۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۷:۴۸
کد خبر: 82913201
T T
۰ نفر
صادرات روزانه گاز ایران به بغداد 2 برابر می‌شود

تهران- ایرنا- مدیر امور بین‌الملل شركت ملی گاز با اعلام اینكه نخستین سال صادرات گاز ایران به بغداد (عراق) روزهای پایانی خود را می‌گذراند، از افزایش حجم روزانه صادرات گاز به 14 میلیون مترمكعب در خردادماه خبر داد.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از وزارت نفت، بهزاد بابازاده درباره افزایش مقدارصادرات روزانه گاز به بغداد، گفت: یكی از مهم‌ترین قراردادهای صادراتی ایران به عراق شامل دو بخش بغداد و بصره است.
وی افزود: در 2 قرارداد میان ایران و عراق مقرر شده صادرات گاز در سال نخست، روزانه حدود 6 میلیون مترمكعب، در سال دوم حدود 14 میلیون مترمكعب و در سال سوم تا پایان قرارداد به سقف 30 تا 35 میلیون مترمكعب برسد.
وی میانگین صادرات گاز به بغداد را روزانه 8.5 تا 9 میلیون مترمكعب گاز اعلام كرد و گفت: براساس این قرارداد تا خردادماه امسال، نخستین سال صادرات گاز ایران به بغداد به پایان می‌رسد و پس از آن مقدار صادرات روزانه گاز به پایتخت عراق به 14 میلیون مترمكعب خواهد رسید.
مدیر امور بین‌الملل شركت ملی گاز، با تاكید بر این‌كه ایران همه مشكلات و سختی‌ها را پشت سر می‌گذارد، اظهار داشت: برای صادرات گاز به بغداد با مشكلاتی روبه‌رو بودیم و سختی‌هایی بر ما تحمیل می‌شد، اما این قرارداد نیز به سرانجام رسید و اكنون بدون هیچ خطری، گاز را به بغداد صادر و پول آن را دریافت می‌كنیم.
بابازاده، مدت زمان جاری شدن قرارداد بصره را 11 ماه عنوان كرد و ادامه داد: آغاز صادرات گاز ایران به بصره، پس از طی مراحل ساخت خطوط انتقال در خاك عراق اكنون در انتظار حل و فصل مسائلی میان پیمانكار بخش داخل عراق و كارفرما (وزارت برق عراق) است.
وی ادامه داد: در بخش داخل ایران نیز آمادگی كامل، از نظر تأسیسات و ایستگاه‌ها و خطوط و گاز مورد نیاز اعلام شده است.
پیش از این، حمیدرضا عراقی مدیرعامل شركت ملی گاز، برقراری صادرات گاز به بصره را در گروی پرداخت هزینه از سوی عراق اعلام كرده بود.
به گفته وی، بغداد به عنوان پایتخت عراق مرجع تصمیم‌گیری در این باره است و اكنون درصدد حل مسائل مالی و بودجه‌ای برای دریافت گاز هستند؛ همه شرایط برای دریافت گاز ایران در بصره فراهم و اكنون خطوط انتقال گاز در خاك بصره آماده شده است؛ افزون بر این، شرایط ساخت در برخی نقاط از خطوط انتقال گاز بصره مانند ساخت زیرگذر با سختی‌هایی همراه بود، كه این كار نیز با موفقیت به پایان رسیده است.
اقتصام**2022** 2023
۰ نفر