: در سال 1396، طرح غربالگری شنوایی نوزادان در هزار و 850 نوزاد انجام شد كه 264مورد با مشكل شك در شنوایی نوزاد شناسایی و برای پیگیری تشخیص تكمیلی و مداوا به مراكز درمانی تخصصی معرفی شدند.
وی اضافه كرد: نقایص شنوایی عوارض و تبعات گسترده ای مانند اختلال گفتاری، زبانی، روانی، اجتماعی، شغلی و ... دارد و بار مالی بسیار زیادی را بر خانواده و جامعه تحمیل می‌كند و تنها در سنین طلایی و قبل از 2 سالگی قابل تشخیص و درمان است.
رئیس بهزیستی اردكان اظهار كرد: در طرح غربالگری شنوایی، نوزادان پس از تولد و قبل از ترخیص از بیمارستان ، توسط شنوایی سنج طرف قرارداد با بهزیستی مستقر در بیمارستان سنجش و در صورت مشكوك شناخته شدن به مراكز تخصصی شنوایی سنجی معرفی و در سه مرحله مورد پیگیری تشخیصی و درمانی قرار می گیرند.
عضدزاده با بیان اینكه 100 درصد موالید در این شهرستان تحت پوشش برنامه غربالگری شنوایی نوزادان قرار دارند، تصریح كرد: كارشناس شنوایی سنج موارد مشكوك را در یك دوره یك ماهه مورد بازبینی قرار می دهد و در صورتی كه درمان نشود به مراكز درمانی تخصصی تر برای درمان دقیق تر معرفی می كند.
وی افزود: بهزیستی علاوه بر تحویل دستگاه شنوایی سنجی به مجریان طرح غربالگری، در پرداخت كمك هزینه عمل جراحی كاشت حلزون برای كودكان بیمار نیازمند را متقبل می شود.
این مسئول ارائه خدمات شنوایی (سمعك ، باتری) ، آموزش‌های تربیت شنیداری و گفتار درمانی به فرزندان و اطرافیان ناشنوایان برای كیفیت بهتر زندگی را از دیگر خدمات عنوان كرد.
عضد زاده یادآور شد: در حال حاضر یكهزار و 850 نوزاد از خدمات بهزیستی استفاده می كنند و یك مركز خانواده و كودك ناشنوا نیز در این شهر به كودكان دچار مشكل شنیداری و گفتاری خدمات تخصصی ارائه می دهد.
مركز شهرستان 98 هزار نفری اردكان در 60 كیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.
7544/ 2047/

سرخط اخبار استان‌ها