پیشکسوتان نسل آنالوگ هم شانه عکاسان دیجیتال تجلیل شدند

تهران- ایرنا- عکاسان خبری نسل آنالوگ که بار سنگین اطلاع رسانی انقلاب و دفاع مقدس را همراه با دوربین و لنزهایشان بر دوش داشتند، در مراسم اعطای نشان عکاس سال مطبوعاتی ایران تجلیل شدند.

برای نسل دیجیتالی امروز، که فرآیند گرفتن یک عکس و انتشار آن در سراسر جهان را همزمان با یک کلیک تجربه کرده است، مصائب و لذت نسل آنالوگ را که برای گرفتن یک عکس بعد از انتخاب حساسیت فیلم، دریچه دیافراگم، سرعت شاتر، تازه باید لنز دوربین را برای وضوح کردن یک تصویر چندین بار می چرخاند تا شاید تصویری ثبت شود؛ کمی غیرقابل باور باشد.
حال تاریکخانه و فرآیند آگراندیسمان و تشتک ظهور و ثبوت به کنار؛ اگر عکسی قرار بود به جایی مخابره شود باید دم مسافران را پای هواپیما می دیدند و یا با هزینه زیاد در پای دستگاه تله فوتو مخابرات ساعتها چشم به آن می دوختند تا اگر ارتباط قطع نشود، تصویری مخابره شود.
با تمام سختیهای آن دوره، عکاسان ایرانی در جهان خوش درخشیدند و رویدادهای تاریخی انقلاب و دفاع مقدس را در کمال دقت و زیبایی شناسی تحسین برانگیز با سرعت بالا برای تمامی مطبوعات ایران و جهان مخابره کردند.
انجمن عکاسان مطبوعات در مراسم دومین نشان عکس سال مطبوعاتی از 3 عکاس پیشکسوت که در اطلاع رسانی وقایع مختلف کشور حضور پر رنگی داشتند و یکی از استادان فعال در حوزه عکاسی خبری قدردانی می کند.
رییس انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی در همین زمینه به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: پیشکسوتان حوزه عکاسی مطبوعاتی در دوره کاری خود تلاش های زیادی در راستای اطلاع رسانی در جامعه داشته اند و بنا به ابزارهای موجود در دورهای گذشته برای گرفتن یک عکس و آماده سازی برای چاپ و انتشار در مطبوعات، سختی های زیادی متحمل می شدند، از همین رو انجمن صنفی عکاسان مطبوعات این تکلیف را به گردن خود می بیند تا این نسل را بیشتر مورد توجه قرار دهد.
حمید فروتن افزود: بدون شک مسیری که امروز در عکاسی خبری ایران هموار است به واسطه کوشش عکاسان پیشکسوت در گذشته بوده است و گسترش شعاع روشنایی چراغی که این افراد در گذشته روشن کردند از وظایف امروز ما است و جوانان باید تلاش کنند که این میراث ارزشمند به فراموشی سپرده نشود.
وی گفت: در کنار این سه پیشکسوت عکاس به دنبال این هستیم که از افراد و جریانهای فعال در آموزش و تولید مباحث پژوهشی عکاسی مطبوعاتی، فعال بودند و در ارتقای دانش و گسترش عکاسی مطبوعاتی تلاش کردند قدردانی شود که امسال، برگزیده این بخش، اسماعیل عباسی است.
جهانگیر رزمی یکی از عکاسان پیشکسوت که امروز مورد تجلیل قرار گرفت نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ضمن ابراز خرسندی از ارج نهادن به پیشکسوتان گفت: نسل ما قادر به ارائه دستاوردهای خود از طریق شبکه های اجتماعی و رسانه های نوین نیست.
وی افزود: عکاسان خبری مطبوعات در دوره آنالوگ، تصاویری که از وقایع مهم ایران ثبت کرده اند را در اختیار ندارند تا خود را به واسطه آنها معرفی کنند و حتی مطمئن نیستیم با وضعیت آرشیو در ایران اکنون در محل کارمان این تصاویر موجود باشد و این مراسم های یادبود می تواند موجب دلگرمی و بالا رفتن انرژی ما برای ادامه زندگی باشد.
رزمی ضمن گلایه از حلقه مفقوده ارتباط جوانان و پیشکسوتان در عرصه عکاسی مطبوعاتی گفت: تجربه های نسل ما از دنیای آنالوگ و سختیهایش برای نسل امروز که دیجیتال را تجربه کرده است چندان جذاب نیست، درحالی که تجربیات ما در ثبت مهمترین رویدادهای خبری در اوایل انقلاب و جنگ می تواند برای نسل امروز بسیار جذاب و تاثیرگذار باشد.
رزمی متولد 1326 دبیرعکس روزنامه کیهان در سالهای 1350 تا 1367 بوده و تمامی اتفاقات انقلاب در تهران و قم را عکاسی کرده است و در عملیات های متعدد جنگ تحمیلی به عنوان عکاس حضور داشته است و آموزش عکاسی، برگزاری و داوری چندین نمایشگاه بین المللی عکس درکشورهای کانادا وآمریکا بخشی از رزومه هنری وی است.
او علاوه بر جوایز متعدد داخلی و بین المللی تنها عکاس ایرانی برنده جایزه پولیتزر است و به مدت 26 سال تنها برنده ناشناس جایزه پولیتزر در تاریخ 90 ساله این جایزه بود تا آنکه سرانجام در سال 2006 میلادی نام رزمی به عنوان عکاس تصویر «جوخه آتش» برای همگان آشکار شد.
عباس ملکی یکی دیگر از عکاسان پیشکسوت مورد تجلیل این مراسم که عکاسی از وقایع مهم تاریخی انقلاب را در کارنامه خود دارد به ایرنا گفت: ما در سالیانی که کار می کردیم کمتر مورد توجه قرار گرفتیم و قدردانی ها باید در جوانی صورت بگیرد تا موجب انگیزه و ایجاد ایده های نوین در کار شود و لطفی که در این فضاها شامل ما پیشکسوتان می شود و این انرژی باید روی جوان ها در موقع کارشان متمرکز شود.
وی با انتقاد از عافیت طلبی برخی عکاسان خبری گفت: متاسفانه امروزه کمتر عکسی خبری در روزنامه ها چاپ می شود که مخاطب را به خود جذب کند، چراکه خطرپذیری عکاسان بسیار کم شده است.
ملکی با یادآوری تصاویری که در واقعه 17 شهریور و حکومت نظامی اصفهان در سال 1357 ثبت کرده است، گفت: به مدت 2 دقیقه در کشتار 17 شهریور 30فریم عکس گرفتم و چند لحظه بعد دستور شلیک به سمت من توسط فرمانده ای به سرباز داده شد و به خاطر لطف سرباز در معطلی دستور، از آن مکان گریختم.
وی از عکاسان خواست که همانند یک محقق به کار عکاسی خبری نگاه کنند و تاکید کرد: آگاهی خود را در مورد اتفاق هایی که از آن عکاسی می کنید بالا ببرید تا بتوانید آن رویداد را با تصاویر خود تحلیل کنید و روایت صحیح و دقیقی از آن داشته باشید.
ملکی از سال 1343 به استخدام روزنامه کیهان درآمد و سال 1368 بازنشسته شد؛ عکاسی از درگیری های انقلاب با شروع حکومت نظامی در اصفهان تا پیروزی انقلاب و عکس های 17 شهریور از جمله کارهای شاخص وی است.
او پیش از آغاز جنگ تحمیلی نیز برای ثبت اولین تحرکات در منطقه جنگی حضور داشت و عکسهایی از عملیاتهای متعدد را ثبت کرد.
محمد اسلامی راد دیگر عکاس مورد تجلیل دومین دوره اعطای نشان عکس سال مطبوعاتی، متولد 1330 است.
وی فارغ التحصیل رشته کشاورزی از دانشگاه شیراز است و فعالیت عکاسی را به صورت خودآموخته از سال 54 آغاز کرد و از سال 61 فعالیت هنری خود را به صورت حرفه ای در سازمان صدا و سیما ادامه داد.
همکاری با آژانس عکس گاما در فرانسه از سال 64، چاپ عکس های خبری و گزارش های مصور در مطبوعات جهان، برنده جایزه نقدی مؤسسه غیرانتفاعی مادرجونز امریکا به خاطر مجموعه عکس های سیمای در حال تغییر کشور من 1367، عکاس ممتاز چهارمین نمایشگاه دوسالانه عکس موزه هنرهای معاصر و داوری چندین جشنواره و مسابقه عکس بخشی از فعالیت های هنری وی است.
دومین مراسم اهدای نشان عکس سال مطبوعاتی، بعدازظهر امروز یکشنبه 23 اردیبهشت‌ماه در خانه هنرمندان با تجلیل و اهدای نشان به سه پیشکسوت فعال در حوزه پژوهش و آموزش عکاسی خبری؛ اسلامی راد، رزمی و ملکی برگزار شد.
فراهنگ **9031**1055

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال